Hårddisk som försvinner

Permalänk
Medlem

Hårddisk som försvinner

Problemet är som följer:

Datorn startas från avstängd, väl i Windows så finns inte min lagringsdisk.

Hittils har jag löst detta genom att starta om datorn varje gång jag startar datorn för dagen och då finns plötsligt disken.
Jag har prövat att bara låta datorn gå till delen av uppstarten där den hittar hårddiskarna och sen ctrl+alt+del för att starta om och det funkar också.

Jag har OS på en sata-disk och disken som försvinner är en ide, jag tror att det är där problemet sitter men vet inte vad jag skall ändra för att få det att fungera. Det fanns någon inställning i Bios för att använda ide och sata paralellt men det gjorde att ingen hårddisk hittades.

Jag har skrivit en liknande tråd men tänkte att jag inte angett så mkt info där så jag gjorde en ny

Permalänk

Jag har exakt samma problem. Har lämnat in datorn på service 2gånger för problemet och första gången bytte dom hårddisk sen kom problemet tillbaka sen bytte dom moderkort och nu är problemet tillbaka IGEN! Jag vet inte men det känns som den börjar jävlas så fort den börjar bli i närheten av full.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

finns en del trådar om detta problem : http://www.sweclockers.com/forum/search.php?s=&action=showres...

vad jag ser så är det folk som har samma problem, bara med PATA diskar. Folk fick det att lösas temporärt genom att dra ut och sätta i IDE-kontakten på moderkortet. Var även någon som fick det att funka när han fixade jumprarna på dom så dom inte satt som cable select utan. master / slave.
Prova sätta dina diskar på master/slave ifall du har dom på cable select och se om det funkar.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Den tråden verkar trasig
Dock så testade jag att byta från cable select till slave och det verkar som att detta löste problemet! Tack så jättemycket Caleb.

edit: Ojoj, det löste mycket riktigt problemet men vad som hände nu var att hårddisken blev väldigt seg istället vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Jag har också att problem med en hårddisk (maxtor sata) försvinner.

I mitt läge så går det att använda disken mer eller mindre utan problem, ända fram till att jag försöker att öppna vissa kataloger, eller kika i diskhanteraren. Jag har även försökt att hämta datan via GetDataBack, men i samtliga lägen så försvinner disken helt och hållet från systemet. Den återkommer dock efter varje omstart.

Problemet har uppkommit plötsligt, och har inte att göra med någon förändring i hårdvaran alls.

Har ni några tips och tricks på lager?