Hur aktiverar man SATA i BIOS ?

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man SATA i BIOS ?

Ska installera windows på ny datorn... har sökt lite hur man ska göra, men det är bara en grej jag inte vet hur man gör, hur aktiverar man SATA i BIOS ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Leta runt bland menyerna. Skiljer lite på olika bios.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

SATA port 0-3 native mode... kan det vara det ? Jag satte den på enable, satte i disketten och XP skivan... sen ska man ju hålla inne F6 i början av installationen, men ingenting händer! grrr... :/
snälla hjälp någon, gör jag ngt fel ?

EDIT: det är väl dessa drivisar jag behöver ?
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Downloa...
"GIGABYTE SATA2 RAID Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy) O.S. : Windows XP 64Bit"
Ska jag packa up filerna, eller ska jag låte dem vara kvar ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Nummer ett är att se till att bios hittar disken.
Gör den inte det - spelar det ingen roll med drivare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

jag tror inte den gör det ? under "standard cmos features", finns bara massa tomma IDE slots... ska d inte se ut typ så här ?
http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/bios2.jpg

snälla någon hjälp då.... vad ska jag göra ?? känns som jag testat allt... är det kanske fel på hårddisken... den hittar inte ens den ??

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Är strömsladden i ordentligt? Satt den i SATA1 och inte på RAID

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

ström sladden är i... har tom testat byta sladden...
satt vilken i SATA1 ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

SATA kabeln givetvis. Det är ju två sladdar till disken. En ström och en för data.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

Enligt bilden från bios är sata igång och bios har hittat en Western Digital hårddisk och en Samsung. Verkar helt ok.
Du har även en seagate (p-ata).

Kolla bootordning, vilken disk du vill ha windows på, så löser sig resten.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Och installerar du med en XP skiva som har Service Pack 2 så behövs inget fibblande med F6 och sata drivare.

Permalänk
Avstängd

Precis, Jag har oxå en såndär WD disk ( Raptor ) och du behöver inte trycka F6.
Och som jag ser i BIOS så sitter redan disken där + en samsung läsare / brännare. så det är bara köra in xp.

Lycka till.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Men bilden på bios var inte det bara en referens?
Som sagt tryck inte på F6.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Hedersmedlem

Bilden var ju från något på nordic hardware, det var ju inte trådskaparens moderkort.

"SATA port 0-3 native mode." är nog det du ska ha på enable som du skrev.
Då ska de agera normalt och borde inte behöva drivrutiner. Det andra alternativet är att de "aktiveras" till att vara med i raid-kontrollern, som du ser på namnet verkar drivrutinen vara för raid (tänk på att det lär gå bra även om portarna aktiveras för raid, bara man inte skapar någon array så).
Vilket windows är det som du ska installera? Såg du att drivrutinen du tittat på hos gigabyte för 64-bitars windows?

Edit:
Tog mig en titt på gigabytes hemsida.
Så här stod det om kretsar på moderkortet:

Citat:

1. Northbridge: Intel® P965 Express Chipset
2. Southbridge: Intel® ICH8R
3. Marvel 8053 Gigabit LAN Controller
4. Gigabyte SATA 3Gb/s Controller
5. Realtek ALC883 8 Channel Audio Codec

De fetmarkerade innehåller nåt4qvSATA-portar var av de 8.

Drivrutinerna som finns tillgängliga:
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Som naitive mode sakerna så är det nog intel ICH8R (sydbryggans portar alltså) som det gäller och du måste koppla på rätt portar (borde anges i manualen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

bilden tog jag bara från nordic hardware... så ska d ju egentligen se ut, men så ser det inte ut för mig... har ingen hårddisk där överhuvudtaget.... moderkortet ska väl "auto detecta" hårddisken om allt ska vara rätt.... men den hittar ju inte ens den.... den existerar ju inte ens i BIOS... har ju alldeles ny hårddisk och alldeles nytt moderkort... jag antar att Gigabyte DS4 har auto detection ? då ska man väl inte behöva göra mer än att koppla i SATA sladden och ström sladden sen bara tuta och köra eller ? man ska väl inte ens behöva ändra massa grejer i BIOS...

märkte det sen också med 64bit windows.... har 32bit så fick ta drivisarna från skivan men det funka självklart inte det heller...

SATA sladden har jag testat att sätta i i alla 6 olika uttag, dessutom med 3 olika sladdar :/ (men det ska väl egentligen inte spela ngn roll vilken kontakt jag sätter den i, alla SATA kontakterna är väl master ?)

sen har jag också lagt märket till att det nu kommer upp ett svart fönster precis i början när man startar datorn (det gjorde det inte i början, vette faan varför det gör det nu, men men). Bilden försvinner dock snabbt igen så man hinner inte läsa det... men tog ett kort på det och läste det sen... precis som jag mistänkte stod det ngt om hårddisken...

Serial ATA AHCI BIOS version, blah blah
** this version supports only hard disk and cdrom drives **

controller Buss#00, Device#1F, function#02: 06 Ports
No Device found
AHCI BIOS not installed

Sen kommer det upp en ny, där letar den igen och då hittar den DVD brännaren...

sen fatatr jag inte riktigt vad du mena Aqualize... menar du att jag måste använda olika drivrutiner beroende på vilken kontakt jag kopplar SATA sladden i ?
kan ju tilläga att det finns 6 gula SATA portar (SATAII0-5 som moderkortsmanualen kallar dom) och två blåa (GSATAII0-1). GSATA vad e d ? känner inte igen det... har dock testat att koppla i disken där med, men inget händer då heller....

man blir ju lite uppgiven.... kan ju inte låta bli att fundera över om disken är paj...

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Testat med att updatera ditt bios ?

Har ungefär samma problem..

Köpt ny dator och kör sata, disken hittas i bios, men när jag ska installera med sp2 så hittas inte disken i installationen, enbart i bios. Har updaterat bios:et (moderkort ASUS P5B Deluxe) tycker jag har testat nästan allt, tycker det är lite underligt att bios hittar disken men inte windows installationen.

Permalänk

GOB, jag har samma problem och söker också efter lösningen.
Har Gigabyte DS3 och spinpoint 400GB. Bios har jag uppdaterat till F7.
I bios hittas disken och allt verkar OK men när installationen skall komma igång får jag blå skärm och där står det bl.a. att ett fel uppstod och Windows har stängs, senare att man ska kolla om disken är rätt kopplad, att det kanske finns virus på disken, bla bla bla...

SKIT!!

Permalänk
Hedersmedlem

De två blå SATA-kontakterna är till gigabytes SATA-kontroller ("GSATA"), resten till sydbryggan (ICH8R).

Jag laddade ner manualen till ditt moderkort.
Det var en liten härva i bios...

Det är ju lite svårt att felsöka när man inte själv kan sitta och pilla. Jag skulle gjort så här iaf:
Under "Standard CMOS features" gå på varje kanal och trycka enter och se till att det är satt till Auto-detect. Så ska det vara i bios defaultinställningar.

Sedan under "Integrated Peripheals":
SATA RAID / AHCI Mode = Disabled
SATA Port0-3 Native Mode = Disabled

(för de som inte läser i manualen så betyder det följande)

Citat:

SATA RAID / AHCI Mode
- RAID Set the onboard SATA controller to RAID mode.
- AHCI Set the onboard SATA controller to AHCI mode. Advanced Host Controller
Interface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to
enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and
hot plug. For more details about AHCI, please visit Intel's website.
- Disabled Set the onboard SATA controller to IDE mode. (Default value)

SATA Port0-3 Native Mode
- Enabled Set SATA Port0~3 to operate at Native IDE mode.
- Disabled Set SATA Port0~3 to operate at Legacy IDE mode. (Default value)

Om du nu pluggar hårddisken i en av de sex vanliga portarna så är det tänkt att det ska fungera utan problem... Vilket det inte gjorde?

Sedan finns ju inställningarna längre ner för gigabytes kontroller. Enable samt IDE på de två valen borde göra att det ska fungera transparent för windows utan drivrutiner.
Men du vill ju ha igång disken så den syns i BIOS:ens sökning.

Om du sätter gigabytes kontroller till RAID istället för IDE som jag skrev ovan så borde du få något "svart fönster" före eller efter vanliga BIOS. In där och titta efter disken.
För det du klistrade in nedan är när du aktiverat AHCI (tror jag) på sydbryggans (ICH8R) kontroller (eftersom det står att det finns 6 portar).

Jag börjar ju också fundera på disken livstecken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det där svarta fönstret måste vara det som kommer upp precis i början när man startar datorn innan BIOS som jag snacka om förrut. Men som sagt så försvinner bilden snabbt igen så man hinner inte läsa något (tog ju kort å allt, läs där uppe vad det stod...) ... och man kan defenetivt inte göra något (eller ? finns det någon knapp eller något man ska trycka på)

ska skicka ett mail till komplett om att jag gjort allt jag kan men moderkortet kan inte ens hitta diksen, så den måste vara paj... förhoppningsvis får jag en ny som funkar bättre...
tack för att ni tagit tid att hjälpa mig (extra credit till Aqualize, roligt med människor som verkligen bryr sig )

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300