Permalänk
Medlem

Ledsen hdd.

Hey!

Har en 40gb disk som sitter i min IBM T42 som är rätt ledsen i bland. Den stannar upp och bara står och läser fast ingenting händer. När jag tittar på videos så stannar den upp i bland och säger att den inte hittar något lagringsmedium. Den strular väldigt sällan men endå.

Hur som helst så är känns det rätt självklart att disken inte mår särskilt bra. Något som dessutom inte är helt otroligt då jag har använt datorn väldigt mycket samt haft haft med den både hit och dit under en längre tid. Dessutom så har jag kört Torrents på den något som jag ryktesvägen har hört inte skulle vara helt hälsosamt för hårddiskar.

Jag undrar ifall det finns något som jag kan göra över huvud taget? Något program som på något vis kan hjälpa.. För vad det gäller hårddiskar så är det väl generellt mekaniska saker som strular och det är väl därmed rätt kört.

Permalänk
Medlem

Ta backup...

Permalänk
Medlem

Datorn flippade ut totalt för en timme sedan... vid ett tillfälle så klagade den på att den inte kunde hitta något operativsystem.

Hur som helst så trodde jag först att det var helt kört. Men efter att ha tagit ut hårddisken och startat om några gånger så kom jag tillslut in i windows. Sen dess har den fungerat perfekt!?? När jag äntligen var i windows så körde jag ett program som heter Pc-Doctor som låg förinstallerat på datorn. Körde en hdd test där det visade sig att den failade.

Så nu tyder allt på att min Fujitsu MHT2040AH sjunger på sista versen.

Så.. var hittar jag den mest prisvärda disken? Är det värt att köpa en 7200rpm i stället för 5400? Är det sågot särskilt jag borde tänka på mer än att det ska vara en ATA?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla prisbilderna här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=618

http://www.buggy.nu/index.php?a=listview&group=H%E5rddiskar

Och yes , 7200 RPM är det du ska ha dock finns det inte många 5400 RPM kvar till stationära datorer om du inte vill ha en mindre 2.5 tum`s disk (men din kanske är en bärbar maskin?)

Permalänk
Medlem

Ojdå... glömde nämna att det är en bärbar dator.