Placering a SATA drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Placering a SATA drivrutiner?

Hej!

Jag hade en massa problem med att installera win XP på min sata disk idag (första gången). Efter mycket sökande härleddes det till att streamlinade win xp skivor av någon oförklarlig anledning förstör möjligheten att kopiera drivrutiner från diskett under installation.

Lösningen blir att installera windows med disken kopplad till brorsans dator, vilket flöt på smärtfritt.

Men nu ska disken tillbaka, och där lär det inte göra det. Så frågan är alltså: Vart lägger jag drivrutinerna? Med disken inkopplad i datorn vägrar VIA's installationsprogram fullfölja en drivrutinsinstallation eftersom det inte är samma chipset (nforce4).
Så jag tänkte göra det manuellt, någon som har några tips?

Tack för er tid!

Moderkort som disken ska sitta i normalt: Asus A7V 600-X

Moderkort som disken sitter i nu: MSI K8N - Neo4 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Att installera på ett system och sen flytta disken till en annan dator och använda den där är ingen bra idé.. Oftast funkar det inte alls (BSOD när Windows bootar) och även om det bootar så funkar det oftast inte korrekt ändå.

Det är inte helt utan anledning det rekommenderas att man installerar om Windows när man byter moderkort.

Installera som vanligt med diskett med SATA-drivisar på (tryck F6 och allt det där, står i FAQ). Har du ingen diskettstation blir det lite klurigare, men det går ändå att fixa en skiva baserad på orginalskivan med SATA-drivisarna inlagda så att man inte behöver en diskett vid installation. nLite tror jag fixar detta.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik: Hej, tack för ditt svar!

Har gått igenom hela proceduren med disketter helt utan framgång, problemet verkar vara: När man använder en slipstreamad skiva (utan de aktuella drivrutinerna) pajar det möjligheten att kopiera drivrutiner från diskett. Det är fullt möjligt att läsa in dem, men kopiera går icke. Man får felmeddelandet: "Can't copy file viasraid.sys" (el. likn.) precis innan den ska börja kopiera systemfilerna. Hoppar man över filerna får man bluescreen vid nästa boot. Verkar vara fler på forumet som haft samma problem och sen löst det genom att byta xp-skiva, men den här är den enda jag har till hands tyvärr.

Så veckans paniklösning fick bli det här, vet att det kanske krånglar, men jag är beredd att ta smällen. Har läst forum som en tok, men hittar väldigt lite matnyttigt.

Någon med fler idéer?

EDIT: Slipstreamad heter det ju, ibland är man bra ordblind.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har fixat en slipstreamad skiva, varför inte lägga in SATA-drivisarna direkt på skivan samtidigt?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm, funkar det med SATA drivrutiner i t.ex n-Lite så är det klart värt ett försök iaf, ska ge mig på det. Bara att hoppas att den inte klagar på min nuvarande slipstreamning, har som nämnts inte originalet i närheten..

Tack igen!