Hårddisken "laggar" när man öppnar mappar

Permalänk
Medlem

Hårddisken "laggar" när man öppnar mappar

Hej

När ja öppnar mappar i t ex utforskaren, laggar de liksom nästan en sekund, innan de visar innehållet. Datorn fryser sej inte helt, går att röra musen o så, men så störigt att de inte går fortare.

Har ju ändå C2D, P5B deluxe samt 4st 250GB Sata-diskar, som jag delat upp till 2st RAID0-partitioner. 2 av diskarna är även Sata2.

Nån som vet vad detta fenomen kan bero på?

Permalänk

Sådär har jag oxå ibland..med min 4 år gammla IBM Deskstar 180gxp 120 gb, PATA 100

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Re: Hårddisken "laggar" när man öppnar mappar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Hej

När ja öppnar mappar i t ex utforskaren, laggar de liksom nästan en sekund, innan de visar innehållet. Datorn fryser sej inte helt, går att röra musen o så, men så störigt att de inte går fortare.

Har ju ändå C2D, P5B deluxe samt 4st 250GB Sata-diskar, som jag delat upp till 2st RAID0-partitioner. 2 av diskarna är även Sata2.

Nån som vet vad detta fenomen kan bero på?

Hade exakt detta fenomen som du pratar om så länge jag hade ett ASUS P5WD2-E Premium moderkort. Samma dag som jag bytte till GIGABYTE P965 DQ6 moderkort försvann problemet.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Blir väl till att dra iväg ett mail till ASUS, och se om de har någon lösning då, verkar ju vara drivrutin-relaterat =/

Permalänk

Har samma problem på mitt A7V8X GOLD :S

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Hehe, det verkar finnas en god samling av oss med detta problem =P

EDIT: Wiiieee, nu gör det inte så längre =P Fråga mej inte varför, dock..

Permalänk
Hedersmedlem

För mig började det när jag köpte en 500GB disk och flytta över mängder med filer till en mapp. Det tog säkert tre sekunder att öppna den mappen.

Lösningen var att dela upp i fler mappar och det verkade finnas en gräns där det helt plötsligt gick segt och tog man bara bort ett mindre antal filer och hamnade under den gränsen så var fördröjningen helt plötsligt borta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har det ibland, och ibland inte. Dock stannar inte min mus eller så men det tar ändå någon sekund att öppna mappen. Misstänker att det har något med ljuddrivisarna att göra, för innan jag installerat dem så har jag inte detta problemet.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Aha, ok. Jag kör digitalt ut via coaxial på mobo't till en receiver, som driver ett rejält 5.1 system. Har ett Audigy 2 liggandes, ska prova att koppla in det imorgon, installera om win, bojkotta moderkortets ljuddrivare, och se om det blir skillnad.

Fenomenet dyker upp lite random för mig, känns de som...

Permalänk

Avaktivera det integrerade ljudet så försvinner låsningarna.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att bara inaktivera alla windows-ljud. Blir nog ett X-fi ljudkort inom en snar framtid dock. Skiten som sitter på P5B måste vara det sämsta någonsin.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Bytte till et X-Fi kort igår, tycker inte att skillnaden är astronomisk. Visst låter det bättre men kan inte direkt säga att det påverkar laggningen nämnvärt.
Skulle tro att uppgradering till mera ramminne gör större nytta.
Däremot ställer ett X-Fi kort större krav på "Bra" högtalare.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

har samma prob ibland.. har en mapp på 106gb övervakningsbilder fråga mig inte varför men ibland tar det flertalet secunder att öppna den men oftast så idlar min hdd jämt så tror det beror lite därför

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem!

Fick det när jag installerade om datorn!

Det verkar vara sammansatt med hur min hårddisk jobbar, när disken jobbar så laggar musen, när jag öppnar en mapp, och ibland när det får mkt att göra.. nått program laddar och jag gör nått mer, ibland bara när som helst,

Jag är iallafall inne på att det är ett moderkortsproblem, om det är hård eller mjukvara vet jag inte, jag har även haft så på en av mina gammla datorer, men då höll ena disken på att rasa, den ställde automatiskt in sig på PIO läge hela tiden, och musen(det är egenteligen inte bara musen, det är hela systemet) laggade loss hela tiden... den laggar i takt med hårddiskens burr.

Det är en liten gåta för mig det här...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction