Hårddisk krashad?

Permalänk
Avstängd

Hårddisk krashad?

Hej!!

Det började för några veckor sedan att datorn började låsa så jag startade om datorn och då kom det fram några sekunder efter omstarten så kom det en text där det stog att den inte hittar hårddisken. (WOOT??) så skulle man trycka på F1 för att fortsätta. Så jag gjorde det och varje gång den låste sig så startade jag om för att fortsätta osv, Så höll jag på i några veckor och slutligen IDAG så låste sig datorn så jag tänkte väl "det är väl det vanliga problemet!?" men icke sa nicke det var det inte. det kom upp denna gången en text "Strike F1 to reboot"? Och när jag trycker på F1 så kommer det texte igen under och under och under. Jag kommer alltså ingenstans, aKommer inte till windows ingenting, bara till den texten =/ Är ju tråkigt om jag måste köpa ny hårddisk =/ Jag hade ju många gb kvar på hårddisken så jag fattar inte vad felet kan vara =/ Är ju tråkigt om jag måste köpa ny hårddisk, vill inte förlora min saker på hårddisken :'(

PLX HJÄÄÄLP MIG EXPERTEN, YOU ARE OUT THERE!

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Urusel topic, fixa till den. PM:a mig en ny topic och glöm inte länken till denna tråd så öppnar jag tråden igen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd öppnad igen

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Om du vill rädda ditt data måste du köpa en ny hårddisk även om din nuvarande är hel och det är endast filsystemet som kraschat. Om det går att råläsa disken kan innehållet räddas. Vad du behöver är en live-CD linuxdistribution (lämpligen Knoppix-STD (http://www.knoppix-std.org), som är en special version för datasäkerhet (STD står för: Safety Tools Distribution). Mycket ledigt hårddiskutrymme (2 x den kraschade partitionen) och Foremost (http://foremost.sourceforge.net). I Knoppix-STD ingår en äldre version av foremost.

Skapa en avbild av den kraschade disken med dd (läs man dd) till en fil. Ur filen extraheras datat med Foremost. Manualen till Foremost finns på hemsidan.

Visa signatur

Fagerja