Säker, "säker borttagning av maskinvara"?!

Permalänk

Säker, "säker borttagning av maskinvara"?!

Jag har frågat om en liknande sak om externhårddisk, men har andra frågor nu.

Jag tar alltid "Säker borttagning av maskinvara" när jag ska gå och sova eller stänga av datorn/starta om datorn mitt på dagen.
Och ibland hör jag ljudet från windows att en enhet har kopplats bort, "PLIIUUUNK!" Ja, ni vet ljudet. Om ni som bara drar ur MP3 spelaren ur USB:n så vet ni nog vilket ljud jag menar?

Så efter att det står att det går bra att stänga av/rycka ur hårddisken, så kommer ljudet ibland, inte alltid...Ska det vara ljud, när den stängs av/rycks ur?

Btw...spelar det någon roll (LaCie Porsche) om man stänger av på knappen direkt efter borttagningen av maskinvara, eller ska man dra ur sladden först, och sen slå av på knappen?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt vad du menar med att stänga av på knappen.

Men när du kör säker borttagning så kopplar ned ned alla anslutningar som windows eventuellt har mot den disken/mp3spelaren och sen kan man dra ut den utan risk för att eventuell data ska försvinna.

Inte för att jag nånsin haft ett problem med att man bara slitit ut en mp3 spelare llr nåt.
Men för att vara på den säkra sidan så kopplar du ifrån först o sen drar ut den.

Du ska ju få ett medelande också när den har kopplat ifrån den.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

En sak, om du i enhetshanteraren har "Optimera för snabb borttagning/optimize for quick removal" aktiverat, så kan du rycka ut den under gång utan att göra hela "säker borttagning av maskinvara-köret". Jag gör själv så med min externa Maxtor, och där har det gått fint att koppla ut och in den under gång (rycker ut och stoppar in strömkabeln då disken saknar strömbrytare). Har funkat fint hittills.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
En sak, om du i enhetshanteraren har "Optimera för snabb borttagning/optimize for quick removal" aktiverat, så kan du rycka ut den under gång utan att göra hela "säker borttagning av maskinvara-köret". Jag gör själv så med min externa Maxtor, och där har det gått fint att koppla ut och in den under gång (rycker ut och stoppar in strömkabeln då disken saknar strömbrytare). Har funkat fint hittills.

Ursäkta en nybörjare men kan du beskriva vart jag hittar den där "enhetshanteraren"...har precis köpt mig en Lacie 250Gbit och det där låter som en vettig inställning att göra. Hittar dock inget om det när jag letar.

Kör med Win XP

Edit: Efter mycket letande så hittade jag tillsut rätt.
Om någon annan undrara samma sak som jag så är svaret --> "Kontrollpanelen" --> "Administartionsverktyg" --> "Datorhantering" --> "Enhetshanteraren" --> "Diskenheter"

Där hittade jag min Lacie och kunde lätt göra denna inställningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
En sak, om du i enhetshanteraren har "Optimera för snabb borttagning/optimize for quick removal" aktiverat, så kan du rycka ut den under gång utan att göra hela "säker borttagning av maskinvara-köret". Jag gör själv så med min externa Maxtor, och där har det gått fint att koppla ut och in den under gång (rycker ut och stoppar in strömkabeln då disken saknar strömbrytare). Har funkat fint hittills.

Jag undrar om du vet hur jag ska göra nu, då jag råkade dra ur strömkabeln utan att först ta säker borttagning. Nu hittar inte windows min Lacie 250 GB. Fast jag har formaterat om datorn.

Jag har provat att installera 2.0 usb drivrutin, fast det inte ska behövas för win xp. Men det hjälper inte.
Windows vill bara inte hitta den.
Har hänt förut och då gick den igång igen, efter att jag haft datorn avstängd i ca 3 dagar. Men det ska man väl inte behöva göra. Låter ju knasigt.

Visa signatur

"jag kastar stenar i mitt glashus, jag kastar pil i min kuvös"