Samsung SP2504C diagnostiktest ?

Permalänk
Medlem

Samsung SP2504C diagnostiktest ?

min hårddisk är starkt mistänkt för att vara söndrig. Skulle dock vilja göra ett diagnostiktest innan jag byter ut den... men jag kunde inte hitta någon på samsungs hemsida, så jag bestämmde mig för att maila komplett i alla fall. Men dom ville att jag skulle göra just ett diagnostiktest innan jag skulle bya ut den... det är ju ändå en soppas populär hårddisk, måste ju gå att få tag på. Någon som vet ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

har kollat där.... men d finns ju bara manualer och under software något som kallas "HUTIL"... vad är det för något ? är det det som är diagnostiktest programet... ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Eller om du vill göra det enkelt för dig själv så laddar du bara ned basic-versionen utav Ultimate Boot CD, bränner ut den, startar om datorn och bootar ifrån cd:n och trycker på F2 för hårddiskdiagnostik. Samsungs diagnostikverktyg hittar du på sida 2 eller 3 har jag för med.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

har laddat ner Ultimate Boot CD och HUTIL (som verkar vara samsungs diagnostiktest)... ska jag bränna ut båda på samma skiva då ?
kommer det funka även om jag inte har windows installerat ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
har laddat ner Ultimate Boot CD och HUTIL (som verkar vara samsungs diagnostiktest)... ska jag bränna ut båda på samma skiva då ?
kommer det funka även om jag inte har windows installerat ?

Hutil finns redan på skivan och nej, du behöver absolut inte ha något som helst operativsystem installerat eftersom du startar upp med linux/dos-operativsystemen som är inkluderade på UBCD-skivan.
Det är bara att starta upp med cd:n, välja vad man vill diagnostisera och sedan välja rätt verktyg beroende på tillverkare utav t.ex hårddisk. Allt är helt grafiskt så det är svårt att misslyckas

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

okej testade det nu... när ska man trycka F2 ? inget händer när jag stoppar i den, står bara "disk boot failure insert system disk"
kan det vara så att disken är helt död så att det inte ens går att köra diagnostest på den? (disken hittas inte ens i BIOS)

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
okej testade det nu... när ska man trycka F2 ? inget händer när jag stoppar i den, står bara "disk boot failure insert system disk"
kan det vara så att disken är helt död så att det inte ens går att köra diagnostest på den? (disken hittas inte ens i BIOS)

Om hårddisken snurrar men inte hittas i bios trots att alla kablar sitter korrekt så är nog hårddisken körd, RMA (returnera till butik/tillverkare). Men det låter som att du inte ens bootar ifrån cd:n. Är du säker på att cd-enheten ligger före hårddisken i uppstartningsordningen i bios? Inte för att det hjälper något om hårddisken inte identifieras, isåfall är nog hårddiskens styrkrets död.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

hårddisken är före japp... de låter inte ett knyst från den... helt sten död verkar den

(ja e GOB om du inte fatta det )