Köra raid 0 med en till disk

Permalänk
Medlem

Köra raid 0 med en till disk

Saken är den att i vår server idag så har vi en 36 gb raptor, vi tänkte nu, av säkerhetssjäl, addera ytterligare en identisk disk.

Hur går man då enklast till väga för att använda raid 1 genom moderkortet (hårdvaru-raid)? Är det bara att ställa in i bios så börjar den klona direkt när man startar upp eller hur går det till?

Jag vill alltså köra en säkerhetskopia av den disken som vi använder i servern idag. Moderkortet har raid 1, hur går jag till väga?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

Antar att det är raid 1 du ska köra och inte 0.

Och ja det är bara att ställa in i BIOS

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Hedersmedlem

håller med sturmovik, det är raid 1 du söker. Raid 0 ökar överföringshastigheten men sprider ut datan, inte klonar. Dvs går en disk sönder så är allt (sammanlagda) förlorat.

Moderkort som stödjer raid brukar ju som minst stödja raid 0 och 1 så du lär nog ha 1:an på ditt med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När du skapar en RAID setup så förstörs all data på disken/arna så se till att göra en backup av din data först.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
När du skapar en RAID setup så förstörs all data på disken/arna så se till att göra en backup av din data först.

Det var det här jag kanske befarade. Men som ni säger är det Raid 1 jag söker.

Men måste jag då göra backup och sedan skapa raiden eller börjar den klona direkt när ja startar upp?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

ta o gör en image av disken först i exempelvis acronis och sedan när du skapat raiden så lägger du in den igen.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Många RAID kontrollers klonar åt dig när du skapar en RAID1 array.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Många RAID kontrollers klonar åt dig när du skapar en RAID1 array.

Jasså? Det var en nyhet för mej. Nämn en enkel moderkorts-integrerad raid kontroller som kan skapa en raid 1 setup mellan 2 diskar och fortfarande behålla informationen på minst en av dom.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora