Hårddisk tjuter ibland

Permalänk
Medlem

Hårddisk tjuter ibland

Jag har en Seagate Barracuda Sata2 disk på 320GB som ger ifrån sig olika höga tjut i mellanåt. Det är inga höga tjut egentligen men ack så irriterande. Speciellt då jag faktiskt har vaknat av det under natten ett fåtal gånger. Vanligtvis så tjuter den kanske i 3-5 omgångar per timma, i kanske 1-3 min åt gången. Jag har även vid ett fåtal gånger hört ett skrapljud som låter ganska obehagligt. I övrigt så fungerar disken precis som vanligt, så man kan inte tro att nåt är fel på den egentligen. I början kanske den tjöt nån gång varannan timma men nu den senaste veckan har den börjat ge ifrån sig olika tjutande ljud oftare. Obs disken är bara 3-4 veckor gammal. Jag köpte 2 st likadana sådana sata2 diskar och ett nytt nätagg så jag trodde först att det var nätagget som tjöt. Men när jag igår var trött på skiten och undersökte lite närmare så kom jag fram till att det mycket väl kunde vara hårddisken som tjöt. Så jag kopplade helt enkelt ur den och vips, inte ett tjut sedan dess. Vad kan det vara för fel på den, och är det lätt att byta den tro? Lite jobbigt om man skulle skicka tillbaks den och den inte skulle tjuta när dom ska testa den på fabriken. Kanske borde göra sönder den ordentligt (utan att det syns) innan jag skickar in den, hehe.

Permalänk
Medlem

Gick det bra och skicka tillbaks den, eller blev det nåt tjaffs? Min andra 320GB Seagate Sata2 disk har oxå börjat nu, så det lär ju bli att skicka tebax båda 2, suck.

Edit: Dom verkar vara extremt känsliga mot att inte ligga helt platt eller att stå upp. Satte dit hårddisken som den ska sitta så slutade den tjuta. Jag antar att det kommer fixa problemet med den andra oxå. Har innan bara tryckt in dom lite provisoriskt, en stående och en lite snett liggande och det verkar inte ha varit något hit med dessa diskar. Det har dock inte varit nåt problem med andra, men aja. Problem löst i alla fall

Permalänk

Hehe, bra att det löst sig då
Jag skickade tillbaka min och fick en splitterny tillbaka igår iaf ^^