Går inte att partitionera hårddisken

Permalänk
Medlem

Går inte att partitionera hårddisken

Jag har ett litet problem, hoppas nån här kan hjälpa mig

Jag har en 80 gb western digital-hårddisk som jag just nu har som systemdisk. Hade tänkt att partitionera denna så jag får 15 gig till system och sen resten till annan lagring.

När jag kör windows diskhanteringsverktyg så finns det ingen möjlighet att partitionera denna disk. Det enda alternativet man får upp är att man kan göra den till en dynamisk disk, men det vill jag ju inte, väl?
Jag har en till likadan disk (dock bara lagringsdisk, inga systemfiler på den alltså) som fungerade finfint att partitionera.

Går detta att fixa eller måste jag formatera den och partitionera och sen installera Windows på den nya partitionen?

Tacksam för svar

Permalänk

Re: Går inte att partitionera hårddisken

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av bodyslam
Jag har ett litet problem, hoppas nån här kan hjälpa mig

Jag har en 80 gb western digital-hårddisk som jag just nu har som systemdisk. Hade tänkt att partitionera denna så jag får 15 gig till system och sen resten till annan lagring.

När jag kör windows diskhanteringsverktyg så finns det ingen möjlighet att partitionera denna disk. Det enda alternativet man får upp är att man kan göra den till en dynamisk disk, men det vill jag ju inte, väl?
Jag har en till likadan disk (dock bara lagringsdisk, inga systemfiler på den alltså) som fungerade finfint att partitionera.

Går detta att fixa eller måste jag formatera den och partitionera och sen installera Windows på den nya partitionen?

Tacksam för svar

[/QUOTE

japp de e bara å formatera om å fixa partitionen när du lägger in windows

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Använd Partition Magic så slipper du formatera om.

Permalänk

Partition Magic är väldigt osäkert. Det är stor chans att det misslyckas och du förlorar allt på HDDn. Hände mig en gång sen lärde jag mig. Hände min kompis 5 gånger innan han lärde sig.

Lika bra att göra rätt från början.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för hjälpen. Formatera var det alltså. Trist, jag som precis fått igång allting
Hur gör man för att partitionera disken efter att man formaterat då? Lika bra att jag frågar nu så jag inte sitter där som ett fån och inte vet hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

Du kan göra allt detta i windows installationsprogram.
Sen väljer du att installera på den partition du vill ha windows.
Klart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
Partition Magic är väldigt osäkert. Det är stor chans att det misslyckas och du förlorar allt på HDDn. Hände mig en gång sen lärde jag mig. Hände min kompis 5 gånger innan han lärde sig.

Lika bra att göra rätt från början.

Det är ingen stor risk att använda PM, har säkert använt det hundra gånger utan problem.

bodyslam; om du ändå redan är beredd att formatera, vad har du då att förlora på att testa PartitionMagic?

Permalänk
Medlem

Du har rätt Howser, jag testar partitionmagic Är det Norton PartitionMagic vi talar om nu alltså?

Permalänk
Medlem

Ja, de har väl övertagit produkten nu, det var Powerquest som utvecklade den.

Permalänk
Medlem

Ja du kan ju fråga i butiken

Dåligt att man måste formatera, just som man konfigurerat DHCP/DNS et.c =/ mäh

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4