64bit Alpha workstation Goes Raid5!!

Permalänk
Medlem

64bit Alpha workstation Goes Raid5!!

EDIT: Har uppdaterat min gamla tråd efter 12 år mest för nostaglings skull. Har fixat en del grammatik och annat men men eventuella faktafel kvarstår då jag inte vill rätta mig själv så att säga".
Har fixat alla döda länkar med.

Då var det Dax efter mycket forskande, pillande, jaga beg delar, nya delar, confa å testa så är äntligen min Alpha baserade raid5 server klar

Började med att Jag köpte en Digital Personal workstation 500au.
Killarna som sålde den skulle ha 600Kr för den med 256Mb ram å 4Gb SCSI. Hade tänkt ta två burkar men blev en burk med lite uppgraderad till 768mb ram å 2x4 Gb scsi diskar för totalt 1000Kr.

Den har en 64bit Alpha EV56 processor på 500mhz. Extremt flytalstark. Rent teoretisk kan den göra två flyttal å två heltal per clockcykel. har 16K L1 cache, 96K L2 on die cache och 4096Kb externt L3 cache.
Hastigheten på L3 cachet vet jag inte vad det ligger på men specifikationerna säger att EV56 ska ha minimum 133Mhz L3 cache och jag har läst att det fans 266Mhz DDR cache så är nog relativt snabbt och är nog minimum 64bit kanske 128bit bred bus med.

Sedan började man så klart fundera på vad man ska ha den till.
lite testande och inspektion av hårdvaran beslöt jag mig för att raid5 skulle det bli.

Eftersom det ej är en x86 baserad maskin så vart det ju inte bara att springa och köpa grejor till den utan att forska på det lite först.

Körde in Gentoo Linux för Alpha till att börja med.
Kom snart underfull med att burken hade x86 emulering för PCI hårdvara och efter lite kollande så skulle det fungera bra med både grafikkort och andra kort från vanliga PC maskiner i dom flesta fallen med vissa undantag, tex kan den bara emulera VGA bios, så den ser inte BIOS på tex kontrollerkort så att boot från kontrollerkort avsedda för "PC" var uteslutet.

Datorn har en 33Mhz PCI bus. 3st 32bit halvlängds och 2st 64bit fullängds PCI platser.
Ville så klart maxa systemet men var hittar man kort som garanterat fungera i 33Mhz 64bit platser? är ju i princip underklockad PCI-X.

En kompis hade 1st Matrox G450 hemma 32bit PCI och ett 64bit PCI-X marvell 88E8001 Gbit kort som har fullt native stöd i linux kernel.

Köpte dom av honom för 500kr totalt. Kunde det ju vara värt å testa med.

Både grafikkort och nätverkskort fungerade prima i Alpha maskinen.

Så nästa steg var att hitta ett Sata kort för PCI-X som hade full native stöd i linux.
Kollade på promies HW baserade raid5 kort men efter mycket om och men så skulle det inte fungera nåt vidare eller ja inte bättre än mjukvaru riad5 pga bristande stöd i kernel och binära drivisar för en Alpha processor, ja lycka till att finna dom. Sourcen hade nog assambler i386 specifik kod så den kompilerade inte heller.

Så bestämde mig för att jaga vanliga sata kort dock med PCI-X.

lättare sagt en gjort men nån gång vid midnatt en dag efter en hel dags googlande å forskande hittade jag ett sil3124 baserat PCI-X kort med 4sta sata kontackter på dustin för 895kr.

Japp precis vad jag behövde så köpte hem.
Det fungerade lika bra det i burken med en sata disk när jag testade det.

Så nästa fas blev Att hitta hot-swap racket för 3st sata diskar. Hade inte plats för mer om dom ska vara hot-swap allihopa.

Chiftec hade ett för en bra peng. 955Kr på dustin. Beställde också 3x 320Gb Maxtor dimondmax 10 sata2 med 16Mb cache till raid5 arrayn för 925kr.
betalade allt fraktfritt på visa Gäller å vara ekonomisk.

Sedan störde jag mig på ljudnivån på SCSI diskarna.
låter ungefär 10 gånger mer än en modern disk.
Hittade en på swec som sålde en ny 73Gb Seagate Cheetha 10000rpm som han köpt av misstag tydligen.
Fick den för 800kr + 125Kr frack i toppskick vad jag kan avgöra.
Dom grejorna kom i dag eller ja i går är la efter 00:00 nu

Så nu började allvaret.

Lånade en kamera i dag.
Eftersom jag redan hade börjat på ombyggnaden sedan över en månad tillbaks så har jag igen bild på datorn i originalskick men på bilden nedan ses datorn med ny Scsi disk monterad och dom två gamla liggandes på varan jämte och även det gamla grafikkortet.
Det var så lågt så det satt lägst ner å ockuperade en 64bit PCI palts vilket jag inte gillade så byte ut det.

Här ses minnena. Original var det 4st 64mb moduler plus två st 256mb moduler som jag köpte till vid köpet av datorn.
Är PC100 ECC minne.
Körs i par likt dualchannel för ökad prestanda.

Överst är Matrox G450 kortet med 32Mb ram.
Under det sitter Sil3124 PCI-X 4 port sata kort, 3 interna portar och en extern.
Lägst ner sitter Gigabit nätverkskorte som är ett Marvell 88E8001 baserat kort.

lite överskådlig bild av burken.
Moderkortet ligger mellan två plåtar och består av två delar.
Tyckte först det var en korkad lösning och undrade hur fan man skulle komma åt moderkortet.
Men kom snart underfull med att alla IDE och SCSI kontrollers och expansionsplatser satt på nedre halvan och över halvan går att dra upp på ungefär samma vis som ett ram minne fast bara mycket större så man kan plocka ur moderkortet på under 30sek typ. Smidigt som satan.

Här har vi baksidan och hot-swap sata hållaren. En 80mm fläkt kyler diskarna.
Den har också inbyggd larmfunktion om diskarna går för varmt eller fläkten pajar.

Lite bild på sidan på den också.

3st Maxtor 320Gb Sata 2 diskar.

Diskarna monterade i hot-swap bayn och den är också installerade å klar.
var satans pilligt kan jag lova

Liten demonstration av hot-swap bayn.

Raid5 in action!
Rött indikerar läs/skriv å grönt indikerar ström. När disken är i idle lyser dioderna grönt därför ger det i bland ett sken av orange vid mindre aktivitet som syns på ena dioden på bilden.
Tog över 2h att initiera raid5 arrayn var drygt

Alphan på mitt köksbord också känt som labbord

Raid5 Alpha servern bland sina kompisar filserver 1 och filserver 2

En videosnutt på maskinen in action.
https://www.dropbox.com/s/vkvn76qu11y9gg0/alpha_raid5_1.jpg?d...

Permalänk
Medlem

niiiice!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Inaktiv

Ohh, vad jag ryser!

Dom där är fina, har velat hitta en själv för att byta ut min PC-server. Har en Alpha själv men en äldre och klenare variant. Hur funkar det med återskapande av volymerna vid krasch, har du testat?

Jag har letat efter en PWS 500au, 600au eller Alphaserver 800, brukar finnas på ebay och så har vi ju Island Computers.

Permalänk
Medlem

fans ju en annons här på swec för lite över en månadsedan. Köpte en av dom burkarna. dom hade ett 60 tal burkar fins säkert fler kvar så kolla på löp å sälj så hittar du anonsen.

Ne har inte testat å swapa disakrna för tar ca 2.5h å gare en recovery på arayn å den blev klar vid midnat så har itne direckt haft lust å testa det

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
fans ju en annons här på swec för lite över en månadsedan. Köpte en av dom burkarna. dom hade ett 60 tal burkar fins säkert fler kvar så kolla på löp å sälj så hittar du anonsen.

Ne har inte testat å swapa disakrna för tar ca 2.5h å gare en recovery på arayn å den blev klar vid midnat så har itne direckt haft lust å testa det

Okej, hur fungerar det med återställning? Jag vet t ex att om man använder 3ware kort på Sun-maskiner under NetBSD behöver man initiera arrayen på en Windows-maskin innan man monterar kortet + diskar. Antar att du kör Linux, finns det programvara för övervakning och återställning av arrayen? Riktigt nyfiken!

Jag var riktigt nära att köpa för ett tag sedan av en datorförening i Göteborg, kanske samma?

En annan kandidat skulle kunna vara XP1000 EV67. Du måste ha SCSI:n kvar för att boota va? Har för mig att styrkretsarna måste kunna upptäckas av Alphans SRM mjukvara (som jag antar att du har) för att kunna boota från extrakort. Jag har en gammal SCSI i min som huserar första stegets bootloader och sen en IDE-disk kopplad till ett Promisekort på PCI-bussen.

Kör du huvudlös konsol?

Jag är riktigt torsk på Alpha om det inte märks!

Permalänk
Medlem

fins oliak program. mdmda och raidtools med flera för att sköta raid araysen. Bara googla på gentoo + raid som exempel så hittar du olika howtos för å sätta upp och lagara raid arays.

Mjukvaru raid som är det vanligaste så behövs inte nåt windows etc här inte.
kernel sköter biffen.

SCSI eller PATA kontrollern används för boot ja. maximal banbred för OS disken var inte mitt mål men en relativt resursnål kontrollers var vicktigt så därfö uppgraderade jag gammla scsi diskaran te en ny seagate cheetha som inte låter ett smack igämförelse men ändå fungerar bra med kontroller kortet och går fint att boota från och håller CPU usen nere te maximalt 25% vid maxlast villket händer välldigt sällan.

Måste ha ett kontrollerkort som stödjs av srm ja för att boota från det. Digitals Personal workstation a serie så som 500a stödjer inte boot från adaptec scsi kontrolern från moderkortet när man kör SRM för unix system så satans värdelösa om man ska köra annat än windows NT på dom. Får i så fall köra pata disk eller både och å boota från pata disken först. Ett flash kort med ide te flash omvandlare skulle vara ett alternativ med. Så fins oliak lösningar på problemet med boot.

Permalänk

najs... vill du ha lite äldre scsi diskar så får du pipa till

har också stött på 2 delade moderkort redigt fina grejor om man orkar sätta sig in i sånt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

tufft, hur är prestandan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med en Alpha gentemot en PC? Jag menar, är det inte smidigare att köpa något budget system som AMD Sempron, då blir det lättare att hitta delar osv.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att en Beg 2-4U server baserad på någon P3/P4 lösning hade gett 5 gånger mer prestanda?

Förutom det så var det väl lite skoj projekt, synd att det inte var en av dom värre alpha modellerna.

Ett tips vore att du fixar en till disk att ha som hot-spare ifall en skulle gå ner, det är ganska självklart i en RAID 5 array

Permalänk
Medlem

jag vill se benchar på skrivprestandan

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hallå har bara en sak att säga.

Ska man göra en sån här "Rapport" får man ta sig lite mer tid och läsa igenom och stavnings kolla den...

fan den ser ju ut som skit...

Visa signatur

Farny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farny
Hallå har bara en sak att säga.

Ska man göra en sån här "Rapport" får man ta sig lite mer tid och läsa igenom och stavnings kolla den...

fan den ser ju ut som skit...

Hmm, du är ingen stavningskung själv direkt...

Hallå (var är ditt "komma" ?) har bara en sak att säga (var är ditt avslut, för att bilda en mening).

Ska man göra en sån här "Rapport" får man ta sig lite mer tid att läsa igenom och stavnings (stavningskolla är ett ord) kolla den...

Det är pinsamt av dig att häva ur dig obefogad kritik.
Det är bättre att pa1983 koncentrerar sig på projektet, så kan du koncentrera dig på att lära dig läsa otydlig text. Jag har inga problem att läsa vad det står, har du?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farny
Hallå har bara en sak att säga.

Ska man göra en sån här "Rapport" får man ta sig lite mer tid och läsa igenom och stavnings kolla den...

fan den ser ju ut som skit...

Om du kan respektera att en av de få gurus som finns kvar på swec faktiskt kanske har dyslexi så vore det mycket bättre. Jag vet inte om han har det, men jag har läst mycket som han skriver och det verkar som han har det, ser inte ut som slarvfel direkt.

"öööhh, vadå stavnings kolla i program!!!"

Orka, han ska inte behöva köpa word eller liknande bara för att sriva på swec. Han skriver så man förstår, det viktigaste när någon har skrivsvårigheter.

Edit:
Mycket intressant, börjar fundera på om man själv skulle köpa en sån, men vad skulle jag ha den till?
Ytterligare en prul man inte slänger som står ivägen istället.

Permalänk
Medlem

Skoj läsning, brukar brottas med gamla as ibland själv men inget lyxigt som en alpha

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Finns det någon fördel med en Alpha gentemot en PC? Jag menar, är det inte smidigare att köpa något budget system som AMD Sempron, då blir det lättare att hitta delar osv.

Beror ju på hur man ser på det. En alpha av denna model presterar som en K6-2/3 eller Pentium 2 på 400mhz i heltal alltså sånt som primärt är vicktigt i vanliga applickationer så som ordbehandling och liknande.
Processorn ricktar sig dock inte till word å liknandde uta flytalsintensiva applikationer som CAD. Där är den lätt lika snabb som en Pentium 3 1Ghz eller duron/athlon 800Mhz eller motsvaande klockad athlon64 i princip vad det gäller flytalskappasiteten.

Så beror på hur man ser det.
Är 1K för 768mb ram osv mycket pengar? Köpa nytt kostar ju ofta mer, cahssi, moderkort, minne, cpu osv osv drar lätt i väg till 4-5K bara för en fungerande burk även om den är väldigt basic.

Sedan vad är det för kul med en sketen gammal sempron eller althlon rigg eller likande alla har pillat sönder å samman flera gånger i sina dagar??

Utmanigen var ju det som var det roliga. Nu fyller den ju bara en ren pracktisk funktion för lagring.
Själv är jag sjukskriven just nu så spenderade många timmar på att arbeta med Alpha maskinen å man lär sig mycket på det.

Citat:

moire

maskinen klarar 14-15Mb/sek att skriva till raid arayn över Gbit nätverk och läsa från den maxar runt 35-37Mb/sek å testade det med FTP öveföring.
Tror raid5 är sanbbare på read vad jag förståt men ska inte svära på det men i mitt fall är det stor skillnad mellan read å write.

Citat:

-Boris-

Har också fått diagnosen dyslexi för 4-5 månadersedan bland annat på hörslen och vad det gäller att skriva och läsa villket gör att jag både läser, skriver och hör fel betydligt oftar än normalt omedvetet pga av en extrem obalans mellan oliak delar i hjärnan och den delen för språk fugnear inte lika bra som på normala mäniskor fick jag reda på efter nevrologisk undersökning dock fungerar andra delar bättre än normalt som kompensation så skillnaden mellan vad jag är bra VS dålig på är mycket större hoss mig än hos en vanlig person.
Så har varit sjukskriven i över två månader delivs pga det och är det fram the DH börjar typisk men ska fan dit så tar väl ledigt då eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jobbig läsning då du stavar som en riktigt hederlig kratta. Försök att korrekturläsa texten. 'Eftesom' l0l.

Men jag tycker 'bygget' ditt verkar bra men det är inte något jag skulle få för mig att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jobbig läsning då du stavar som en riktigt hederlig kratta. Försök att korrekturläsa texten. 'Eftesom' l0l.

Men jag tycker 'bygget' ditt verkar bra men det är inte något jag skulle få för mig att göra.

är väl just det som är det roliga. Göra nåt som igen annan troligen gjort och därför blir det ju genast lite klurigare då det inte fins någon färdig FAQ och igen garanti att det lyckas. Inte för å säga att detta är den enda alpah burken som kör riad men många kör nog scsi raid med äldre scsi diskar i så fall eller vanliga pata diskar etc. Har inte hittat nån som kör sata ens på gentoos forum eller i deras kanaler hitils eller nån annanstans heller.

EDIT: En rolig sak med rättstavnigsprogram om man har dyslexi är att programen antar att du glömt eller förväxllat en bockstav eller och sådana mindre fel. Men är an som jag som har extremt svårt att minnas hur ord stavas. Blir som det låter i många fall och hur det låter varigerar ju beroende på dialekt osv också så för mig kan ett rod stavas på ett sätt som jag förstår men som inte är ett dugg nära rättstavat och därför fattar ofta rättstavnings programen inte ens vad man menar och då blir det massa problem.

Permalänk
Medlem

dyslexi eller inte... jävligt coolt bygge! jag hade ingen aning om vad en Alpha server var innan jag läste detta. Kan man inte köra typ windows någonting för en noobie som inte har en aning om hur linux fungerar?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Scottet, nä; ta det som ett tillfälle att lära dig GNU/Linux.

Visa signatur

win me.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jobbig läsning då du stavar som en riktigt hederlig kratta. Försök att korrekturläsa texten. 'Eftesom' l0l.

Vill du åka ut med huvudet före eller? Eller klarade du inte av att läsa att killen har dyslexi? Eftersom du har titeln "Provmedlem" rekommenderas det starkt att tänka till lite innan du postar här nästa gång om du vill vara kvar på forumet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Att man orkar gnälla på stavningen... Det är väl för fan bygget som är det intressanta!

Riktigt nice!

Permalänk
Medlem

Härligt bygge jag sitter på en liknande sak här hemma, ser väldigt lik ut på de flesta punkter men med fack för 6 st scsi-diskar, inget du vill ha?

Permalänk
Medlem

PA1983,
Sådana som du ökar mitt intresse för detta varje dag.
Behöver själv en ny filserver så du har skrivit artikeln i rätt tid.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

maskinen klarar 14-15Mb/sek att skriva till raid arayn över Gbit nätverk och läsa från den maxar runt 35-37Mb/sek å testade det med FTP öveföring.
Tror raid5 är sanbbare på read vad jag förståt men ska inte svära på det men i mitt fall är det stor skillnad mellan read å write.

Ja skrivhastigheten är det som begränsar raid5, det är tackvara raid5 som man ser stora cacheminnen på kontrollerkort för raid5, dessutom har konrtollerkort oftast (iaf de som ärbra) en dedikerad processor för XOR beräkningarna.

men 15MBps är faktiskt helt okay för en sådan gammal maskin.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det var ett grymt project, kul och se lite annurlunda saker.

Sen förstår ja mig inte på ni som klagar på stavningen har ni inget bättre för er ?. Det Spelar ju ingen som helst roll så länge man förstår vad som skrivs. Vilket man definitigt gör om man inte har stora problem med läsningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vill du åka ut med huvudet före eller? Eller klarade du inte av att läsa att killen har dyslexi? Eftersom du har titeln "Provmedlem" rekommenderas det starkt att tänka till lite innan du postar här nästa gång om du vill vara kvar på forumet.

Han skrev sitt inlägg en till två minuter före mitt, så jag hann inte läsa det innan jag postade mitt.

Jag förstår inte heller vad som är dåligt med att ge tips att han kan korrekturläsa texten så att den blir mer lättläst då det är fullt av slarvfel i den, men även fel han uppenbarligen inte kan rå för.

Permalänk

Ovanlig serverburk, kul läsning, lärde sig en hel del.

Bra jobbat

Visa signatur

//I begynnelsen fanns enbart Yahoon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
dyslexi eller inte... jävligt coolt bygge! jag hade ingen aning om vad en Alpha server var innan jag läste detta. Kan man inte köra typ windows någonting för en noobie som inte har en aning om hur linux fungerar?!

NT4 ska finnas för Alpha om jag inte minns fel. Men man får antagligen bra mycket bättre stöd och prestanda om man kör Linux eller någon BSD.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
NT4 ska finnas för Alpha om jag inte minns fel. Men man får antagligen bra mycket bättre stöd och prestanda om man kör Linux eller någon BSD.

Det finns en NT4 för Alpha men det är en special tror jag så alla varianter inkluderar inte stöd för det.

Detta borde vara en bra sida

http://www.alphalinux.org/

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!