Bättre att bränna i 4X än 8X?

Permalänk
Medlem

Bättre att bränna i 4X än 8X?

Jag har hört något om att det blir bättre kvalité på det man bränner om man bränner långsammare, gäller det abra vid höga hastigheter som 52X tex mot kanske 24x? Eller gäller det även DVD vid 8X och 4X? Om det blir bättre vid 4X, är det märkbart då eller handlar det om sånt som endast går att mäta?
Med andra ord, är det värt att bränna segt eller funkar skivan i 20 år istället för 19 år om man gör så?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Beror på skulle jag säga. Har du en stor cache på brännaren kan du antagligen bränna snabbare utan att riskera märkbara fel. Om vi säger att du bränner en mjsikcd-skiva tex så kommer det antagligen gå att läsa den i en vanlig cd-spelare men cd-spelaren läser och korrigerar hela tiden då den läser fel väldigt ofta. Det är framförallt det som är skillnaden mellan en billig och en dyr cd-spelare, hur bra den är på felkorrigeringen. Så vill man att en skiva ska fungera lite överrallt så är det bra att bränna långsammare men är man medveten om att den kommer endast vara på ett ställe så bränn så fort som nästa läsare kan läsa av den på.

Permalänk
Medlem

Skivans livslängd påverkas inte. Men antalet fel kommer att vara högre. Orsaken är att disken vibrerar mera vid högre varvtal. Hastigheter som skapar resonans är värst. Gäller också DVD.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det har även att göra med vilka skivor och vilken brännare man använder. Vissa skivor är optimerade för att kunna brännas med hög hastighet och då kan man till och med få sämre resultat om man bränner dem för långsamt sägs det. Man kan testa bränningskvalitet med t.ex. Nero CD/DVD-speed på samma typ av skiva bränd i olika hastigheter med en viss brännare och se om det blir några skillnader. Ofta blir det bättre om man går ner något snäpp från skivans specade maxhastighet har jag märkt. När det gäller DVD så funkar t.ex. mina 16X Verbatim DVD-R bäst upp till 8X hastighet men däröver blir det sämre kvalitet så då bränner jag dem vid 6X för att ha kvalitetsmarginal men ändå inte bränna långsammare än nödvändigt (eftersom det inte blir bättre vid 4X). Rent allmänt tycker jag att man ofta får gå ner till ungefär halva specade hastigheten för att få bra kvalitet. 8X skivor funkar ofta bra vid 4X, 16X-skivor vid 8X o.s.v.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 100-pack Verbatim 8x som jag brände i 11-12x med gott resultat, brände inte alla i den hastigheten men väl i 8x. Bästa skivorna jag haft. Provar nu ett 100-pack Benq 8x(DAXON008S) och funkar bra i 8x.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på märke, vilka skivor är bäst, är det Verbatim? För jag har sett att många utländska företag som säljer skivor marknadsför just dem..
Har en Xbox jag brukar använda skivorna I, kanske är skillnad då? Har för mig att det är en Thomson-läsare jag hade.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Rent allmänt tycker jag att man ofta får gå ner till ungefär halva specade hastigheten för att få bra kvalitet. 8X skivor funkar ofta bra vid 4X, 16X-skivor vid 8X o.s.v.

Exakt mina arfarenheter också. Verkar också som om kvaliteten på bränningen påverkar tiden för verifieringen efteråt. Går verifieringen (som typiskt läser så fort den kan) fort, så är bränningen av bra kvalitet.

Visa signatur

Gammal och gnällig