Windows Installations problem med SATA2 HDD

Permalänk

Windows Installations problem med SATA2 HDD

Hej!
Jag stötte på ett för mighelt främmande problem idag, jag håller på att bygga ihop en dator åt en kompis, när vi hade byggt klart och skulle installera Windows XP home edition så uppstod följande problem:
Hårddisken hittas av BIOS, den är satt som primary boot, samt installerad som MASTER, men när vi väljer att boota från CD/DVD, alltså starta windows installationen, så hittar inte windows installationen Hårddisken.

MK: ASRock ConRoeXfire-eSATA2
HDD: Hitachi SATA2 200GB

Vad FAN skall vi göra?

Jag installerade för ca 2 månader sedan windows på en SATA2 hårddisk efter jag hade byggt den dator, och då var det inga som helst problem.

Kan det vara så att hårddisken måste vara formaterad samt partionerad i just detta fallet (pga av kombinationen av moderkort, BIOS, samt Hårddisk) ?

Snälla hjälp mig/oss

Tack på förhand
//Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Glöm inte att trycka på F6 under laddningen av skivan för att köra in sata drivrutin. Det ska stå att man ska trycka på F6 under bootningen. Tänk på att ni behöver diskett till sata kontrollern. Följ instruktionerna så ska det fixa sig.

Permalänk

det ingick ingen, det var det som var så konstigt! har du ngn länk med drivisar som passar!?

måste man ta hänsyn till vilket Mobo/mk man har?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

När du skall installera Windows på SATA disk, hur göra...:
credit för detta svar går till:jookeer

Ev. kan ditt SATA BIOS vara gammalt så uppdatera isf först av allt.

Ibland kan det finnas olika drivare och SATA BIOS från moderkortstillverkaren och SATA kontrollertillverkaren - välj för säkerhets skull i första hand de som moderkortstillverkaren erbjuder.

0. Se till att du har aktiverat SATA i BIOS. Har du PATA/IDE-diskar sedan tidigare i burken måste du inte ta bort dessa först.

1. Om du saknar diskett med drivare laddar du ner dessa från moderkortstillverkarens hemsida och gör en egen.

2. In med Cd'n och boota + disketten i diskettläsaren

3. Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten

4. Därefter är allt som med PATA/IDE avseende resterande delar av installationen.

Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.
Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Om man har en xp skiva med sp2 inbakat (xp sp2home original) , behövs en diskett då?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Om man har en xp skiva med sp2 inbakat (xp sp2home original) , behövs en diskett då?

Vet inte om alla behöver det men jag var tvungen till det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ja det behövs en diskett såvida dina drivrutiner inte är slipstreamade in på xp skivan.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Du kan antagligen boota från drivrutinsskivan du fick med moderkortet och där skapa en diskett med drivrutiner till SATA-kontrollern.

Permalänk

de var ett tag den här tråden blev skriven men jag har ett liknande problem...

skall totalt "renovera om" min gamla burk då farsan köpte den, dock så när installationen är färdigladdad och jag skall sätta igång säger installationen att den inte hittar mina HDDs (ber mig kontrollera att dom har ström, osv.) men om jag INTE bootar med windows-skivan startar windows som vanligt och mina HDDs funkar utmärkt, nån som vet vad jag ska göra?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Hade du sata-raid diskett i under installation och valde F6 (var det väl?) för att installera från dessa?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

kan tillägga att även fast du installerat Windows innan på den datorn och lagt in SATA-drivare. Så måste du göra om samma procedur när du ska installera Windows igen

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk

måste man alltid köra in drivisar eller kan det gå lika smärtfritt senare?

har en ide nu men tänkte byta till min sata .. behövs diskett till alla sata installationer? för iofs så har jag ju drivrutinerna inlagda på primär hdd men men..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Windowsinstallationen tar INTE hänsyn till om ditt nuvarande windows har drivrutinerna installerade eller inte. Det vet ju inte om ditt windows och måste ha drivrutinerna.
Sen så drivrutinerna aldrig till SATA-hårddiskar, de är till kontrollerkretsarna (egentligen "host adapter").

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ om man inte har någon floppy?

Permalänk
Medlem

Nej. dock så verkar det inte heller finnas nåt alternativ om drivrutinerna från moderkortstillverkarens hemsida inte funkar. Så här sitter man med en 200gb utan att kunna använda den. Och nån hjälp här får man ju inte för att folket här tycker att det är ett tråkigt problem med sata diskar:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett ofta återkommande problem...
Om drivrutinerna från tillverkaren inte alls fungerar så är det väl ingen på swec som kan fixa det?

Angående floppyn. Såklart man kan integrera drivrutinerna på en installationsskiva (det har jag och andra skrivit många gånger förut).
www.nliteos.com hjäler er med det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Har samma problem fast med både IDE och SATA-diskar. Skulle installera om min mormor och morfars dator och sätta in en ny disk och då hittade inte installationen disken.

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem

jag har också¨nåt problem med min Seagate Barracuda S-ATA2 HD... Installerar windows med drivisarna genom att trycka F6 i början av installationsprogramet så som alla säger. MEN... efter att alla filer är kopierade och man startar om för att fortsätta installationen så säger den helt enkelt att "Operativsystemet kan inte startas." No how's, no why's. Vad har jag gjort för fel?

Permalänk

Har exakt samma problem som kjunit, hoppas någon vet varför, bör tilläggas att det också är en Seagate Barracuda SATA2 disk som jag har.

MVH/ Thomas

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kan ju också säga. Har en HP laptop. Ska installera XP, Den klagar att den inte hittar driv. Har tankat ner kört f6 metoden. Den går vidare hittar hårdisken. Men sen när det ska skickas över filer vill den ha in disketten igen i floppyn. Den är fortfarande i, händer inget hur mkt jag än trycker enter. Även provat med streamad xp med drivrutiner i sig. Samma där.
Behöver hjälp. HP nx 7400

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Allt funkar när man börjar installera, men när man sedan startar om så hittar burken inte SATA:n. Jag funderar på installera om WinXp på min gamlar trötta PATA och sedan ghosta det och sedan lägga in det på SATA:n. Det borde väl funka? Eller? Någon som har prövat kanske? Tacksam för svar...