Permalänk
Medlem

Fördel Raid 0?

Lyckades förra gången inte raida mina 2 spinpoint 250g.. borde jag pröva igen kan man skapa en 30g partition för OS och fungerar det bra i raid0

Permalänk
Permalänk

Jo, men det vore ju bra om man kunde lita på de där svaren också...

"Fördelar: går 100% snabbare (en fördubbling alltså) att skriva och läsa ifrån diskarna"

Någon borde uppdatera den där jäkla FAQ:en.

Det korta svaret (eftersom jag är så jäkla less på att argumentera mot RAID0 i hemdatorer - sök) är att det inte är någon bra lösning varken prestandamässigt eller säkerhetsmässigt att RAID:a din systemdisk.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Har kört RAID0 i många år nu, på många burkar utan problem.

Backup på viktiga filer tar man ju i alla fall oavsett RAID0 eller ej.

Jag är lika less som du att argumentera FÖR RAID0.

Permalänk
Medlem

jag funderar på att köra spegling (raid 1) genom md (linux) på min arbetsburk.
vad jag förstår alterneras läsningen mellan diskarna i den implementationen och access-tiden borde således förkortas något. (?)

men frågan är väl om två (eller tre) 7200-varvsdiskar inte blir mer bullriga och varmare än en 10/15k-disk av någon passande modell...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

1 snabb SCSI-disk låter generellt lite mer och kan bli lite varmare än 2-3 st 7.2krpm:are.

Dock tycker jag att värme och ljud går att åtgärda och är underordnat huruvida man skall köra SCSI eller IDE/ATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Jo, men det vore ju bra om man kunde lita på de där svaren också...

"Fördelar: går 100% snabbare (en fördubbling alltså) att skriva och läsa ifrån diskarna"

Någon borde uppdatera den där jäkla FAQ:en.

Det korta svaret (eftersom jag är så jäkla less på att argumentera mot RAID0 i hemdatorer - sök) är att det inte är någon bra lösning varken prestandamässigt eller säkerhetsmässigt att RAID:a din systemdisk.

Jo håller med om att den faq:en borde uppdateras för någon 100% ökning av "hastigheten" blir det inte enligt min egen erfarenhet utan mer åt sisådär 60%.

Sen får man se till om man har nån nytta med raid0 dvs om man använder datorn till mycket diskintensiva operationer så har man helt klart nytta av raid0 och är det en hemmadator så är det inte så kritiskt om diskarna kraschar som det kan vara för ett företag där man lever på sina kunder som inte blir så glada om viktiga arbeten bara "försvinner" men då kör man säkerligen isf med raid0+1.

Har också kört med raid0 nu i flera år utan större problem (ännu) än att en promisekontroller inte ville vara med på att känna igen diskarna om dom redan var partionerade och formaterade på en annan dator så fick ta backup på dom diskarna och sedan partionera dom mm så dom kändes igen av Promisekontrollern.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har kört RAID0 i många år nu, på många burkar utan problem.

Backup på viktiga filer tar man ju i alla fall oavsett RAID0 eller ej.

Jag är lika less som du att argumentera FÖR RAID0.

Säkerheten ser jag inte som något problem. Har man viktiga filer så gör man backup, oavsett om man kör RAID0 eller inte. Vad jag menar är att en hemmaanvändare har minimal nytta av den prestandaökning som man får. "Mycket diskintensiva operationer" kan man argumentera länge om vad det innebär, men jag upprepar följande citat:

Citat:

It is all too common for an enthusiast to believe that his or her usage pattern is closer to that of a server's rather than a desktop's. This idea arises from a variety of sources- "I multitask a lot," "I hear the hard drive grinding away," "I deal with lots of huge files," etc. The truth is, however, that even the heaviest, grinding multitasker experiences disk access patterns that are far more localized in nature than the truly random access that servers undergo. Individuals who choose a hard drive based on its prowess in IOMeter with the belief that their usage habits mimic a server simply do themselves a disservice. It is measures such as the SR Office and High-End DriveMarks that most accurately depict a non-server's response, whether it be the sheer speed experienced under intense disk access or the "snap and feel" associated with intermittent but bursty operations.

Är man entusiast så kan det finnas andra skäl än prestanda att "leka" med RAID, men om man behöver ställa frågan vad RAID är så behöver man med 99.9% säkerhet inte lära sig det.

EDIT: Och naturligtvis menade jag även det som olirc påpekade i förhållande till FAQ:en. 100% är den teoretiska (på ett lekmannamässigt plan) prestandavinsten.

EDIT2: Tubgirl, SCSI-diskar riktar sig nästan uteslutande (jag kan inte komma på något undantag) mot server-marknaden. Därför är de inga optimala lösningar för hemmaanvändare. Den senaste Raptorn (150GB) är den snabbaste lösningen i dagsläget. Frågan är om någon behöver den prestandavinsten i förhållande till priset.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
SCSI-diskar riktar sig nästan uteslutande (jag kan inte komma på något undantag) mot server-marknaden. Därför är de inga optimala lösningar för hemmaanvändare. Den senaste Raptorn (150GB) är den snabbaste lösningen i dagsläget. Frågan är om någon behöver den prestandavinsten i förhållande till priset.

jag har iofs inte sagt något om scsi-diskar. (även om det verkar som om det inte verkar finnas någon 15k-varv-satadisk på marknaden..?)

min tanke var att antigen köpa något i stil med två samsung p120 eller en wd raptor 74gb till nästa arbetsburk bara för att få lite bättre respons i maskineriet då inte lagringskapacitet är särskilt viktigt för min del. en tusenlapp extra för en lite trevligare maskin kan det väl vara värt? (förutsatt att det inte bullrar för mycket som sagt...)
kanske kan man tycka att det blir bättre att lägga den pengen på mer minne, men å andra sidan får man ju vänta på hårddisken för eller senare oavsett hur mycket ram man klämmer i...

(och för dessa pengar får man naturligtvis ingen scsi-kontroller som ens kommer i närheten av mjuk/md-raid i prestanda...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!