tips på vad man kan ha på sin 10.000 rpm hårddisk o sin vanliga

Permalänk
Medlem

tips på vad man kan ha på sin 10.000 rpm hårddisk o sin vanliga

undrar vad man ska lägga på 10000 rpm, och sin vanliga hårddisk, därför allting öppnas ju snabbare på den med 10000 rpm, då e d ju bättre o ha allting där va?

Permalänk

Windows har man på 10000rpm ;D då torde windows gå snabbare skit samma om man får vänta cirka 2-3 sek för att se en film?

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

Windows, spel och kanske program.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Windows, spel och kanske program.

efter det finns det ju inga saker kvar, vad ska man då ha på andra hddn??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caspah
efter det finns det ju inga saker kvar, vad ska man då ha på andra hddn??

Filmer, musik, bilder och skräp.

Permalänk
Medlem

ok, en sista fråga, varför ska man ha windows på 10000 ?

Permalänk
Medlem

Snabbare loading times Jag har Windows och alla installerade program på en 15 Gb partition och installerade spel på en 60Gb partition. Fungerar super.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

idags läget är dom för dyra så jag skulle satta på en system disk iaf 36,7 GB men om några år så är dom säkert i rimligt pris då kan man köpa och ha dom som lagrings disk

Permalänk
Medlem

Ganska onödigt att ha lagringsdisk, du har inte så stor använding av snabba accesstider på lagringsdisk.
Det är mycket bättre att köpa ett par vanila hårddsiakr och köra raid isf

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Jag har OS och alla program+spel på min raptor, 74Gb är rätt perfekt storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Snabbare loading times Jag har Windows och alla installerade program på en 15 Gb partition och installerade spel på en 60Gb partition. Fungerar super.

Precis så har jag tänkt göra. Fast jag har en 150GB Raptor på ingående.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Kan någon förklara för mig vad fördelen är med att ha flera partitioner på en HDD?

Jag har aldrig förstått nyttan med det!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Igentligen ger flera partitioner mest bara en ordning liknande mapparna, i vissa fall kan dock partitioner på samma disk ge marginellt bättre prestanda.

För egen del tycker jag man istället ska ha sakerna på olika fysiska diskar men det kanske är för dyrt för vissa.

T.ex. har jag Windows på min scsi, Program+spel på en samsung 160GB och Swappen på en seagate 7200.8
Sen om det ger mer prestanda med swappen på seagaten eller på scsi disken vet jag igentligen inte men nu kan jag ha större swap utan att förlora utrymme på scsi:n

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Kan någon förklara för mig vad fördelen är med att ha flera partitioner på en HDD?

Jag har aldrig förstått nyttan med det!

Brukar ge windows och program en egen partition för att då kan man formatera och installera om windows bäst man vill utan att förlora något annat. Sen brukar jag även ha en Download partition för att hålla fragmentationen borta från mina andra diskar. Tankar från ftp 5+ filer åt gången, blir lite oordning på filerna då (finns det förresten något FTP program som har antifragmentation likt DC och torrent?). Sen kan det ju vara trevligt med olika partitioner/hårddiskar för olika saker för att på så vis lättare få ordning och reda.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Genom vettig partitionering kan du nästan helt eliminera fragmentering. Du kan styra de filer som behöver snabb access till diskens periferi (läs- och skrivhastigheten är avsevärt lägre nära centrum). Du kan installera om OS:et utan att förlora ditt data. Lättare och snabbare backup. Lättare att återskapa data efter en filsystemkrasch.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Man kan ha olika klusterstorlek på partionerna. Och på så sätt spara plats och tid.

Permalänk
Medlem

fagerja: hur får man tex windows att ligga ytterst på skivorna då?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2