Permalänk

RAID Strul

Hej!

En polare till mig har problem med sin dator och jag vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa oss.

Han har sin gamla dator som vägrar boota upp. Vi har prövat allt. Annat nätagg, andra minnen, annat grafikkort. Har nästan konstaterat att det måste ha hänt något med mobot. Där kör han en RAID 0 config med 2 80 gbs diskar. Detta är ett ABIT IC7 mobo.

Nu har han köpt en ny dator, En P4core2duo och ett MSI P965 NEO.
Kan man använda den inbyggda kontrollern på det nya mobot så man kommer åt informationen? Den är nämligen ganska viktig för han.
Är det bara att använda dom drivrutinerna som följer med?

Om detta inte går, finns det några andra sätt man kan få tag på informationen?

Mvh Kristoffer

Permalänk
Medlem

bästa vore ju att bakuppa infon innan ni flyttar över diskarna. Sådan onbord raid kontrollers är i princip helt vanliga sata kontrollers med bios för boot av raid arayn så en form av mjukvau riad det med.
Mjukvaru raid ska gå att flytt Dock vet jag inte hur det fugnerar med just dessa mjukvaru raid kort som har eget bios där man confar arayn.
I linux tex där man confar arayn helt i OS:et, går i windows med och i båda dom fallen kan man bara flyta disakran till en anan kontroller eller dator och confa upp dom lika dant igen å accessa informationen. Men som sagt fins det nog en risk att mjukvaru raid kort där man confar raid arayn i dess bios inte alltid är komptabilt med andra mjukvaru raid kotnrollers där du sätter up raid arayn i bioset. Så är det i alla fall med dom flesta hårdvaru raid kontrollers som sköter raid arayn till största delen istället för OS:et och processorn.

Men du får nog som sagt i så fall gå in i bioset för raid kortet å confa rayn i raid0 som innan sedan starta windows installen och trycka F6 sedan ladda drivisarna från disketen. Står hur du sakpar en sån disket i readme filen som kommer med drivisarna. Bara kolla på viaarena eller nvidias hemmsida beroende på kontrollerkort eller silicon image om du har sil chip tex.

Sedan får du la hoppas på det bästa när windows hitar raid arayn antar jag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det förmoderligen är Intel ICH-raid på båda moderkorten så finns det ju faktiskt en chans att man kan importera den gamla raid-array:en i Intel raid-setup (software raid bios:en).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se