Nödvändigt med snabb systemdisk?

Permalänk
Medlem

Nödvändigt med snabb systemdisk?

Jag hade tänkt att inhandla en systemdisk. Men blir det en märkbar skillnad mot en nyare lagringsdisk? För en raptor på 74gb är ju dyrare än en t.ex Samsung på 300gb. Är raptorn värd pengarna, vad blir snabbare?

Permalänk
Medlem

Använd sökfunktionen.
Finns massor med trådar som besvarar din fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Använd sökfunktionen.
Finns massor med trådar som besvarar din fråga.

Jag försökte faktiskt, men jag kan väl söka vidare då.

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket pengar man vill spendera på det. Skillnaden är märkbar, men det är detaljerna som avgör. Är man på budget så hade jag inte köpt en separat snabbare disk för os.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Beror på hur mycket pengar man vill spendera på det. Skillnaden är märkbar, men det är detaljerna som avgör. Är man på budget så hade jag inte köpt en separat snabbare disk för os.

Jag har inte den största budgeten.
Moderkort, grafikort, minne, hårddisk, cpu för 7000-10000kr.
Grafikkortet blir något sämre för 1000kr, men resten ska vara rätt bra.
Så jag antar att det inte är någon idé att köpa en systemdisk för 1600kr och spara 600kr istället. Fast sugen är man ju.
Tack :).

Permalänk
Medlem

36 gb räcker gott till system (os+program).
Dock får man ju en ytterligare boost om man kör program och os separat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
36 gb räcker gott till system (os+program).
Dock får man ju en ytterligare boost om man kör program och os separat.

Ger det inte lite snabbare i spel så man kan ha en 74gb och ha OS/Porgram/Spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skosnore
Ger det inte lite snabbare i spel så man kan ha en 74gb och ha OS/Porgram/Spel?

Du tjänar mer på att köra två separata 36 gb diskar, en för spel/program och en för os än att köra en ensam 74 gb. Prestandaskillnaden mellan 36 och 74 gb är marginell.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Du tjänar mer på att köra två separata 36 gb diskar, en för spel/program och en för os än att köra en ensam 74 gb. Prestandaskillnaden mellan 36 och 74 gb är marginell.

Har tyvärr inte så mycket pengar så det räcker till två.

Permalänk
Medlem

oj en för os och en för program..låter lite onödigt i min mening..kör isf hellre med raid 1 lr 0 vad det nu heter..kan inga detaljer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
oj en för os och en för program..låter lite onödigt i min mening..kör isf hellre med raid 1 lr 0 vad det nu heter..kan inga detaljer

Köra med raid0? Är du tokig eller?
Det ger i praktiken mindre än att köra två separata diskar.

Raid1 känns bortkastat på systemdiskar, bättre att göra regelbundna backuper i så fall. Den viktiga datan finns ju inte på systemdiskarna.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Att köpa en snabb (liten, dyr) disk för att ha diverse program på ger inte speciellt mycket.
Visst kanske photoshop startar lite snabbare, men hur ofta startar du det? Efter starten ligger i princip allt i minnet.
Systemet läses och skrivs till hela tiden dock, varpå ett snabb disk för OSet är rätt bra.
Köp en snabb disk för OSet...och en eller ett par stora "vanliga" diskar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har 2x36 GB Raptors som just nu körs i RAID0, i en annan tråd föreslog någon att man ska köra en för system och den andra för SWAP (egen mindre partition då antar jag) + annat.

Är det ultimata att man kör OS på #1 och sedan delar upp #2 i en mindra partition för SWAP + resten för spel+program, eller ska spel+program ligga på #1 om man har SWAP på #2?

Permalänk
Medlem

eller så väntar man på tekniken^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Att köpa en snabb (liten, dyr) disk för att ha diverse program på ger inte speciellt mycket.
Visst kanske photoshop startar lite snabbare, men hur ofta startar du det? Efter starten ligger i princip allt i minnet.
Systemet läses och skrivs till hela tiden dock, varpå ett snabb disk för OSet är rätt bra.
Köp en snabb disk för OSet...och en eller ett par stora "vanliga" diskar.

Så en raptor med bara OSet är snabbare än en med OS+Program+Spel? Kommer aldrig använda 36gb till bara XP ;).

Permalänk
Medlem

Kör man en disk med bara OS:et...slipper man onödig fragmentering när man installerar/avinstallerar program etc.
Som sagt, 36GB är tråkigt att försumma...
Själv installerar jag bara program som jag förmodligen inte kommer att ta bort på den snabbare systemdisken. Resten installeras på en annan disk.
Ytterligare fördel med att endast ha OS på en disk, är att om man vill totalrensa och installera om...finns allt annat kvar på de andra diskarna.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
[..]Ytterligare fördel med att endast ha OS på en disk, är att om man vill totalrensa och installera om...finns allt annat kvar på de andra diskarna.

Jaha.
Givetvis stämmer det du säger, men det är väll knappast någon ny feature? De f
flesta kör ju med partitioner. Och om inte annat så har ju alla sunda datoranvändare backuper på allt i alla fall.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

partitionering kort sagt, mest prisvärda i förhållande till prestanda hur man än tänker göra. Är knappast så att man köra dubbla diskar en för os en för program.
Kör ett os som inte fragmenterar sönder det så fort man använder det så blir fragmentering inget större problem.

Permalänk
Medlem

Partitioner på en stor disk ger inte samma prestanda som en liten snabb med os + stor med resten.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Partitioner på en stor disk ger inte samma prestanda som en liten snabb med os + stor med resten.

Givetvis inte. Men med ditt tidigare inlägg påstod du att partitioneringen var någon ny het feature man fick av att ha flera diskar.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Partitioner på en stor disk ger inte samma prestanda som en liten snabb med os + stor med resten.

Beror kanske på hur snabb den stora disken är?
Sen beror det kanske på filsystemet? Fast någon som endast hört talas om windows kanske inte känner till det.

Verkar vara en del här som predikar multipla diskar för olika ändamål hela tiden. Men det är nog en av de mest onödiga sakerna, en disk för os, en disk för spel program en disk för lagring. Jösses dual 36GB för sånt?
Mer värme i chassit, mer kabeldragande, mer elektricitet som ska användas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Beror kanske på hur snabb den stora disken är?

Menade självklart en slöare disk som stor.
Finns inga 500GB+ snabbare (10k, 15k)

[QUOTE]
Sen beror det kanske på filsystemet? Fast någon som endast hört talas om windows kanske inte känner till det.
[/QUOTE]

Självklart. Jag känner till betydligt fler än de som finns till windows, så insinuationen är meningslös.

[QUOTE]
Verkar vara en del här som predikar multipla diskar för olika ändamål hela tiden. Men det är nog en av de mest onödiga sakerna, en disk för os, en disk för spel program en disk för lagring. Jösses dual 36GB för sånt?
Mer värme i chassit, mer kabeldragande, mer elektricitet som ska användas.
[/QUOTE]

Håller helt med. Någon jättestor skillnad blir det inte.
Med mindre budget är i princip allt annat bättre att lägga pengarna på.

PS. Aldrig förstått de som köper en splirrans nya maskin för massor...och sedan en pissbillig småskärm...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB