Samsung P120 SATAII 250GB

Permalänk
Medlem

Samsung P120 SATAII 250GB

Jag börjar nu bli sur över min nyköpta hårddisk som låter alldeles för mycket. Jag skickade tillbaka den till komplett för att den låter så himla konstigt. Jag har inte en aning vad det kan vara för fel heller.

Det konstiga är att den vibrerar oerhört konstigt och ljudnivån på vibrationerna överstiger min gamla maxtor på 200gb! Då är det något fel. När jag har min Samsung hårddisk inkopplad, kan jag t.o.m känna att hela mitt chassi skakar! (vibrear starkt när jag rör på den med, lägger fingret på ovansidan) Chassit jag har är ett Lian Li PC7SE.

Vibrationerna är som en cykel. Ena stunden låter den högt och den andra lågt. Enligt Kompletts tekniker är det "fullständig normal" ljudnivå och att de inte byter ut den.
De bad mig också att spela in hur ljudet är på hårddisken vilket jag också har gjort. Kan skicka ljudet till någon ifall intresserad.

Har använt samsungs eget program som felsöker hårddisken och resultat var inget fel på hårddisken.

Behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Samsung 250GB Rhythmic Vibrations
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=29812

Testat en upphängning?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte testat upphängning. Jag skulle vilja det. Det är det att jag ska snart flytta och jag kommer bli en fattig student. Nu vill jag bara spara pengar till studierna. Har du några råd vad för band man ska köpa? För att hänga då

Jag har läst tråden du la här. Det verkar vara mycket skumt. Om detta är ett så "känt" fel, borde komplett också veta om detta.

Permalänk
Medlem

Testa om hårddisken låter på samma sätt om du monterar den löst utanför chassit, liggandes på någonting mjukt.

Du kan köra en upphängning med vadsomhelst som ligger hemma, det behöver inte kosta någonting. Själv kör jag med en typ av gummiband som jag hängt upp ett par hårddiskar med. Är du riktigt fattig kanske du kan köra ett par gamla skosnören eller liknande.

Jag minns att jag läste en tråd på http://forums.silentpcreview.com/viewforum.php?f=7 med massvis med enkla upphängningar, men minns inte vad den hette.

Permalänk

Är du riktigt fattig kanske du kan köra ett par gamla skosnören eller liknande.
hahahahahaah du e rolig du!

on topic: testa med att hänga upp som sme säger eller att du kör små runda gumin innanför skruvarna. Sen att disken är välbalancerad!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Den där disken ska väl vara riktigt tyst enligt vad jag har läst.. Konstigt Jag som funderade på att beställa en sån!

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Jag vill ogärna hänga upp den. Jag tycker inte att det är min plikt att göra det när det är "fel" på disken jag har köpt. Jag får se vad jag ska göra.

Det med gummibandet förstår jag inte riktigt hur jag ska hänga upp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har nog samma problem fast med 2st av 200gb modellen, chassit började vibrera i en takt efter att jag slängde i dom. Är nog vettigast att testa hänga upp dom på nåt sätt, annars tycker jag diskarna är väldigt tysta och bra.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag vill ogärna hänga upp den. Jag tycker inte att det är min plikt att göra det när det är "fel" på disken jag har köpt. Jag får se vad jag ska göra.

Det med gummibandet förstår jag inte riktigt hur jag ska hänga upp.

Det är nog inte fel på din disk, utan det är just den "beating effect" som länkats till tidigare. Det är ett gammalt problem som uppstår lite här och där när man har saker som roterar i väldigt likartade hastigheter. Det är ett resonansfenomen, där den kraftiga vibrationen är summan av av flera små vibrationer.

Ungefär såhär går det till: Tänk dig två hårddiskar om 7200 rpm. Egentligen har den ena varvtalet 7190 rpm, och den andra 7210 rpm. Varje hårddisk vibrerar konstant med en amplitud på 1 mm (starkt överdrivet - naturligtvis). Är vibrationerna i motfas, tar de ut varandra, och resultanten är en mycket svag vibration. Emellertid finns det en tredje vågform - en stark underton - som är skillnaden mellan de båda frekvenserna (7210 rpm = 120,17 Hz, 7190 = 119,83 Hz -> skillnad = 120,17 - 119,83 = 0,34 Hz = 2,94 s). Så under loppet av ungefär 3 sekunder har vibrationerna arbetat i motfas, destruktivt, och succesivt hamnas i fas, konstruktivt, där ljudet hörs som bäst. Edit: Detta är alltså ett exempel. Avvikelsen i rotation är helt tagen ur luften och tjänar enbart som pedagogik.

Detta råkar vara precis som en s.k. heterodyn fungerar. Dina hårddiskar är "akustiska AM-sändare"!

Om du gör FFT på dina vibrationer kan du få ut varvtal och massa över- och undertoner...

Lösning: Separera hårddiskarna mekanisk från varandra.

Varför tycks ljudet komma från samsungdisken snarare än maxtorn? Tja, jag kan tänka mig två förklaringar: Den ena, psykologiska, är givetvis att om man lägger till en pryl i systemet, och hittar nya fenomen, är det ganska naturligt att härleda fenomenet till den prylen. Den andra förklaringen kan vara att någon del i samsungdisken råkar ha en resonansfrekvens som blir förstärkt. Edit: Båda förklaringarna är kompatibla med att Komplett inte kunde reproducera "felet".

Edit: Värt att notera kan vara att detta fenomen inte är något undantag, snarare regel. Som väl är har dock perioderna och vibrationerna sådana egenskaper att det ej uppfattas. Exempelvis kan frekvenserna vara utanför de hörbara området, amplituden kan vara för svag eller periodlängden är så lång att örat hinner vänja sig. Stängt taget, rent neurologiskt, kan örat bara uppfatta skillnader. En fullständigt ren sinuston med jämn amplitud sorteras snart bort. Samma fenomen som gör att man inte känner armbandsuret efter en stund när man tagit på sig det på morgonen.

Edit: Meningsbyggnad åt h-vete...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag hade en annan maxtor hårddisk i datorn och det uppstod inte detta problem. Jag har faktiskt inte sattit hårddisken på ett annat ställe än där den sitter just nu (Vet inte hur jag ska förklara). Jag vill att den ska ha en fläkt som blåser på den och kan inte fästa den med "gummi" eller "skosnöre".
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/9_-_HD_rack_s...
Bilden är lånad från Frantics Lian Li PC7 recension.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag hade en annan maxtor hårddisk i datorn och det uppstod inte detta problem. Jag har faktiskt inte sattit hårddisken på ett annat ställe än där den sitter just nu (Vet inte hur jag ska förklara). Jag vill att den ska ha en fläkt som blåser på den och kan inte fästa den med "gummi" eller "skosnöre".
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/9_-_HD_rack_s...
Bilden är lånad från Frantics Lian Li PC7 recension.

Som sagt, det beror på skillnaden i varvtal och amplituden på vibrationerna, plus en hel drös med andra saker. Ibland upplevs det som störande, ibland märks det inte alls.

Edit: Har du testat att bara ha samsungdisken än? Inte som full installtion, utan bara för att se om ljudet uppstår då. Bara att plugga in och starta. Datorn behöver ju inte boota eller något.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag hade en annan maxtor hårddisk i datorn och det uppstod inte detta problem. Jag har faktiskt inte sattit hårddisken på ett annat ställe än där den sitter just nu (Vet inte hur jag ska förklara). Jag vill att den ska ha en fläkt som blåser på den och kan inte fästa den med "gummi" eller "skosnöre".
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/9_-_HD_rack_s...
Bilden är lånad från Frantics Lian Li PC7 recension.

Finns det ingen plats i en 5,25"-plats, eller möjlighet till vertikal montering?

Permalänk
Medlem

Urk, hittade denna gamla tråd och har precis samma problem! Disken är också från komplett, har precis mailat dom och hört om det är nåt dom tar på garanti. Om dom tar in den så testar dom den och antar att jag får pröjsa om dom tycker att den låter normalt.

Det lustiga är att jag har flera Samsung diskar som är jättetysta, men just denna vibrerar så hela lådan brummar. Så mycket så det blir riktigt irriterande, blev tvungen att byta ut disken. Har testat köra den själv på olika platser i chassit, testat den i annat chassi själv eller med olika diskar, testat den med olika vibrationsdämpningskit (dock inget med gummibandsupphängning), men den brummar vidare... Frågan är ju mest om dom tycker att det är "normalt", isf är det ju lixom ingen ide att ens försöka få det på garanti. Någon som fått igenom en liknande retur?

Har precis beställt en likadan (reserv till raid-partition), frågan är om jag ska skita i den? Hur är övriga erfarenheter med nyligen inköpta samsung 250G, fortfarande vanligt med vibrationer? Dom som inte vibrerar är ju både tysta och svala så annars är det ju en bra disk!

Permalänk
Medlem

Jopp som de tidigare skrivit i den här tråden så vibrerar även min Samsung SP2504C (inköpt för 3 veckor sen) i otakt med den andra disken. Min lösning var att hänga/stoppa upp racket så det inte fortplantade vibrationerna. till chassit, så nu är diskarna ljudlösa. Men om man igentligen kan skylla på den är ju inte säkert. Kan ju lika gärna vara den gamla disken som är skurken..

Permalänk
Medlem

Det lustiga är att det verkar så olika mellan diskar av samma modell! Har två som vibrerar, resten är ljudlösa... Dom som vibrerar gör så chassit brummar även om man kör bara en disk!

Permalänk
Medlem

Jag fick ut en ny i utbyte. Men gissa denna var exakt likadan.. Jag orkar inte bry mig längre.. så sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag fick ut en ny i utbyte. Men gissa denna var exakt likadan.. Jag orkar inte bry mig längre.. så sjukt dåligt.

I hear yaa.
Jag köpte själv två 200gb Western Digital en gång i tiden i hopp om att dessa skulle vara tysta. Men en utav de två hade givetvis ett pysande oljud som kom och gick, returnerade denna och fick ytterligare en "pys"-disk... skit happens tänkte jag och orkade inte bry mig längre.
Så nästa batch med hårddiskar fick bli två Samsung 2504C och gissa om dessa vibrerar
Den stackars gummiupphängningen i mitt Stacker-chassi har inte ens chans att ta hand om vibrationerna. Sen så vibrerar de givetvis extra mycket ibland så jag måste trycka datorlådan mot ena bordsbenet för att överföra lite vibrationer i bordet vilket minskar ned oljudet något.... huff huff. Man bör definitivt ställa in Samsung-diskarna på tystaste AAM-läget då de knastrar på rikligt under arbete med standardinställningarna.
När man väl har fått allt övrigt i datorn tyst så kommer alla dessa pysljud och vibrationer upp och förstör, det är förj...vligt :/

Appropå pysljud, man kan bli mäktigt irriterad över pysljud ifrån strömförsörjningskretsarna på moderkort och grafikkort framåt kvällarna när man bara vill sitta och softsurfa framför dumburken

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se