Reda ut WD My Book

Permalänk
Medlem

Reda ut WD My Book

Jag har nu letat ett tag efter en bra extern hårddisk att köpa och har kollat lite på en Western Digital My Book men jag vill gärna höra hur det egentligen är med denna hårddisk.

Vissa säger att den har värmeproblem, vissa inte.
Vissa säger att den låter, vissa inte.
Vissa säger den är seg, vissa inte.

Sedan har jag läst detta:

Citat:

Jag köpte nyligen en My Book Premium och har upptäckt lite egenheter. Om jag pluggar in den i datorn (firewire) och låter den spinna upp så får jag <12 megabyte/s läsning och < 7 megabyte/s skrivning. Om jag däremot trycker på knappen på framsidan av disken och låter den starta INNAN jag kopplar in firewire-sladden, så får jag < 30 megabyte/s läsning och <25 megabyte/s skrivning!! Om hårddisken sedan får stå 10 minuter oanvänd så den går i vila (går inte att stänga av det) så kommer den att vara slö igen när den väcks av datorn... Jag har sett en användarrecension på cnet som upplevde samma sak under windows... Jag har mailat WD om det i helgen, får se vad de svarar. Klart oacceptabelt uppförande...

Någon som upplevt samma problem eller har några åsikter om denna externa hårddisk?

Och nej, att köpa och prova själv är inte riktigt ett val då man i en stor majoritet av fallen inte kan lämna tillbaka använda grejer om man inte är nöjd.

Sedan så undrar jag om det är värt att satsa den extra slanten för att få en version med fw400 istället för att köpa en med endast Usb 2.0?

Om nu WD My Book inte är något att ha, vad säger ni om Samsung Xtend AdStore då?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

det enda negativa om hårdisken som jag märkt är att den går i sov-läge och så, vilket kan vara fruktansvärt irriterande (samt att den gör windows starten fruktansvärt långsam, kanse är så med alla usb enheter dock).
har dock inte benchat den, men kan kolla med hdtune sedan om du vill.
tycker att den är ganska sval faktiskt, alla andra externa jag sett och kännt på har varit svinvarma hela tiden (främst lacie), men jag testade i början att kopiera en massa filer och ha en termometer över utlufthålen, blev inte högre än 36 grader, och då var det i full load, vilket jag tycker är helt ok utan aktiv kylning.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Låter inte helt fel. Prestandan är jag dock inte så speciellt orolig för utan det är värmen men det låter inte helt fel. Hur långa perioder har du på den då?

Tack.

Permalänk
Medlem

jag har 2 st externa en WD och en Samsung och jag älskar WD:n mycket mer än samsung fast bägge gör sitt jobb upp till 100 %

WD:
+ ISKALL
+ Snyggare
+ sov-läge samt att den stängs av och sätts på autamatiskt med datorn
+ gröna ringen och på/av knappen är mycket snyggare än samsung
- låter men det är inte helt oväntat för en extern hd

Samsung:
- värmare än WD:n ( min upplevelse)
- inte särskilt snygg om man jämför den med WD
- På/av knappen sitter på baksidan
- man måste sätta på den och stänga av manuellt
+ låter lite mindre än WD:n

funktionsmässigt är både hårddiskar lika bra och jag har inte haft någon form av problem än ( haft de i en månad)

Permalänk
Medlem

Det lät faktiskt väldigt lovande. Hur mycket låter WDn då? Är det störande eller är det bara ett avlägset ljud som drunkar in med alla andra ljud runt en?

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

kan inte svara direkt på frågan för att det ändå min åsikt och om jag tycker att det är störande eller inte!

wdn låter mer än samsung är det redan klart och att det blir mycket tystare när man stänger av den är också självklarhet men störande är det inte för mig ** det är aldrig tyst i rummet så jag bryr mig inte mycket om detta**
men om du har det väldigt tyst och inte ofta musik på eller folk omkring med bra och tyst nedkyld dator kommer du att tycka att wdn är störande!!!!

sorry för mitt indirekta svar

Permalänk
Medlem

msl: Vilken extern hårddisk köpte du till slut? Är du nöjd?

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en WD My Book Premium Edition 250GB, och är mycket nöjd med den. Tyst, snabb och inte alls varm. Rekommenderas! Köp! MVH/jegus

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4*My Book Premium Edition 500GB och kopplade in dessa igår, de fungerar utmärkt och låter inte mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jegus
Jag har precis köpt en WD My Book Premium Edition 250GB, och är mycket nöjd med den. Tyst, snabb och inte alls varm. Rekommenderas! Köp! MVH/jegus

Vad menar du med inte alls varm?

Är det när du känner utanpå chassit eller direkt
på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en HD för att koppla in nån gång i veckan och köra en backup. Behöver egentligen inte så mkt som 250 Gb. Finns det några andra bättre alternativ eller är det WD My Book som gäller även för mig? Det viktigaste är att det är så smidigt som möjligt att koppla in disken och utföra backup'en.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Vi har sålt så sjukt många från Essential-serien och inte många returer alls på jobbet. Väldigt trevlig disk. Vi har nyss fått in de två olika med FW400 och FW400+FW800. Dessa verkar lika lovande. NAS varienten såg inte helt fel ut heller.

Tog iofs retur på en AC-adapter till dessa idag som hade smält Men det var den första

Ser man till sålda diskar som är trasiga så är det en väldigt låg siffra jämfört med alla andra. Maxtor ligger iofs rätt lika, men de säljer vi inte alls mycket av.

Sedan har vi precis tagit in WD i 2,5" format. De är riktigt smutt. 80GB (lr 60) och 120GB ligger de på. Kommer nog köpa hem mig en 120gigare.