DVD-spelar-problem

Permalänk
Medlem

DVD-spelar-problem

Köpte en till SATA-disk till datorn förra veckan. Installerade den och den verkar fungera fint.

Idag skulle jag köra en skiva i min DVD-spelare (som alltid fungerat bra tidigare) och märkte att skivan inte startade automatiskt. Gick därför in i Utforskaren för att köra den, men den fanns inte där. Min DVD-spelare har alltså försvunnit. D: som den hade tidigare har min nya hårddisk tagit över och jag antar att DVD-spelaren försvann i samband med att HDDn installerades.

Är det någon som vet hur jag får tillbaka DVD-spelaren?
I enhetshanteraren står det bara att DVD-spelaren är aktiverad och fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i BIOS, hittas den fortfarande där oxå ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag kollade i BIOS, men det finns ingen "flik" där det står tydligt som med hårddiskarna.. Kollade igen dock för att vara säker innan jag svarade på ditt inlägg, och jag såg då att det under "Boot Sequence" stod att det inte gick att boota från cd/dvd för att det inte fanns någon tillgänglig.

Kollade i enhetshanteraren igen, och jag hade sett fel. Den enhet som finns där är en Generic DVD-spelare och alltså inte min NEC-DVD. Så min NEC är alltså helt borta. Laddade ner ett program från tillverkaren för att prova installera hårddisken, men det gick inte att köra eftersom de står att den inte gick att hitta..