Externa hårdiskar till Laptop

Permalänk
Inaktiv

Externa hårdiskar till Laptop

Hej!

jag hade tänkt sälja av min stationära dator och jag skall köra enbart med min bärbara IBM/Lenova T60.. ett problem är att när jag är hemma kör med usb tangentbord och usb mus och får därför bara plats med min externa 240GB USB hårdisk...om jag säljer hela min datorburk kommer jag förlora alla mina IDE hårdiskar och jag vill därför köpa 1-2 externa hårdiskar...vad rekommenderar ni att jag skall göra?

Laptopen har tre usb uttag och alla används i nuläget... kan man köpa något som gör att man får mer usb uttag?

Permalänk

jag tycker att det låter som att du behöver en usb hubb. typ 38-1063 från clasohlsson.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Det finns oxå usb diskar som har extra usb uttag så du kan koppla på en till usb disk på usb disken!

Visa signatur

Mii

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för hårddiskar du har nu?
Är det gamla skruttiga diskar är det inte så mycket att lägga pengar på men om de är av större utrymme och motsvarande kostar ganska mycket idag så kan det vara värt att se efter på hårddiskkabinett. Det är alltså en "tom" extern hårddisk som du sätter din egen i.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Vila i frid

USB-hubb känns ju helt fel. Då ska diskarna dela på bandbredden från en USB-port.
Om du har en firewire port på datorn så köp en extern firewire hdd

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite osäker på det där om bandbredden på USB-portar.
Kollar man i enhetshanteraren i windows har man några olika USB Root hub och i egenskaperna (under power) se vilka enheter som sitter på den? Borde inte dessa dela också, även fast de är olika portar?
Alltså se detta som spekulation, men jag tänkte mig att vara USB kontroller ("root hub") har den totala bandbredden.

Han har ju 3 portar, om inte kabeldragningen blir opraktiskt sätter man ju tangentbordet och musen på hubben.
Så två hårddiskar kopplas på datorn direkt och den tredje i hubben.
Kan ju vara lite intressant att undersöka om alla externa portar på datorn har samma root hub eller inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
om inte kabeldragningen blir opraktiskt sätter man ju tangentbordet och musen på hubben.
Så två hårddiskar kopplas på datorn direkt och den tredje i hubben.
Kan ju vara lite intressant att undersöka om alla externa portar på datorn har samma root hub eller inte.

Precis jag köper ju en USB hubb och två externa hårdiskar...

Till USBhubben kopplar jag en av de tre USB hårdiskarna, en inte används allt för aktivt! jag kopplar även in min USB mus och mitt USB tangentbord till USB hubben....detta borde ju inte försämra prestandan märkbart till HDD eller?

Jag har i nuläget två interna HDD ala 120 och 160 GB...

Jag har även en extern HDD i nuläget av märket western digital mybook essential 250GB...