Komma åt nekade dokument?

Permalänk
Medlem

Komma åt nekade dokument?

Hejsan.

Nu är det som så att min hårddisk gick sönder för ett tag sen och det gick inte att boota upp på den,
men sen testade jag i en kompis dator och då såg han den och det gick att skicka och ta bort filer på den.

Så nu har jag skaffat en ny 250GB Seagate disk som jag installerat XP på. Stängde av datorn, stoppade
i gamla disken och körde igång, men nu när jag går in i "C:/Documents and settings/Jonas" så får jag upp
en ruta där det står att åtkomst nekas. Är det ngt jag kan göra åt det eller är det bara att installera om
XP och lägga in alla semesterbilder igen?

Tacksam för svar/kommentarer.
MVH Jonas.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta på ett annat forum.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000002&...

(starta i felsäkert läge (F8 när datorn startar), om du har XP Home, för att komma åt fliken säkerhet).

Bli ägare till en fil eller mapp i Windows XP

Hur du blir ägare till en fil eller mapp som du har nekats tillgång till.

Om du måste öppna en fil eller mapp du saknar tillgång till måste du bli ägare till filen eller mappen och ändra säkerhetsbehörigheten, så att du får tillgång till den.

Bli ägare till en mapp
Obs! Du måste vara inloggad på datorn med ett konto som har administratörsbehörighet. Om du använder Microsoft Windows XP Home Edition måste du starta i felsäkert läge och logga in med ett konto som har administrativa rättigheter för att komma åt fliken Säkerhet.

Om du använder Windows XP Professional måste du inaktivera förenklad fildelning. Normalt används förenklad fildelning i Windows XP Professional när datorn inte är ansluten till en domän.

Inaktivera förenklad fildelning
Så här inaktiverar du förenklad fildelning:1. Klicka på Start och sedan på Den här datorn.
2. Klicka på Mappalternativ på Verktyg-menyn och sedan på fliken Visning.
3. Avmarkera kryssrutan Använd förenklad fildelning (rekommenderas) i avdelningen Avancerade inställningar.
4. Klicka på OK.

Så här blir du ägare till en mapp:

1. Högerklicka på mappen du vill bli ägare till och klicka sedan på Egenskaper.

2. Klicka på fliken Säkerhet och sedan på OK i säkerhetsmeddelandet (om något sådant visas).

3. Klicka på Avancerat och sedan på fliken Ägare.

4. Klicka på ditt användarnamn i listan Namn, på Administratör om du är inloggad som administratör, eller på gruppen Administratörer. Om du vill bli ägare till innehållet i mappen markerar du kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.

5. Klicka på OK och sedan på Ja vid följande meddelande: Du har inte behörighet att läsa innehållet i katalogen mappnamn. Vill du ersätta katalogbehörigheterna med Fullständig behörighet?

Alla behörigheter kommer att ersättas om du klickar på Ja. Obs! mappnamn är namnet på mappen du vill bli ägare till.

6. Klicka på OK och ange sedan önskade behörigheter och säkerhetsinställningar för mappen och dess innehåll.

Bli ägare till en mapp

Obs! Du måste vara inloggad på datorn med ett konto som har administratörsbehörighet.

Så här blir du ägare till en fil:

1. Högerklicka på filen du vill bli ägare till och klicka sedan på Egenskaper.

2. Klicka på fliken Säkerhet och sedan på OK i säkerhetsmeddelandet (om något sådant visas).

3. Klicka på Avancerat och sedan på fliken Ägare.

4. Klicka på Administratör i listan Namn, eller klicka på gruppen Administratörer och sedan på OK.

Administratören eller gruppen Administratörer är nu ägare till filen. Om du vill ändra behörigheterna för filerna och mapparna under denna mapp fortsätter du till steg 5.

5. Klicka på Lägg till.

6. I listan Ange de objektnamn som ska väljas (exempel) anger du användar- eller gruppkontot du vill ge tillgång till filen. Skriv till exempel Administratör.

7. Klicka på OK.

8. Klicka på önskat konto i listan Grupp- eller användarnamn, och markera sedan kryssrutorna för behörigheterna du vill tilldela användaren.

9. Klicka på OK när du är klar.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt
Funkar strålade nu.. Tack än en gång
MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!