Permalänk
Medlem

Snabb hårddisk

Hejsan
Jag tycker min dator är så slö på att paka upp filer med (zip, rar).
Vad är det som gör att man kan paka upp filer snabbt?
Hårddisk ramminne och cpu va?
Kan ni tippsa om en rätt bra hårddisk (behövs inget stort utrymme alls),
ingen värsting behövs inte heller.
Idag har jag en 2 år gammal seagate 7200rpm 120gb, P4 och
512 ddr minne.

Tack

Permalänk
Medlem

Beställde en Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM nyligen. Ska användas som systemdisk.
Raptorn är den snabbaste disken (SATA).

Lite dyrare än vanliga 7200rpm, men klart snabbare.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320144

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Oki, läste lite om den och den verkar ju bra
Ska nog beställa en sådan idag.
Någon som kan tippsa om en snabb 7200rpm ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nectus
Oki, läste lite om den och den verkar ju bra
Ska nog beställa en sådan idag.
Någon som kan tippsa om en snabb 7200rpm ?

Seagate, Maxtor är snabba för 7200 rpm dock har igen 7200rpm disk nåt å säga te om mot en 10000rpm SATA eller SCSI disk. Ännu bättre med SAS eller SCSI 15000rpm. Dock är största skillnaden med så snabba diskar access tiden som blir mycket lägre och ger bättre överförigs hastighet på random read/write.

Hitachi ska väl vara bland dom snabbare 7200rpm disakrna men i min mening igen märkbar skillnad mot Maxtor eller seagate men därimot tycker jag inte dom håller.
Kommer garanterat folk här som säger deras hitachi alldrig pajar å är bäst i världen men facktum kvarstår att hitachis många diskar bygger på ibm's diskar och många av problemen därifrån kvarstår plus att hitachi haft sin skära del av egna fel i firmwares mm som lätt går att hitta info om om man kollar lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Hitachi ska väl vara bland dom snabbare 7200rpm disakrna men i min mening igen märkbar skillnad mot Maxtor eller seagate men därimot tycker jag inte dom håller.
Kommer garanterat folk här som säger deras hitachi alldrig pajar å är bäst i världen men facktum kvarstår att hitachis många diskar bygger på ibm's diskar och många av problemen därifrån kvarstår plus att hitachi haft sin skära del av egna fel i firmwares mm som lätt går att hitta info om om man kollar lite.

Tror det bara är ett seglivat rykte som hängt i sen IBMs "Deathstar"-serier (GXP) som blev kända för att gå sönder oftare än andra. Men de hårddiskarna kom ju för över 6 år sen o mycket har hänt sen dess. Vad jag vet är Hitachis nyare diskar inte alls sämre någon annans. Och vilka hårddiskar som håller bäst är omöjligt att säga. Det finns skräckhistorier om alla HD-tillverkare.

Permalänk
Medlem

En av mina två hitachis 250Gb sata disk blev bara lite över ett år å dog nyligen så. har även haft problem med 40Gb 2.5 diskarna. Skräp i min mening. har en kompis som äger datorbutik, vet vad han gör å inga hitachi hittar sig in där. Vanligaste disakran som är paj är hitachi fortfarande. DOm ahde inne en relativt ny laptop med HD haveri. Dagens fråga löd, Gissa villket märke på disken
Samma sak en polare som arbetade med CNC maskiner på jobbet. Dom bytte disk gämt i den för dom pajjade. Hitachi.
Snackade med en anna polare nyligen. A vi har en packe i reserv diskar på jobbet, ganska stor packe dom pajar frekvent. Så jag håller mig undan dom.
Är inte både gammla modeler som pajjar gäller dom nyare med.
Sedan får folk säga vad fan dom vill men mina matrox och seagate diskar springer cirklar om mina hitachis som sackta men säkert går i graven en efter en. Sitter i samma burkar med så kan ju knappast vara en "miljörelaterad" fråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
En av mina två hitachis 250Gb sata disk blev bara lite över ett år å dog nyligen så. har även haft problem med 40Gb 2.5 diskarna. Skräp i min mening. har en kompis som äger datorbutik, vet vad han gör å inga hitachi hittar sig in där. Vanligaste disakran som är paj är hitachi fortfarande. DOm ahde inne en relativt ny laptop med HD haveri. Dagens fråga löd, Gissa villket märke på disken
Samma sak en polare som arbetade med CNC maskiner på jobbet. Dom bytte disk gämt i den för dom pajjade. Hitachi.
Snackade med en anna polare nyligen. A vi har en packe i reserv diskar på jobbet, ganska stor packe dom pajar frekvent. Så jag håller mig undan dom.
Är inte både gammla modeler som pajjar gäller dom nyare med.
Sedan får folk säga vad fan dom vill men mina matrox och seagate diskar springer cirklar om mina hitachis som sackta men säkert går i graven en efter en. Sitter i samma burkar med så kan ju knappast vara en "miljörelaterad" fråga.

hehe det här med hårddiskar och deras märken är bra lustiga, har inte haft en enda maxtor hårddiskar om fungerat i mer än 1 år, däremot funkar mina hitachi, samsung, western digital & seagate hårddiskar fint (Hade en IBM deskstar som fungera väldigt fint och var tyst och sval i ca 3år, sen dog den). Jag tycker iallafall att det är fel att säga ett hårddisk märke är bättre än ett annat, då så många verka ha samma skräckhistorior för olika märken.

Däremot är jag faktiskt lite nyfiken på frågan som trådskapen frågade, Vad som behövs för att det ska gå snabbare att packa upp filer. Är det hårddisken som är viktigaste i ett sånt sammanhang? Isåfall, vad för nån hårddisk är det som gäller, en med mycke cache, en som snurrar snabbt eller nåt annat?

Permalänk
Medlem

Ok förstår varför du inte gillar Hitachi. Skulle inte heller gjort om jag var du Men jag har hört liknande saker om andra tillverkare också. Finns alltid risk att få dåliga ex, eller en hel batch som e dålig pga produktionsfel eller oftast fraktskador.

Gjorde en snabbkoll på storagereviews reliability-databas och Hitachis 7k250-serie (den första deskstar serien efter Hitachi tog över IBMs HD-tillverkning) ligger på ungefär samma felprocent som WD och Maxtor, runt 10 procent. De här felprocenten är naturligtvis mycket högre än den verkliga siffran men i jämförelse verkar märkena likvärdiga.

Ontopic: PAcka upp filer brukar vara rätt CPU-beroende så vet inte hur stor skillnad du kommer märka med en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att hårddisken inte går i PIO-läge? Brukar göra att tex uppackning av filer går slött...se faq: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Permalänk
Medlem

Mer minne kan nog också hjälpa till, det tar runt 4 minuter att packa upp en 4.5gb dvd (packad semesterfilm ) på min 200Gb sata2 wd disk.(har 2Gb minne)
Sen kan man ju göra annat medans den packar upp med mer minne, jag surfar runt och chattar lite utan problem när den packar upp och då märks inte tiden lika mycket