sata II installation utan disket?

Permalänk

sata II installation utan disket?

som ovan, kan man instalera en sata hårddisk utan disketstation, och isåfall hur gör man? Xp pro är operativsystemet....

Permalänk
Medlem

Förmodligen så har du ett nyare moderkot och då brukar det inte behövas.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk

har beställt ett asus p5b dlx wifi moderkort och en Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Permalänk
Medlem

De ska fungera heter det.
Men om du kör Windows XP Home så måste du ha en diskett.
SÅ de spelar inge roll vilket moderkort man har, bara om Windowset har sata drivare inkluderat i skivan vilket Windows Xp pro har.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
De ska fungera heter det.
Men om du kör Windows XP Home så måste du ha en diskett.
SÅ de spelar inge roll vilket moderkort man har, bara om Windowset har sata drivare inkluderat i skivan vilket Windows Xp pro har.

Vad har du fått det ifrån?
När XP släpptes fanns inte några SATA-kontrollerkretsar.
Skivor med integrerade service pack som ev. innehåller nyare drivrutiner (?) borde väl inte spela någon roll, det är ju samma servicepack-fil för professional som home. Vad har jag missat?

Mitt råd är att testa om det fungerar, på nya moderkort är SATA ofta integrerat som en vanlig komponent (likt PATA) medans de första moderkorten hade det i princip som en ett PCI-kort på moderkortet och behövde drivrutiner för det.
Om det inte fungerar får du på en annan dator göra en ny windowsskiva med drivrutiner som är nödvändiga. www.nliteos.com brukar jag rekommendera då det är enkelt att få in drivrutinerna som de ska på skivan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

ni båda har fel om man har intel chipset så är det lugnt du behöver bara installera om du har AMD

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Våra meningar är delade här
Men jag vet inte till 100% men Aqualize har nog mer rätt än jag
Men jag kan inte förstå om att intels sata är annorlunda än amd.
De borde ju finnas drivrutiner på xp skivan till bägge, eller?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Det skulle vara toppen om nån som vet kan bekräfta om Intels SATA-drivrutiner ingår i WinXP Servicepack 2 eller inte.
Det har varit många olika bud i detta forum. Nån som verkligen vet, behövs diskett och F6-installation om man installerar WinXP med SP2???

Permalänk
Medlem

När jag instalerar xp home sp1 brukar jag inte behöva köra in disketen har jag för mig.

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]