SATA disk som körs som IDE, förluster?

Permalänk

SATA disk som körs som IDE, förluster?

Hej. Jag har ingen floppy på min dator vilket gjorde det svårt att installera mina SATA diskar. Till slut upptäckte jag att jag i BIOS till mitt moderkort (Asus P5B) kunde ändra AHCP till IDE. Jag förstår inget av det här men hur som helst, efter denna förändring kunde jag iaf installera windows. Min fråga nu är: förlorar jag något på detta?

mvh Henrik

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, inget över vad AHCP kan erbjuda men AHCP och SATA är liksom inte samma sak. Finns SATA-diskar och SATA-kontrollers som inte stödjer AHCP.
IDE är typen av disk. SATA ÄR IDE. Liksom PATA är IDE.
Skillnaden mellan PATA och SATA är vilken kabel det är och tillhörande elektronik. Det som den gör när du ställt om det är bara att SATA ser ut som vilken legacykontroller som helst, inga extra finesser (som sagt tror AHCP skulle kunna byggas in på PATA om man ville, men nu har det ju inte dykt upp någon ny sådan på länge).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack!

mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Jag gjorde likadant som du, dock så vill inte Windows känna av min andra disk längre;S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Jag gjorde likadant som du, dock så vill inte Windows känna av min andra disk längre;S

Nej du behöver installera det med en diskett för att den andra disken ska synas.. Det gör du i början på windowsinstalleringen som du kanske redan vet,..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Misstänkte det, har ingen floppy enhet på datorn, trodde jag skulle kunna komma undan

EDIT: Någon som vet ifall det funkar med en USB Floppy?