Mysko ljud och freeze.

Permalänk
Medlem

Mysko ljud och freeze.

Min dator har börjat låta konstigt med gämna mellanrum, den låter som att hddn stängs av och sen startar igen, men datorn stängs inte av utan bara stannar till i 10 sek ca. Som om RAMet håller den vid liv. Det händer bara när jag spelar och precis när datorn laddar efter start. När den väl börjar så kommer det med 5-10 sekunders mellanrum.

Tror att det är ett skadat parti på hddn men inte säker, ska testa lite saker först, tänkte bara kolla om det är någon som haft liknande problem.

Tack på förhand.

// Niklas

Permalänk
Medlem

Jag upplevde för många herrans år sedan ett liknande problem, fast för mig så låste det allt (angentbord, mus, andra diskar m.m) men det konstaterade jag att det var en asnlutning på en Patakabel som var defekt.

Den tappade kontakten med disken lite då och då, men så fort man rörde vid anslutningen, eller bröt försiktigt med den, så fungerade det bra igen.

Men jag tror nog att det är något fel med styrkretsarna till disken, snarare än skadade skivor.

Lycka till med felsökandet.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som du, Spet. SAmma ljud från disken och freeze tills en bluescreen dyker upp. Har du nån aning om vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Varit med om detta felet på 2 maskiner förut, både på SATA och PATA diskar, det var glapp/defekta kablar i båda fallen de gånger så det kan vara värt att prova med några andra kablar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD