VA i h**vete är IDE på väg att försvinna??

Permalänk

VA i h**vete är IDE på väg att försvinna??

Ja var inne nu på komplett och tittade på HD å vad får jag se fanns bara 3 olika IDE hd att välja på...

tittade nu också på Datorbutiken men dom hade lite fler men jag tycker utbudet har förminskats t.ex inte en ända IDE hd från Maxtor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

det är nog så Inte många idag som använder sig av PATA diskar. Då SATA är bättre och inte mycket dyrare, och ibland billigare

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk

nja jag vet inte om dom är bättre... har bara haft problem med mina... dom krachar å har sig hela tiden typ.. när jag provade att köra windows på en sata så fick jag blåskärm typ var 5'e minut

installerade om det typ 3 gånger lr nåt men de fortsatte ändå så ja la in det me samma skiva på en IDE å sen har ja inte haft några probs alls

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du tror inte att det kan har nåt att göra med kylning? När jag skaffade ny IDE-disk för nåt år sen startade datorn om mitt i spelet eftersom jag inte hade nån kylning på den...

Jag har inte så mycket erfarenhet av RAID och hårddiskstyrenheter och allt vad det heter, men jag tycker faktiskt att det luktar lite error 40...

Edit: Skulle kunna vara nån inställning i BIOS också, har du prövat med att sätta SATA-disken på högre boot-prioritet än IDE-disken?

Permalänk

provade att plocka ur alla andra diskarna men de funkade inte och enligt speed fan så håller den 29* har en fläkt som står å blåser på den hade fläkten även vid tillfållet när jag provade windows på den så jag antar att den höll 29* även då

och ja jag har updaterat bios men de har inte hjälpt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Försvinner IDE kommer inte PATA och SATA diskar att fungera alls.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
provade att plocka ur alla andra diskarna men de funkade inte och enligt speed fan så håller den 29* har en fläkt som står å blåser på den hade fläkten även vid tillfållet när jag provade windows på den så jag antar att den höll 29* även då

och ja jag har updaterat bios men de har inte hjälpt

Konstigt... Har aldrig varit med om nåt liknande... Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig. Om det inte är fel på själva disken vill säga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
provade att plocka ur alla andra diskarna men de funkade inte och enligt speed fan så håller den 29* har en fläkt som står å blåser på den hade fläkten även vid tillfållet när jag provade windows på den så jag antar att den höll 29* även då

och ja jag har updaterat bios men de har inte hjälpt

Antingen fel i drivrutinerna eller så har du fel inställningar i bios.
En orsak som inte är lika enkel är helt enkelt att du har fel på moderkortets sata kontrollerkort.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen fel på SATA-kontrollerkretsen eller ännu mer troligt, tjabbiga drivrutiner till den. Såvida den inte fungerar utmärkt nu utan windows på det.

Har för mig att seagate 7200.10 som finns i storlekar upp till 750 GB finns ju också i PATA (har jag för mig). De är nog inte på väg att försvinna utan bara återförsäljarna som inte lyckas sälja så många.

Och dina problem med SATA är definitivt inte generellt för alla användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Försvinner IDE kommer inte PATA och SATA diskar att fungera alls.

Hehe så rätt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
provade att plocka ur alla andra diskarna men de funkade inte och enligt speed fan så håller den 29* har en fläkt som står å blåser på den hade fläkten även vid tillfållet när jag provade windows på den så jag antar att den höll 29* även då

och ja jag har updaterat bios men de har inte hjälpt

Antar att du använde en maxtor disk? Dom fungerar nämligen ofta väldigt dåligt/inte alls med Nvidias NF3 och 4.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Antar att du använde en maxtor disk? Dom fungerar nämligen ofta väldigt dåligt/inte alls med Nvidias NF3 och 4.

Nix en Samsung 200gb sata hd kommer inte ihåg betekningen men ja fick me den i ett montera själv kit från komplett

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sen så bör man ju tänka på att det inte skiljer sig något mellan sata- och pata-hårddiskar förutom gränssnittet. Det är ju trots allt samma mekanik som sitter inuti dem och det är fortfarande mekaniken som begränsar prestandan.
Och som flera har intygat så ligger största problematiken i sata-styrenheterna på moderkort med tillhörande drivrutiner, gäller speciellt äldre moderkort med Silicon Image, Via och Promise sata-kretsar..... med undantag för maxtor + nforce3/4 superkombinationen som iofs är löst tack vare firmware-uppdatering ifrån maxtor.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hade problem med mina sata diskar också.. det visade sig vara dåliga kabelkontakter, satakontakter har väldigt lätt för att glappa tycker jag.. de sitter inte lika bra som ide. Värst var det när jag hade som vana att stänga ner datorn varje dag, misstänker att det beror på temperaturförändringarna påverkade kontakterna.. så när windows började bete sig konstigt, eller datorn vägrade boota, var bara att öppna burken och dra ut/in kontakterna så fungerade allting som vanligt igen.