RAID 5 - kontrollerkort vs. moderkort

Permalänk
Medlem

RAID 5 - kontrollerkort vs. moderkort

Hur bra presterar moderkortets inbygda raid-kontroller? Jag har hittat moderkort som har stöd för RAID5 och undrar vad ni hade föredragit?

Asus A8V-VM VIA K8M890 4DDR-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA LAN Socket 939 mATX
HighPoint RocketRaid 2300 4-channel SATAII RAID PCI-E

1920 kr

eller

Asus A8R-MVP Xpress 200 CrossFire 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
GeCube Radeon X300SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express

1324 kr

Det ska vara komponenter till en dedikerad server där främsta målet är en 100% fläktlös filserver. Servern kommer även köra applikationer som utvecklingsverkyg.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

du måste ha ett kontrollerkort med en dedikerad processor för att det skall vara bättre, annars skiljer sigbara drivrutinerna åt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311568

Promise SuperTrak EX8350 8P
denna har Intel IOP333 XScale I/O processor som kör XOR beräkningarna vid skrivning...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Då blir det helt andra prislappar med andra ord. Men för en hemma-filserver så är antagligen valet ganska enkelt skulle jag tro.

Men om man kollar på specifikationerna på det kontrollerkortet jag valde så finns det massor med features:
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2300.htm

"Automatic RAID rebuild of failed drive" etc

Kan ett inbyggt kontrollerkort matcha ett "externt"? eller är det ett kraftigt nerbantat RAID-kort? För jag menar RAID-kortet är dyrare än hela moderkortet ju

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja du har ju ofta fler funktioner i det mjukvarubaserade kortet jmf. med det inbyggde ( som förvisso också är mv baserat)

Visa signatur

Nätverksnörd