Problem med ny satadisk

Permalänk
Medlem

Problem med ny satadisk

Har precis köpt en till satadisk, har en sedan innan. Men när jag försöker koppla in disken så står den bara och tuggar, bara strömmen i burken är igång. Kopplar jag då ut ena satadisken (kvittar vilken) så startar datorn som vanligt igen.

Moderkortet är ett ASUS K8N, hårddiskarna är:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WDC250K...

Är alls inte inne på satadiskar, har säkert gjort något klassiskt misstag men jag har verkligen försökt googla och sökt i forumet men jag kan inte hitta något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du får vel ändra i bios så att den inte försöker boota från sata disken, på mitt mobo prioriterar den sata och hoppar helt enkelt över ata diskar.

Permalänk
Medlem

Har ställt in i biosen att den ska boota från en annan ata disk. Men datorn hinner inte ens så långt som att dra igång biosen =/

Det enda som händer när jag trycker på power-knappen är att alla fläktar går igång och hårddiskar/cd-läsarna börjar tugga. Men skärmen får ingen signal från grafikkortet. Verkar inte som att usb-enheterna får någon ström.
Så jag gissar på att biosen inte har hunnit igång i det läget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt, så när du sätter i den nya hdd:n kan du inte ens komma in i bios ? Aldrig hänt något liknande för mig, bara att jag inte kunnat boota men har alltid haft tillgång till bios, testat att cleara cmos ? Kanske ditt nätagg ligger på max och hdd:n är steget över gränsen ? Spekulerar bara, har ingen aning.

Permalänk
Medlem

Stödjer ditt moderkrot sata 2? Om inte så kanske du msåte jumpra disken till sata. Brukar stå på disken eller medföljande bruksanvisning. Annars kan det stäla te lite problem med vissa moderkort.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är strömproblem, för jag har stängt av alla chassiefläktar, ccfl rör, dvd-spelaren och en ide-hårddisk. Eftersom min första satadisk fungerade (köpte en likadan nu) så borde väl inte det vara felet? eller?
Ska testa cleara cmos

Edit:
Rensade cmos, då startade datorn. Men när jag sen gick in i biosen och ställde in alla världen (tid, primary-video, boot-settings, etc) så vill inte datorn starta igen =(

Håller på att testa fram och tillbaka och se om jag löser det.

Edit 2:
Såg en konstig sak nu, vekar inte som att datorn under uppstart ger tillräckligt med ström till enheter i datorn. (Fast än jag bara har mina 2 satadiskar och mitt grafikkort, nvidia 6600gt) Har ju ett 550w nättagg, det borde ju räcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad är det för märke p ånätaget?

har man mycket hårdiskar på en å samma kabel och massa addaptrar så kan det lätt bli spännigsfall.

Kör man sedan med lysrör å skit så kan dom störa diskarna när dom sls av och på.

Vet av erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ju inga lysrör. Bara 2 sata diskar och mitt geforce 6600gt

Märket på nätaget är aspire chamelon.

Men varför startar bara datorn efter jag resetat cmos? Efter att jag gjort inställningar eller valt standard inställningar så fungerar det ju inte.

Edit:
iofs försöker inte datorn dra igång hårddiskarna efter man har resetat cmos.

Mätt precis spänningen. 12v var 12v och 5v var 5v.

Edit2:
Körde diskarna på ett annat nätagg och resten av datorn på det vanliga nätagget. Men det blir ingen skillnad. Så slutsatsen måste väl vara att det inte är strömproblem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

knappast strömproblem. har du kollat så disken inte behöver jumpras te SATA istället för SATA2?

Permalänk
Medlem

Jo men eftersom problemet bara uppstår när jag har 2st sata-diskar inkopplade så borde det inte vara problemet, eller?

Men ska kolla det för säkerhets skull...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dom kanske krockar på nåt vis. har inte testat med enbart en sata 2 disk på sata kontroller men i mitt fall fugnerade det inte med en sata å en sata 2 disk om dne inte var jumprad te sata.

Permalänk
Medlem

Fan, nu skäms jag... Ställde in dem på sata1 och så fungerar det... varför lyssnar jag inte?

Tack för hjälpen, nu kan jag äntligen andas ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurphen
Fan, nu skäms jag... Ställde in dem på sata1 och så fungerar det... varför lyssnar jag inte?

Tack för hjälpen, nu kan jag äntligen andas ut

Var som jag trodde från början då.
bra att det löste sig då.