Säker borttagning av maskinvara

Permalänk
Medlem

Säker borttagning av maskinvara

Jo det är så att jag har en SATA2 disk som är kopplad till ett MSI K8N moderkort med Nforce 4 chipset. Detta i sin tur genererar ju möjligheten att hotswappa diskar vilket gör att jag konstant har ikonen "Säker borttagning av maskinvara" nere vid klockan. En bagatell men ändå lite drygt. Nån som vet om den går att få bort? Disken sitter ju internt i datorn och jag har inga planer på att hotswappa den. Finns det nån inställning för USB-enheter etc i datorn där man kan välja om ikonen ska synas eller inte? Eller iaf för just den här enheten. Kan ju vara bra om den hoppar upp om man ex ansluter en digitalkamera etc.

Jag har både sökt i forumet och på Google utan framgång, och jag vill inte dölja trayikonen, utan jag vill ha bort den.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vi är många som stör sig på denna "funktion" men tyvärr så tänkte inte microsoft så långt som att folk kanske inte ville se denna lilla ikon i tray och gav oss därmed ingen inställning för att dölja denna på det sätt vi vill, dvs inte genom vanliga "dölj ikoner"-funktionen vilket jag tycker är minst lika värdelöst :/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Start-> Kör-> Regedit. gå in i HKEY_LOCAL_MACHINE-> System-> CurrentControlSet-> Services-> nvata, skapa ett nytt DWORD-värde med namnet "DisableRemovable" utan "" och sätt till 1. Starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Star-> Kör-> Regedit. gå in i HKEY_LOCAL_MACHINE-> System-> CurrentControlSet-> Services->nvata, skapa ett nytt DWORD-värde med namnet "DisableRemovable" utan "" och sätt till 1. Starta om datorn.

Äntligen, en lösning. Det lyfter vi på hatten och tackar för

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Start-> Kör-> Regedit. gå in i HKEY_LOCAL_MACHINE-> System-> CurrentControlSet-> Services-> nvata, skapa ett nytt DWORD-värde med namnet "DisableRemovable" utan "" och sätt till 1. Starta om datorn.

OMG... Jag älskar dig deus TACK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Start-> Kör-> Regedit. gå in i HKEY_LOCAL_MACHINE-> System-> CurrentControlSet-> Services-> nvata, skapa ett nytt DWORD-värde med namnet "DisableRemovable" utan "" och sätt till 1. Starta om datorn.

Fan vad gött att slippa den skiten! TUSEN TACK DEUS!

Permalänk
Medlem

Hehe lugnt pöjka

Permalänk
Entusiast

Denna lösning, stör den nåt annat i datorn samtidigt som den döljer ikonen?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCHiZOx86
Denna lösning, stör den nåt annat i datorn samtidigt som den döljer ikonen?

Nej inte vad jag märkt, USB-enheter med mera kommer fortfarande fram

Permalänk
Medlem

oh yeah, just vad jag letade efter.

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylotec
oh yeah, just vad jag letade efter.

Lustigt att så många stör sig på ikonen.

Permalänk
Medlem

Hur gör man på ett asrock 939 dual sata2 då? Den har ingen nvatanyckel. :/

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
Hur gör man på ett asrock 939 dual sata2 då? Den har ingen nvatanyckel. :/

Moderkortet spelar ingen roll utan du har snarare råkat skippa installation utav SW-IDE-drivrutinerna under installation utav chipsetdrivrutinerna och därav saknas denna registernyckel då du i sådana fall kör med microsofts standarddrivrutiner för hårddiskkontrollern.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Perfekt, en lösning!
Tackar.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Finns en ännu enklare lösning.

Högerklicka på aktivitetsfältet nere vid startmenyn, välj egenskaper -> Dölj inaktiva ikoner och sen anpassa. Där kan du välja att säker borttagning ska vara alltid osynlig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Finns en ännu enklare lösning.

Högerklicka på aktivitetsfältet nere vid startmenyn, välj egenskaper -> Dölj inaktiva ikoner och sen anpassa. Där kan du välja att säker borttagning ska vara alltid osynlig.

Dock så är inte denna lösning att föredra då du i sådana fall får dras med "dölj ikoner"-pilarna vilket är nästan lika störigt. Jag liksom många andra brukar inaktivera denna funktion då den bara är irriterande.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se