Hjälp med dvd brännare

Permalänk
Medlem

Hjälp med dvd brännare

Hej, jag har haft 2 olika dvd brännare på senaste tiden men har samma problem kvar. När jag bränner så fastnar bräningen alltid nånstans och det börjar bli väldigt jobbigt.

Vad kan det va för fel? Trodde brännaren så ja bytte men har samma problem med den nya. Jag har orignal Nero version, men också försökt med andra samma problem.

HJÄLP HJÄLP

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Hedersmedlem

Vart någonstans stannar den? Används buffern till 99%? Vilka program förutom Nero har du testat? Har du testat att bränna ljudskivor eller ISO-filer?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Titta efter i enhetshanteraren så den inte står på PIO mode.
Sen trivs alla brännare bäst jumprad som master på någon av IDE kanalerna o ska kopplas på närmast moderkortet på IDE sladden.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Samma problem vid bränning av DVD

Hej!

Jag har samma problem som dj_evil, spelaren stannar med ett felmeddelande när jag bränner DVD...

Kr^PacMan frågande:

Vart någonstans stannar den?
- I mitt fall på 13%!

Används buffern till 99%?
- Svar 99/100%

Vilka program förutom Nero har du testat?
- CD Burner XP

Har du testat att bränna ljudskivor eller ISO-filer?
- Nja, CD-Skivor funkar till 100% både ljud/data.

Homer_S1 råd:

Titta efter i enhetshanteraren så den inte står på PIO mode.
- Detta är gjort, står i DMA till och med Ultra då datorn har Raid.

Sen trivs alla brännare bäst jumprad som master på någon av IDE kanalerna o ska kopplas på närmast moderkortet på IDE sladden.
- Ingen aning!?

Datorn som är en Fujitsu Siemens Amilo M3438G har fungerat klanderfritt i över 1 år. När jag ska läsa DVD-skivor "Klickar" spelaren ibland... Med CD-skivor har jag inga problem med läsning/bränning/klickljud.

I Enhetshanteraren står CD/DVD-spelaren som "Okänd"...

Info. från programmet AIDA 32:

ASPI 00 00 00 Optisk enhet _NEC DVD +-RW ND-6650A
00 07 00 Värdadapter atapi
02 00 00 Hårddisk FUJITSU MHV2080BH 0000
02 07 00 Värdadapter viamraid

Jag såg någonstans att Pinnacle Studio kunde ställa till problem?
För en tid sedan installerade jag version 9 som följde med datorn, men då jag inte gillade programmet avinstallerade jag det. Kan inte påstå att spelaren fungerade sämre efter det, men det är det enda jag kan komma på!?

Jag har scannat igenom datorn med Norman Antivirus, Spybot och Ad-Aware utan att hitta något underligt.

Enklast vore nog att ominstallera allt, problemet är att jag idag sitter 145 mil från alla dataprylar inkl. installationsskivor och kommer göra så i ett par månader framåt...

Någon som varit med om något liknande eller har förslag?

Varmt Tack på förhand

/Lasse

Visa signatur

~ Nihil sub sole novum ~

Permalänk

har liknande problem... någon som har lösningen?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag kört en installation av Windows XP över den gamla, men felet är fortfarande det samma! Bränningen slutar på 13% som jag skrivit 070217.

- Ingen som har någon idé på vart felet ligger?

Mvh /Lasse

Visa signatur

~ Nihil sub sole novum ~

Permalänk
Medlem

För det första, man ska inte installera över en gammal windows installation med en ny, det blir oftast bara värre. Det är en nyinstallation man måste göra (formatera, sen installera).

Sen bör vi veta om du har provat flera märken på skivorna. Vissa märken fungerar sämre/inte alls med vissa brännare (speciellt med dåliga/billiga brännare).

Sen att enheten står som okänd i enhetshanteraren är förståss en möjlig orsak. Det ska inte vara något problem för windows att installera optiska läsare. Har du installerat alla drivrutiner för ditt moderkort? Pröva också att updatera firmware på brännaren.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
För det första, man ska inte installera över en gammal windows installation med en ny, det blir oftast bara värre. Det är en nyinstallation man måste göra (formatera, sen installera).

Sen bör vi veta om du har provat flera märken på skivorna. Vissa märken fungerar sämre/inte alls med vissa brännare (speciellt med dåliga/billiga brännare).

Sen att enheten står som okänd i enhetshanteraren är förståss en möjlig orsak. Det ska inte vara något problem för windows att installera optiska läsare. Har du installerat alla drivrutiner för ditt moderkort? Pröva också att updatera firmware på brännaren.

Hej & Tack för svaret!

Känner till att installation "ovanpå" ett redan befintligt OS kan spöka till det...

Ja, jag har testat flera olika DVD-skivor och alla av bra märke, inte några "no name". CD-skivor fungerar som sagt perfekt!

Angående drivrutiner/firmware så har jag inte ändrat något! Problemet "dök" bara upp för någon månad sedan... *?*

Det enda som jag kan tänka ha förorsakat detta är installationen av Pinnacle Studio som jag sedan avinstallerade med medföljande unistall programvara...

Hoppas på fler förslag?!

Mvh /Lasse

P.S. Att formatera C: skulle vara smärtsamt då jag inte kan backa upp mitt stora bildbibliotek... Skulle jag bara kunna bränna ner bilderna skulle sedan en omistallation givetvis ske! Speciella drivrutiner finns ju på nätet, trodde ett tag att jag skulle behöva min Utils CD... D.S.

Visa signatur

~ Nihil sub sole novum ~