Kan ha "råkat" lågnivåformatera

Permalänk

Kan ha "råkat" lågnivåformatera

Köpte nyligen en ny hårddisk, en Samsung T133 400GB från ****.
Det var min första Sata-hårddisk och jag undrade hur den skulle fungera på mitt gamla moderkort, fick höra att bara jag byglade om den så skulle det gå utan problem. Kunde tyvärr inte hitta disken i windows, letade runt i BIOS och där sågs den inte heller till (har en separat Sata-kontroller eftersom mitt moderkort är så gammalt). Efter BIOS uppräkning så kommer man till kontrollern och det står att man ska trycka F4 för att gå in där och kolla och här finns ju disken.
Tyvärr står det bara massa om raid, jag vill inte köra raid, jag har bara en disk, vad ska jag pilla på här? Testar lite och av de få alternativen som finns så lyckas jag gå in på low level format, det gavs ingen fråga utan efter att ha tryckt enter där frös bara datorn... Vet inte om den verkligen började formatera, hdd-lampan lyste inte och disken var tyst. Startade i alla fall om datorn och installerade Sata-drivrutiner i windows (aha, det var så man skulle göra) och disken hittas äntligen.

Problemet är bara att efter att ha partitionerat upp den så hör jag tjut och metalgnissel (skrivhuvudet antar jag) när jag kopierar över min första mapp till den nya disken. Kul. :/
Får bara de här oljuden ibland, men det låter verkligen inte bra om vi säger så. Drog ner Ultimate Boot CD efter tips från en kompis (har ju ingen diskettläsare) och kör Samsungs testprogram där, det funkar att kolla diverse info om mina gamla hårddiskar och de klarar även testet utan problem. Det blir däremot fel i programmet så fort jag försöker göra minsta sak med den nya disken, går inte ens att kolla t ex temperatur.

Disken funkar alltså än så länge i windows, har laddat ner lite saker till den hittills. Men när jag räknar antalet filer i en stor mapp eller kopierar över krävande grejer kommer de där tjuten ibland.

Min frågor är helt:
Kan affären se att jag råkat lågnivåformatera, är det troligt att de ens upptäcker det?
Har jag överhuvudtaget lågnivåformaterat disken? Går ju att använda den i windows, partitioneringen gick utan problem. Har inte märkt att någon process gick igång där i raid-kontrollern, det bara frös.
Måste felen bero på en ev lågnivåformatering?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Lågnivå formatering

Har lågnivå formaterat några diskar. Har aldrig märkt att det gjort någon skada på dom.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Re: Kan ha "råkat" lågnivåformatera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Min frågor är helt:
Kan affären se att jag råkat lågnivåformatera, är det troligt att de ens upptäcker det?
Har jag överhuvudtaget lågnivåformaterat disken? Går ju att använda den i windows, partitioneringen gick utan problem. Har inte märkt att någon process gick igång där i raid-kontrollern, det bara frös.
Måste felen bero på en ev lågnivåformatering?

och vad spelar det för roll?

det är inte mot några regler. (och om det nu är det så är de olagliga isf)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om du lågnivåformatterar en 400gb disk lär du märka det, tar säkert 20-30 timmar.

Permalänk

Re: Re: Kan ha "råkat" lågnivåformatera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och vad spelar det för roll?

det är inte mot några regler. (och om det nu är det så är de olagliga isf)

En kompis som jobbat med support sa att garantin säkert ryker då...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Om du lågnivåformatterar en 400gb disk lär du märka det, tar säkert 20-30 timmar.

Jag kan ha påbörjat en lågnivåformatering. Startade om datorn efter nån minut när jag inte kunde ta mig ur raid-kontrollerns setup.

Jaja, det blir till att skriva felbeskrivning och returnera.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tycker det låter konstigt att garantin ryker om man lågnivå formaterar en disk.
Man skriver alltså 0or på hela disken (fabriksinställning).
De flesta, WD, maxtor, seagate o samsung har ju program som vi konsumenter kan ladda ner o göra detta...

Har du avslutat en sådan formatering mitt i eller efter en stund så bör du köra den igen o låta den slutföras för bästa funktionalitet.

En lågnivå formatering ska ju inte jämföras med VANLIG formatering, som måste göras efter en lågnivå för att man ska få FAT eller NTFS filsystem på disken.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar