Problem med Samsung Spinpoint SATA diskar?

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung Spinpoint SATA diskar?

Är det fler än jag som upplever Samsung Spinpoint diskar som nervösa?

Den senaste månaden har jag beställt hem åtta stycken diskar. Fem av dessa åtta har jag fått reklamera. De har varit D.O.A. och inte ens gått att formatera. Har behandlat dem som ömtåligare än äggskal utan att det hjälpt.

Den aktuella disken är den som heter "Spinpoint HD080HJ" å är en 7200rpm S-ATA 3gb/s disk på 80gb.

Surt sa räven! Nu blir det bara Western Digital i fortsättningen. Fraktkostnader å besväret överväger den kostnadsfördel som Samsungdiskarna har haft

edit: Har sökt i forumet efter erfarenheter om Samsungdiskarna men hittade inget.

Mvh,

Kent - systembyggare..

Visa signatur

Mvh..

/Kent J

Permalänk
Medlem

Har 3 P120 och 1 P80, inte haft några problem.

Alla mina är från olika batchar dock, du kanske hade otur med en dålig batch?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Eller ett postbud som tycker om att spela basket med mina försändelser...

Visa signatur

Mvh..

/Kent J

Permalänk

Är diskarna tillräckligt kylda?

Gud vet hur många kontorsmaskiner jag har träffat på med brännheta diskar i...

Permalänk
Medlem

Har tre stycker SAMSUNG SP2504C (250 GB, 7200 RPM, SATA-II). Funkar utmärkt.

Permalänk

seagate ska de vara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har också tre stycken spinpoints, alla från olika batchar, och ingen av dem har strulat för mig.

Låter som sagt som att nån i kedjan misshandlat saker, eller att det varit en dålig batch.

Din dator kanske har problem med just de diskarna annars? Nån form av kompabilitetsproblem då.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

har p120 och har installerat en massa p120-or och p80-or i kompisars och släktingars datorer. Alla fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har två SpinPoint diskar och de fungerar båda exemplariskt men 5 av 8 doa är ju inte någon höjdare...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Re: Problem med Samsung Spinpoint SATA diskar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent_J
Fem av dessa åtta har jag fått reklamera. De har varit D.O.A. och inte ens gått att formatera.

Jag tycker du borde ta kontakt med Samsung (och påtala problemet).. Om man får diskar med den DOA-fekvensen är något snett.. mycket snett..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju helt galet!

Frågan är väl om det kan vara något slags kompatibilitetsproblem snarare än att diskarna är fullständigt ofunkis.

Är det likadana maskiner som du haft diskarna till?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan ej formatera

Köpte denna Samsung 80 GB och trodde att den inte formaterades pga att jag inte använde rätt XP-version. Det har ju stått en del om att man måste ha SP1 för att kunna installera SATA-diskar.
Det har dock inte hjälpt med att manuellt installera drivrutiner via Samsungs hemsida så då är det troligtvis fabrikationsfel....
Kan man köra något testprogram för att vara säker?

Visa signatur

roberl

Permalänk
Medlem

5 av 8 ?.. Handlar det om samma typ av moderbord till alla diskarna ?

Du kanske ramlat på ett ännu inte dokumenterat kompablitetsproblem ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Den IDE spinpoint på 80g som satt i mina pärons burk kastade in handduken efter 2 månader. Annars har samsungs diskar funkat fint för mig.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Orsaken..

Verkar tvärskumt, men tydligen så har problemet för mig berott på två av åtta datorer med felaktiga minnen.

När jag ryckte ur ett av minnena (1GB 667Mhz DDR2 minnen av märket "Twinmos") ur ena "problemburken" så upphörde problemen abrupt och den kunde helt plötsligt både formatera å installera XP på dessa "problemdiskar".

Skumt är bara förnamnet. Nu ska jag undersöka minnena i den andra "problemburken" som tvärvägrade diskar förut.

Visa signatur

Mvh..

/Kent J

Permalänk
Medlem

Det låter ju ändå lite mindre skumt att du har två maskiner som inte gillar sina minnen än att 5 av 8 diskar var trasiga...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag köpte en P120S SP2504C för ca två veckor sen, den har fungerat klanderfritt hittills. Fast den låter lite väl mycket när armarna jobbar dock, mina gamla Seagate-diskar är mycket tystare på den punkten...

Permalänk

Min samsungdisk, spinpoint p80 160gb, började strula efter ett och ett halvt år: datorn fryser helt slumpartat när disken är inkopplad och måste startas om manuellt (det blir ej blåskärm). Samsung verkar ju bara ha 1 års garanti så det är ju riktigt värdelöst (om jag inte missat nått på deras hemsida).

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Dök på denna tråd då jag letade trådar om samsung diskar, komplett har denna vecka erbjudande på Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM för 1.449:-.
Funderar om jag ska beställa en och undrar nu om den är nått att hänga i burken...?
Garantin är 36 månader fabriksgaranti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Dök på denna tråd då jag letade trådar om samsung diskar, komplett har denna vecka erbjudande på Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM för 1.449:-.
Funderar om jag ska beställa en och undrar nu om den är nått att hänga i burken...?
Garantin är 36 månader fabriksgaranti.

GE MIG!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag beställde en som julklapp åt mej själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jag beställde en som julklapp åt mej själv

sjukt bra pris..

min 500gb hitachi kostade 3500 när jag köpte den

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Du hade nog bara en jädra otur med dina diskar. jag har 7 stycken 400gig diskar 1 200gig, 1 250gig och 1 160gig disk hemma. alla från spinpoint serien. inga som helst problem har uppstått med diskarna.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk

Re: Orsaken..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent_J
Verkar tvärskumt, men tydligen så har problemet för mig berott på två av åtta datorer med felaktiga minnen.

När jag ryckte ur ett av minnena (1GB 667Mhz DDR2 minnen av märket "Twinmos") ur ena "problemburken" så upphörde problemen abrupt och den kunde helt plötsligt både formatera å installera XP på dessa "problemdiskar".

Skumt är bara förnamnet. Nu ska jag undersöka minnena i den andra "problemburken" som tvärvägrade diskar förut.

Förbannat konstigt! jag har samma problem! samsungdisk sp2504c, gigabyte s3 mobo, och 1gb twinmos twister 6400.

kan inte formatera, men det funkar när jag jumprar disken till 1.5

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk

Jag har fått problem med min sp2514 P120, windows hänger sig precis mellan svarta XP laddningen och blåa välkomstbilden.

Det smäller till i disken, låter nästan som att den slås av.
Konstiga missljud har jag också haft, oregelbundna gnisslande ljud som uppkommer ibland.

Någon som har erfarenhet av hårddiskreklamation till datorbutiken.com?
Naturligtvis har jag ju inte kvar förpackningen...

Permalänk
Medlem

ge mig mer samsung diskar älskar dem!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz