250gb hdd full!? (ska vara 140 gb ledigt)

Permalänk
Medlem

250gb hdd full!? (ska vara 140 gb ledigt)

Jag antog att det här problemet har varit uppe förrut, men jag lyckades inte hitta svar på det. Peka mig rätt om jag gjort en tabbe.

Jag byggde en dator åt en jobbarkompis för några år sen, athlon 1700+ och ett abit moderkort med en viakrets.

Den har fungerat helt klockrent i flera år och gör det fortfarande, men sen han köpte en stor hårddisk på 250gb IDE, meddelar windows att den är full trots att det är cirka 140gb ledigt.

Hårddisken rapporterar att hårddisken är 250gb stor, men det går inte att skriva mer till den. Vi har kört senaste via 4-in-1, men utan resultat. han kör windows xp pro, med service pack 1.

Några tips och idéer? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vännen i detta heter FAQ som ligger under denna del av forumet.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Dock ingenting om att windows hittar hårddisken och dess 250gb.

Permalänk
Medlem

Uppdatera till Service Pack 2, alltid bra med de senaste...

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar resten på control panel -> administrative tools -> computer management -> disk management

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willmans
Uppdatera till Service Pack 2, alltid bra med de senaste...

Ska testa.. Tack för tipset

Citat:

Ursprungligen inskrivet av audio
Kolla om du hittar resten på control panel -> administrative tools -> computer management -> disk management

Vad ska jag leta efter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Ska testa.. Tack för tipset

Vad ska jag leta efter?

En opartionerad partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av audio
En opartionerad partition.

Jaha, hela hårddisken på 250gb är partiotionerad till en enda partition, och windows rapporterar att det är runt 140gb kvar, 110gb använt. Endå går det inte att skriva mer till hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle chansa på att han har något antivirusprogram som "skyddar" borttagna filer. Dvs allt som han tar bort tas inte bort egentligen. Be honom testa att t.ex. högerklicka på papperskorgen och kolla om det finns ngt extra alternativ där..

Värt att kollas iaf.

Edit: Precis vad jag menade, Anderberg. Kanske även finns liknande funktioner även om det inte är Norton, vem vet.

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk

Ett vanligt problem är att om man har Norton antivirus så sparar den filer man raderat men, det brukar dock säga att hd:n är full fastän man raderar GB efter GB.. Men iaf så har han Norton så kolla papperskorgen (empty norton protected files) radera allt och se vad den säger allt jag kan tipsa om..

Visa signatur

AMD 64bit X2 4400+ @ 2400Mhz 939, Nvidia 7900GTX 512MB, Asus A8N-SLI deluxe, DDR 3GB OCZ 2.2.2.5, Antek 450W, 500GB HD, 9901 3DMarks 05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderberg
Ett vanligt problem är att om man har Norton antivirus så sparar den filer man raderat men, det brukar dock säga att hd:n är full fastän man raderar GB efter GB.. Men iaf så har han Norton så kolla papperskorgen (empty norton protected files) radera allt och se vad den säger allt jag kan tipsa om..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Jag skulle chansa på att han har något antivirusprogram som "skyddar" borttagna filer. Dvs allt som han tar bort tas inte bort egentligen. Be honom testa att t.ex. högerklicka på papperskorgen och kolla om det finns ngt extra alternativ där..

Värt att kollas iaf.

Bra tips, det ska jag kika på imorrn! Även testa köra in xp sp2, och kolla om det gör skillnad..

Tror ni moderkortet kan vara för gammalt för hårddisken? Det har endå minst 2-3 år på nacken, modell minns jag inte, men jag minns att athlon 2000+ var det bästa på den tiden.

Permalänk
Medlem

Du kan titta här,
#3554336
http://forums.3drealms.com/vb/showthread.php?t=12998

Lösningen är att möjliggöra stora diskar, så ladda ner denna fix.
http://www.48bitlba.com/download/enablebiglba/EnableBigLba.ex...

http://www.driverguide.com/boards/bios10/2360.html

Nu är väl det bra att installera SP2 också, men men.

Grabbar fanns den exe filen i FAQ'n ?

Kolla ev om det kommit uppdateringar på bios etc.
HDD disken är väl ntfs formaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av audio
En opartionerad partition.

hehe... kan nog bli svårt att hitta en partition som är opartitionerad.

Permalänk
Medlem

Kör även en chkdsk /f via CMD.
Får du upp en fråga. Svara Ja på den och starta om datorn.

Detta gäller då om du bara har en hårddisk i datorn. Annars så får du skriva in vilken enhet du vill köra kontrollen på genom att skriva chkdsk enhet: /f

Permalänk
Medlem

Tja, såg att trådskaparen hade samma problem som jag och jag har köpt en WD extern hd 320gb och kan bara få in ca 124 gb på den. Jag har sp2 och allt sånt. Om någon vet vad felet är så vore jag tacksam.

Edit: Kom på att det berodde på att den var FAT-formaterad, men jag är säker på att jag tog ntfs när jag formaterade:s är det nåt mer man behöver göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
hehe... kan nog bli svårt att hitta en partition som är opartitionerad.

Hehe, menade oformaterad partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderberg
Ett vanligt problem är att om man har Norton antivirus så sparar den filer man raderat men, det brukar dock säga att hd:n är full fastän man raderar GB efter GB.. Men iaf så har han Norton så kolla papperskorgen (empty norton protected files) radera allt och se vad den säger allt jag kan tipsa om..

Tråden kanske är gammal men jag ser inte att någon har sagt att deras problem löst sig.
Jag hade ungefär samma problem- Det stod att jag hade 10gb ledigt på min 250gb's disk. Fast när jag kollade igenom disken och räknade lite så borde jag igentligen haft runt 50gb ledigt.
Jag provade göra det Anderberg sa här, och tataaa! Nu har jag mina 50gb ledigt.

Ville bara kommentera det om någon annan med samma problem snubblar över den här tråden.

Visa signatur

//SisU