DVD- och VCD-konverteringar med Nero hackar!

Permalänk
Medlem

DVD- och VCD-konverteringar med Nero hackar!

Nu har jag konverterat och brännt ut en drygt 2 timmar lång avi-fil till en dvd-rw-skiva, tyvärr hackar videon en gång varje sekund, ungefär som att den ersätter en frame med den föregående eller trycker in en extra frame varje sekund för att inte filmen ska gå för snabbt kanske. Ljudet är det dock inga problem med.

Jag hade ett liknande problem förut när jag brännde ut en 14 min lång mov-fil som en VCD, med då var det både ljuset och bilden som hackade, och det rejält.

Någon som vet vad det beror på? Kan man göra någon inställning i Nero för att det ska bli bättre, är det en bug eller kanske en spärr?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Att den hackar beror antagligen på att orginalet är i NTSC format, dvs 23.98 fps och PAL är i 25 fps, tyvärr så är Nero rätt dåligt på att konvertera mellan formaten då det verkar som att en frame dubbleras rakt av för att få det att passa, finns bättre lösningar...vill man göra det enkelt för sig så använder man sig tex av ConvertXtoDVD som via pulldown ger 2 mindre hack varje sekund

...alternativet är att hitta ett program som konverterar genom att snabba upp bild och ljud och då slipper använda pulldown vilket gör filmen snabbare (ca 4%) men ryckfri.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Jag ska testa ConvertXtoDVD.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><