Permalänk
Medlem

Bygga egen NAS

Funderar på att bygga en egen NAS baserat på FreeNAS.

Har dock lite fungeringar.

1. Vad tror ni månadkostnaden kommer bli för en dator men sempron processor och ~3 hårddiskar?
2. Tror ni det är möjligt att starta datorn utan ett grafikkort i? Drar ju ner strömkostnaden lite.
3. Finns det några bra alternativ till FreeNAS

Permalänk
Medlem

http://www.freenas.org/

Den kollade jag på ett tag, tills jag insåg att om jag ändå ska ha en dator som ska stå och tugga sås så kan jag lika gärna låta den agera server. Så för min del blev det en fil/web/ftp-server istället. Men den där freeNAS verkar schysst!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Jo det fungerar ju det med, OS:et är sak samma egentligen, mest hårdvaran och elkostnaden som är intressant

Permalänk

Kolla på NASLite istället, kickar skiten ur freeNAS!

http://www.serverelements.com/naslite.php

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Re: Bygga egen NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Funderar på att bygga en egen NAS baserat på FreeNAS.

Har dock lite fungeringar.

1. Vad tror ni månadkostnaden kommer bli för en dator men sempron processor och ~3 hårddiskar?
2. Tror ni det är möjligt att starta datorn utan ett grafikkort i? Drar ju ner strömkostnaden lite.
3. Finns det några bra alternativ till FreeNAS

Tror itne du kan starta utan grafikkort utan specielt moderkort för det p till vanlig PC knappast så att du hitar ett.
Kör på billigt moderkort med intergrerad grafik alternativ köp nåt gammalt ATI 7000 har jag i min kostar inte mö å drar lite kräm.

Permalänk

Re: Bygga egen NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Funderar på att bygga en egen NAS baserat på FreeNAS.

Har dock lite fungeringar.

1. Vad tror ni månadkostnaden kommer bli för en dator men sempron processor och ~3 hårddiskar?
2. Tror ni det är möjligt att starta datorn utan ett grafikkort i? Drar ju ner strömkostnaden lite.
3. Finns det några bra alternativ till FreeNAS

1. Inte mycket, men är inte en sempron lite "overkill" för en NAS? iofs så kan ju underklocka den rejält och på så sätt spara mer. Om du verkligen vill spara på EL så kanske ett Mini-ITX moderkort med lämpligt kontrollerkort kan spara ytterligare några slantar, dock så blir de inte så många hårddiskar.

2. Beror nog lite på moderkort, jag tror dock att dem flesta klara att starta utan grafikkort om man först, med ett grafikkort inkopplat, går in i BIOS och väljer att den inte ska stanna upp vid nåt error.

3. NASlite, som nämnts tidigare, kan ju vara ett alternativ.

Permalänk

NasLite är inte gratis.
Freenas fungerar utmärkt, om du nu inte ska ha Gigabit anslutning.

Jag körde det på en Celeron 733Mhz med 192Mb Ram innan jag flyttade och det fungerade alldeles utmärkt, antagligen var datorn lite overkill för uppgiften.
Har jag förstått saken rätt är NasLite lite krångligare, kostar pengar men är snabbare.

Men som sagt var, använder du inget värrre än 10/100Mb och inte ska ha flera användare som konstant använder filservern så är det ändå nätverket som begränsar hastigheten.

Ett annat alternativ kan vara Clark Connect. Det ska jag själv testa i veckan, dock verkar det kräva lite mer hårdvara.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
NasLite är inte gratis.
Freenas fungerar utmärkt, om du nu inte ska ha Gigabit anslutning.

Jag körde det på en Celeron 733Mhz med 192Mb Ram innan jag flyttade och det fungerade alldeles utmärkt, antagligen var datorn lite overkill för uppgiften.
Har jag förstått saken rätt är NasLite lite krångligare, kostar pengar men är snabbare.

Men som sagt var, använder du inget värrre än 10/100Mb och inte ska ha flera användare som konstant använder filservern så är det ändå nätverket som begränsar hastigheten.

Ett annat alternativ kan vara Clark Connect. Det ska jag själv testa i veckan, dock verkar det kräva lite mer hårdvara.

NASLite v2 kostar $30 men NASLite (v1) är fortfarande gratis. Varför ska man betala det kan man fråga sig? Jag låter länken nedan tala för sig själv Att NASLite skulle vara krångligt är det dummaste jag hört, det är svinenkelt

http://www.serverelements.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1224&pos...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
NASLite v2 kostar $30 men NASLite (v1) är fortfarande gratis. Varför ska man betala det kan man fråga sig? Jag låter länken nedan tala för sig själv Att NASLite skulle vara krångligt är det dummaste jag hört, det är svinenkelt

http://www.serverelements.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1224&pos...

Du är medveten om att det knappast är ett objektivt forum du länkar till?
www.serverelements.com är väl de som står för NasLite?
Dessutom visar väl länken det jag sa - så länge du inte kör Gigabit så är det ändå nätverkskortet som stoppar - eller läser jag siffrorna fel?

Kan du inte visa med en länk vilken version som är gratis, jag uppfattar deras olika versioner som något röriga, men jag är väl för stressad:-)

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Du är medveten om att det knappast är ett objektivt forum du länkar till?
www.serverelements.com är väl de som står för NasLite?
Dessutom visar väl länken det jag sa - så länge du inte kör Gigabit så är det ändå nätverkskortet som stoppar - eller läser jag siffrorna fel?

Kan du inte visa med en länk vilken version som är gratis, jag uppfattar deras olika versioner som något röriga, men jag är väl för stressad:-)

Kolla vilka tester du vill eller gör gärna egna, NASLite är ungefär dubbelt så snabbt och vem använder inte gigabit kort på en NAS? Nåt annat vore vansinnigt! Kul med en flaskhals på 12MB/s?

Gratisversionen tankar du här:
http://linux.softpedia.com/progDownload/NASLite-Download-302....

Jag har läst ett antal skräckhistorier om RAID5-ras på FreeNAS.. inte så kul när skiten brakar ihop. Skaparen använder sig av m0n0wall och hackar små egna PHP-script som fungerar sisådär. NASLite är 4MB totalt, där varje kodrad endast har ett syfte - att möjliggöra en så bra NAS-lösning som möjligt. Kolla på följande sida och fundera över hur sugen du blir på att lämna din data till ett OS med följande problem:
http://sourceforge.net/tracker/?atid=782616&group_id=151951&f...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag håller med dig, NasLite är snabbare. Ingen tvekan om det!
Jag ville bara tydliggöra att forumet tillhör tillverkaren, och att man bör ha det i bakhuvudet när man läser diskussionen där.

Well, ska man till exempel säkerhetskopiera över natten(praktiskt borde det bli cirka 30Gb/timme), eller inte behöver köra spel eller program från sin Nas räcker det gått och väl med 10-12Mb/s.

Jag har hört att det varit problem med RAID på FreeNas och det har gjort mig lite orolig. Jag behöver sätta upp en filserver som jag vill ha minimalt med problem med.

Tack för länken, jag ska testa i kväll.

Edit:
Okej, för gratisversionen måste du ha tillgång till en Linux/Unix maskin, annars går det inte att fixa till disketten.
Går den här versionen att installera eller körs den från floppyn?
Enkelt är ju ett relativt ord...

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

För det första, kör en riktig dist och smb, fungerar kanon och du har ganska mycket mer frihet på det sättet.
Har kört flera olika datorer utan grafikkort, just nu har jag ett s775-system helt utan gfx hos prq, det går utan problem.
Strömkostnaden får du ju räkna på utifrån förbrukningen på dina komponenter, det är ju bara att kolla din genominsnittsförbrukning, verkningsgraden på nätagget och elpriset.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Fungerar Clark Connect bra för ändamålet?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Ja, ClarkConnect fungerar utmärkt. Många bonusfunktioner också förutom just NAS-funktionen.

Permalänk

Ptja allt är som sagt relativt... vill man köra ett fullfjädrat OS så finns det säkert bättre alternativ än NASLite. Vill man däremot ha en distro som utvecklas enkom i syfte att fungera som NAS-lösning är NASLite ett bättre val. NL ryms tar 4MB och kan köras på i princip vilken skrothög som helst. Huruvida det är krångligt att skapa disketterna för installation kan jag inte uttala mig om eftersom jag köpte NASLite 2 där man får installationsISO, superenkelt

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men finns det något slags software RIAD i NASLite så att man kan få tex 2st 100GB ide att bli en 200GB partition?

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk

Nix NASLite har inget som helst stöd för mjukvaruraid över huvudtaget, det talar liksom mot principen att försöka göra en säker NAS-lösning Ett hårdvaruraidkort för ide kostar inte många kronor så köp ett vettja! Jag kan förstå behovet av att slå samman flera fysiska diskar till en logisk enhet men raid-0 är direkt olämplig lösning ur säkerhetssynpunkt, speciellt om det är en mjukvaruraid

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Nu har jag inte orkat kolla igenom NASlite men har den verkligen stöd för spinn-down? Detta är väl nästan ett krav ifall man ska använda sig av PATA/SATA diskar? Det är väl lite här som många faller ur syftet på en smidig NAS lösning för hemmabruk.

Permalänk
Citat:

NASLite does not include any specific procedures or options to spin disks down, but by disabling the NASLite SMART support one can enable spin down via the BIOS.

In order to perform SMART, NASLite needs the disk to be active. The SMART check is performed every 5 minutes when enabled. By disabling SMART, NASLite will not spin the disk unless data transfer is requested. That will allow spin down via the BIOS.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Förlåt om jag bumpar den här tråden.!
Jag ville bara berätta att jag testat Clark Connect, men jag har stött på lite problem.
Det går seeeegt som sirap!

Är det någon som har lite erfarenhet av Clark Connect och kan dela med sig av prestandasiffror? Jag har skrivhastigheter på 2500Kb/sec, vilket verkar helt åt helvete.
Datorn är en Pentium II 350Mhz med 192 Mb ram som körs "standalone", dvs det passerar ingen trafik genom datorn.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Det låter märkligt lågt. Jag har iofs inte kört CC som NAS men NASLite 2 levererar 10MB/s på motsvarande hårdvara.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Klarar NASLite att sätta upp en mjukvaru raid5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Klarar NASLite att sätta upp en mjukvaru raid5?

Nix! Det är därför inget alternativ för mig. Har lekt lite med FreeNas och kan bara konstatera att mjukvaruraid eller "hybridraid" bara är att glömma på FreeNas! Det är alldeles för instabilt tyvärr...

Så därför söker jag med ljus och lyckta efter ett NAS OS som stödjer mjukraid och är stabilt! (och så litet som möjligt)

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Nej NASLite har endast stöd för hårdvaruraid.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1