Bästa diskarna?

Permalänk

Bästa diskarna?

Hej!

Under årens lopp har jag haft rent ut sagt satanisk otur med hårddiskar. Att jag lyckades pricka in 3 stycken av dom numera ökända IBM Deskstar 80Gb (Deathstar) tänker jag inte ens gå in på...
Antalet diskar som rasat under åren (jag har varit med sedan tidigt 80-tal) vågar jag inte ens fantisera om. Jag har fått nog för länge sedan men igår rasade ännu en disk (IBM...) och den innehöll ett gäng helt oersättliga bilder på en av mina bästa kompisar som inte längre finns bland oss. Jag vet vad ni tänker, "ta backup för i helv..." och visst det borde jag gjort. Fast egentligen var det här backupen som rasade. Jag hade nämligen bilderna på en annan disk också som rasade för ett år sedan och jag hade helt enkelt glömt att kopiera dom till något mer ställe. Nu ropar någon "bränn ut skiten på DVD" och det hade jag också gjort. En DVD-skiva som jag idag insåg var helt oläsbar.

Ok, nu har jag gnällt färdigt. Min fråga är. Vilken hårddiskleverantör gör pålitligast diskar? Jag vet att man inte kan garantera att saker inte rasar. RAID blir ett alternativ när jag har råd men inte för tillfället. Diskarna bör vara snabba och tysta men det viktigaste är att det är kvalitetsdiskar och inte något skit. Jag har hört folk snacka väl om Western Digital och Samsung. Fast jag misstänker att dom rekommenderade Samsung för att dom var billiga.

Sorry för det långa meddelandet. Mycket tacksam för givande svar.

mvh
/Metz

Permalänk
Medlem

Diskars kvalitet är omöjligt att bedöma så länge tillverkarna inte publicerar sin returstatistik, vilket tycks vara en hemlis.

Strategi: Läs befintliga tester och döm själv. Samsungs P120 och T7K250 är för dagen prisvärda alternativ, god prestanda och bland de tystaste samt minst energikrävande.

Sedan är det dax för dig att tänka igenom din (obefintliga) backupstrategi. I ditt fall skulle jag satsa på en Raid1 och därtill backup av de viktigaste datat. Viktigt är naturligtvis att kvalitetssäkra sina backupper.

Så mycket svårare är det inte.

Permalänk
Medlem

Problemet med rekommendationer som du får på forum som detta är att de till 99% av fallen är baserade på egna erfarenheter.
Och tyvärr så säger egna erfarenheter inte ett jota värt i sammanhanget eftersom diskar dör oavsett märke.

Däremot så tycker jag mig ha sett ovanligt många klagomål på jusst maxtor så man bör kanske se upp där.

Jag rekommenderar Samsungs diskar pga. ljudnivån. De är helt enkelt bäst (ljudnivån) bland moderna 3,5" diskarna och prestandan är inte lidande. Kör med fyra stycken hemma och förutom en som var trasig när jag fick den så har jag aldrig haft problem med dem.
Men de gäller väl i princip alla diskar jag haft förutom jusst de ur deathstar serien..

Seagate är ju marknadsledande och de har en garantitid på 5 år. Det är respektingivande men frågan är om det egentligen säger något om kvaliten. Jag körde tidigare bara med seagate-diskar, även det pga. ljudnivån. Men idag så har de varken bäst prestanda eller ljudnivå.
Men har inte köpt seagatediskar på ett par år men de fyra jag köpt ur barracuda serien (minns inte från tidigare) fungerar än idag.

Men troligtvis spelar slumpen större roll än vad du väljer för märke.

Ang. DVD skivor så är det bra mycket viktigare att välja kvalitsmedia där. Jag har aldrig varigt med om att en kvalitetsskiva gått sönder (under normal behandling). Men skivor med dålig kvalitet kan gå sönder även om de sköts perfekt. Däremot skulle jag inte ge upp hoppet ang. den DVD som verkar oläsbar. Vet inget på rak arm men använder du något recoveryprogram för CD/DVD skivor kanske du får tillbaka en del i alla fall. Testa även någon annan läsare.

Själv köper jag Verbatim dvd+r 16x skivor trotts att jag bränner i 8x eftersom 16x skivorna är de enda (vad jag vet) som 'garanterat' är gjorda av mitsubishi och de har i överlag väldigt bra kvalitet.

Permalänk

Kan man Köra Raid med diskar av olika leverantör om dom har samma storlek eller måste det vara exakt samma diskar?

/Mats

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare säger så beror det mycket på personlig erfarenhet, men jag har personligen tilltro till Seagate och Samsung då under mina hmm 19 år med datorpysslande aldrig har haft problem med dessa märken.
Dock så går alla diskar sönder förr eller senare nån gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Som tidigare talare säger så beror det mycket på personlig erfarenhet, men jag har personligen tilltro till Seagate och Samsung då under mina hmm 19 år med datorpysslande aldrig har haft problem med dessa märken.
Dock så går alla diskar sönder förr eller senare nån gång.

Och för mig är det tvärt om, jag har haft mest dåliga erfarenheter med Samsung diskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perihelion
Kan man Köra Raid med diskar av olika leverantör om dom har samma storlek eller måste det vara exakt samma diskar?

/Mats

Du KAN RAIDa diskar av olika modeller och storlek, dock inte så bra ur utrymmes- och prestandaskäl.

Du får prestanda efter den slöaste disken och storlek efter den minsta.

Skilj på hård- och mjuk RAID.

Permalänk

Det finns statistik (här på sweclockers någonstans) från 2002 och 2003 om jag minns rätt på returfrekvens på HDD från db. Då hade Seagate som enda tillverkare 0% returer.

Idag är det 2 märken som är (vad jag vet) "bra" Samsung och Seagate. Seagate har också 5 år garanti på sina HDD, är tysta och kalla. För övrigt så bör en HDD som närmar sig 5 år bytas ut men det visste du kanske redan.

Jag själv har än så länge aldrig sett en trasig Seagate Barracuda och jag ser fler än en dator på dag (bygger datorer i princip enbart med Seagate förutom WD Raptor pga. dess snabbhet)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Det finns statistik (här på sweclockers någonstans) från 2002 och 2003 om jag minns rätt på returfrekvens på HDD från db. Då hade Seagate som enda tillverkare 0% returer.

Idag är det 2 märken som är (vad jag vet) "bra" Samsung och Seagate. Seagate har också 5 år garanti på sina HDD, är tysta och kalla. För övrigt så bör en HDD som närmar sig 5 år bytas ut men det visste du kanske redan.

Jag själv har än så länge aldrig sett en trasig Seagate Barracuda och jag ser fler än en dator på dag (bygger datorer i princip enbart med Seagate förutom WD Raptor pga. dess snabbhet)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Det finns statistik (här på sweclockers någonstans) från 2002 och 2003 om jag minns rätt på returfrekvens på HDD från db. Då hade Seagate som enda tillverkare 0% returer.

Idag är det 2 märken som är (vad jag vet) "bra" Samsung och Seagate. Seagate har också 5 år garanti på sina HDD, är tysta och kalla. För övrigt så bör en HDD som närmar sig 5 år bytas ut men det visste du kanske redan.

Jag själv har än så länge aldrig sett en trasig Seagate Barracuda och jag ser fler än en dator på dag (bygger datorer i princip enbart med Seagate förutom WD Raptor pga. dess snabbhet)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Det finns statistik (här på sweclockers någonstans) från 2002 och 2003 om jag minns rätt på returfrekvens på HDD från db. Då hade Seagate som enda tillverkare 0% returer.

Idag är det 2 märken som är (vad jag vet) "bra" Samsung och Seagate. Seagate har också 5 år garanti på sina HDD, är tysta och kalla. För övrigt så bör en HDD som närmar sig 5 år bytas ut men det visste du kanske redan.

Jag själv har än så länge aldrig sett en trasig Seagate Barracuda och jag ser fler än en dator på dag (bygger datorer i princip enbart med Seagate förutom WD Raptor pga. dess snabbhet)

Det rycktas också att märken som jag inte föredrar t.ex. Maxtor har ryckt upp sig, men jag är tveksam. Även om t.ex. biltillverkaren Skoda rycker upp sig så är och förblir Skoda Skoda.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

4 postarN

Skulle säga Seagate, men som du säger mina egna erfarenheter säger inte dig ett jota

har nu 7 diskar (tror jag) och kör till 90% maxtor. Mina maxtor diskar är TYSTARE än min seagate men jag har varit med om 1 trasig men då har det dött ca 2 veckor efter nyinköp, alltså har jag inte varit med om någon Maxtor hd krasch på längre sikt. Men skulle endå rekomendera seagae då de enligt många andra är mer pålitliga än maxtor.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

I dagsläget är min personliga uppfattning att Seagate och Western digital tillhör de bättre. Många är nöjda med Samsung, har ingen erfarenhet av dem själv.

Äger 8st WD som är 1.5-3år gamla. Har tidigare haft ytterligare ca 15st WD.
Ingen har peppar peppar rasat.
Handlar inte enbart om kvalité utan också tur eftersom ingen bygger haverifria diskar.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen harddiskar som inte kan rasa. Använder just nu raptor som systemdisk, Hitachi T7K250 som mellanlandning/lagring och en intern seagate,en externWD samt DVD skivor som backup.Se till att ha fläktar monterad framför hardiskar,oavsett märke.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 7200.9 200GB SATA2 8MB 7200RPM?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Jag skulle rekommendera Seagate Barracuda och Samsung SpinPoint baserat på egna erfarenheter! Jag är väldigt nöjd med mina Samsung SP250GB som är både tysta och svala,jag har valt dessa som mina 3 senaste diskar och har även plockat ihop ett antal burkar som jag satt dessa i och det har inte varit några problem ännu! Om man läser lite här på forumet så verkar dom flesta vara nöjda med dessa.Är du ute efter prestanda diskar är det Raptor som gäller!
Mvh

Permalänk

4 poster oh shit-hoppas jag inte åker dit för quadpostning nu, lär ju bli livstid permban.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Jag kör med mest seagate och ingen av mina diskar med normal ålder har gått sönder för mig..
Inte ens de fruktansvärt gamla diskarna från seagate som jag använt har krånglat i nån större utsträckning, däremot alla gamla diskar som maxtor, kvantum, WD och andra har allltid gått sönder när de använts i nån utsträckning (förvisso så gamla att de borde legat på tippen i v f men men..).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

?

Beror nog på lite hur vad skall andvända den till , lagrings disk eller system disk , kapasitet på att kyla kyla disken i dator lådan, eller mest för pengarna ,Vad mycket de väsnas, mycket plats på disken eller snabb samt stabilt system. Har själv rapptor som sytem (blir lätt lite små varma och hörs",
Maxtor sata1 diaminback 10 200g samt maxtor 500g sata2 om lagring 1 (men jag måsteköra via kontrollerkort för att windows skall bota ) som går fint. samt seagate baracuda sata1 300g som blir varm .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Seagate har också 5 år garanti på sina HDD, är tysta och kalla. För övrigt så bör en HDD som närmar sig 5 år bytas ut men det visste du kanske redan.

Tysta och kalla?

Den senaste seagaten jag har är väl en 7200.7 disk. Och det är klart den varmaste och ljudligaste disken jag har. Vet inte om det blivigt bättre men enligt silentpcreview så är samsung både tystare och svalare.

Permalänk
Medlem

jag har 3 seagate diskar... en 300gb 7200.8, en 200gb 7200,7 och en 80gb och dom kan jag bara tala gott för men jag säger bara att så länge det inte är maxtor så är allt bra :P...

och angående IBM så är det det sämsta skit man kan ha...! våran förra familje dator var en IBM och den totalhavererade för ett år sedan (då var den ca 3 år) och vi hade inte papperna kvar... så nu har jag köpt en egen dator och jag kommer aldrig stoppa något som det står IBM på i min dator, ALDRIG!!!

Permalänk
Medlem

Re: Bästa diskarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perihelion
Jag vet vad ni tänker, "ta backup för i helv..." och visst det borde jag gjort. Fast egentligen var det här backupen som rasade. Jag hade nämligen bilderna på en annan disk också som rasade för ett år sedan och jag hade helt enkelt glömt att kopiera dom till något mer ställe. Nu ropar någon "bränn ut skiten på DVD" och det hade jag också gjort. En DVD-skiva som jag idag insåg var helt oläsbar.

Haha, det är fan en skälig anledning till att gnälla

Många (allas?) rekommendationer är ju baserade på personlig erfarenhet. Min är att Seagate är värt. Har själv 10st Seagate-diskar (kör numera enbart Seagate) i olika storlekar och serier, den äldsta ca 5 år som rullat i princip 24/7 i en server. Inga har pajjat, gnällt eller hittat på konstigheter. Western Digital har jag förlorat två av tre. Maxtor tre av sju (dock ganska gamla diskar). IBM två av tre (2.5").
Så vilken tillverkare man skall satsa på är ganska svårt.

Stör man sig grymt mycket på diskhaverier kanske någon form av automatisk backup (till band- eller optiskt medium) kunde vara en idé? Samt ghostningar. Vid diskhaveri så byter man disken och lägger in allt igen. Kanske kan vara idé att skippa dyra diskar som sägs ha lång livslängd, och lägga pengarna på en bra backuplösning istället?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Jag skulle alla gånger rekommendera Western. Har haft flertalet sådana diskar under många år, men aldrig något haveri trots stundom elak hantering och miljö.
Har även haft Seagate, Maxtor och IBM. Seagatediskarna har inte heller varit inblandade i något, men i mitt tycke har de haft hög ljudnivå och varit ganska varma.
Samsung kan jag inte uttala mig om, men skulle det visa sig att de håller dålig kvalité kommer det att bli ramaskri här på Swec eftersom det är så sjukt många som handlat just de diskarna.
Har ägt 3 st IBM och alla har rasat (helskrot) och 2 Maxtor. Båda Maxtordiskarna har också rasat, men inte så illa att de blivit skrot. Att de sedan var varma, högljudda och långsamma gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Tycker inte mina Seagatediskar varit speciellt varma, Barracudor då, har kört dem utan kylning men luftigt monterade och inte fler än 2st diskar intill varandra, har hålligt mig under 45grader iaf.

Har inte heller hört dem arbeta om jag inte satt örat vid datorn..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

SCSI-diskar har c:a 10 gånger så lång livstid som PATA/SATA-diskar. Tyvärr gäller det även priset. WD:s Raptor är också byggda för lång livstid (avsedda för serverbruk).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se de scsi diskar som håller i 100år

Att en vanlig IDE disk håller 5år vid normala temperaturer och användning behöver inte vara onormalt, naturligtvis förkortas livslängden avsevärt om den ständigt får jobba hårt, men detta tar också livet av SCSI diskar - skillanden är att de sitter oftare i komersiella applikationer och där är avskrivningstiden såpass kort att de kanske byts ut i tid ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Själv har jag extremt dåliga erfarenheter av Maxtor. Har under de senaste 20 åren kört allehanda märken och fabrikat av hårddiskar. Har alltid haft bäst erfarenheter av IBM/Hitachi och Seagate. Har dock haft en stor dos tur genom åren då jag har haft mycket få diskkraschar.... tills jag för ett par år sedan skaffade mig två stycken Maxtor DiamondMax 160 GB SATA (som kördes i RAID-1).

Den ena av diskarna har nu gått sönder tre gånger och den andra två gånger. Det är tur att man har tre års garanti. Men det är ett sabla skickande av prylar till Irland. Man vägrar ju ge sig också då man ändå har köpt prylarna för att använda dem.

Vid ett tillfälle gick båda diskarna i RAID-1-uppsättningen sönder samtidigt. Det händer inte ofta. Tur att man hade backuper på extern disk samt DVD.

Mvh/Stroemberg

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stroemberg
Själv har jag extremt dåliga erfarenheter av Maxtor. Har under de senaste 20 åren kört allehanda märken och fabrikat av hårddiskar. Har alltid haft bäst erfarenheter av IBM/Hitachi och Seagate. Har dock haft en stor dos tur genom åren då jag har haft mycket få diskkraschar.... tills jag för ett par år sedan skaffade mig två stycken Maxtor DiamondMax 160 GB SATA (som kördes i RAID-1).

Den ena av diskarna har nu gått sönder tre gånger och den andra två gånger. Det är tur att man har tre års garanti. Men det är ett sabla skickande av prylar till Irland. Man vägrar ju ge sig också då man ändå har köpt prylarna för att använda dem.

Vid ett tillfälle gick båda diskarna i RAID-1-uppsättningen sönder samtidigt. Det händer inte ofta. Tur att man hade backuper på extern disk samt DVD.

Mvh/Stroemberg

Jag gissar att det var Diamondmax 9 du köpte?
För den modellen har varit den sämsta på länge från både maxtor och andra tillverkare.

Jag har haft nästan alla disktillverkare och är det något jag går efter så är det INTE tillverkare utan specifik disk modell, detta pga. att de flesta tillverkare ibland missar och gör en modell som inte håller.
Finns det ingen statestik på vilka som håller bäst så går jag på seagate för de har längst garantier vilket de inte skulle har råd att ge om diskarna hela tiden gick sönder.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Skulle vilja se de scsi diskar som håller i 100år

Att en vanlig IDE disk håller 5år vid normala temperaturer och användning behöver inte vara onormalt, naturligtvis förkortas livslängden avsevärt om den ständigt får jobba hårt, men detta tar också livet av SCSI diskar - skillanden är att de sitter oftare i komersiella applikationer och där är avskrivningstiden såpass kort att de kanske byts ut i tid ändå.

I livslängden i kalenderår är de inte så stor skillnad. Skillnaden är att SCSI-diskarna normalt jobbar hårt 24/7 medan PATA/SATA-diskar normalt jobbar några timmar per dag. Och utvecklingen går så fort att en 5 år gammal hårddisk, oberoende av gränssnitt, inte längre motsvarar prestandakraven.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet beror hårddiskars livslängd också på kylning samt stabil ström till dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+