Osynliga filer på min hårddisk?

Permalänk
Medlem

Osynliga filer på min hårddisk?

Tjenare, jag har ett problem med min nya HDD. Det är så att den visar att jag har mindre uttrymme kvar än vad jag igentligen har. Har jag osynliga filer på min
hårddisk?

Jag har partionerat hårddisken så att jag har windows på C: som är på 10gb och resten på en egen partition där jag har program, spel etc.

Jag märkte detta problem idag då windows bad mig att göra en "Diskrensning" på C: för att den nästan var för full. Då hade jag bara 125mb ledigt så jag startade om datorn så jag har nu 1.39gb ledigt. Jag har provat starta om datorn fler gånger men det har inte blivit nån skillnad.

Jag har sökt här på forumet men inte hittat ett ända svar. Har bara sett att folk har skrivit att det kan vara norton som spara filer och det blir fullt på disken, men jag använder inte norton.

Här har ni en bild så ni kan se problemet själva:

Är mycket tacksam för en lösning! Tack på förhand!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem

Förmodlingen har du laddat ner någon fil som lagt sig på C: partitionen.

Ladda ner detta trevliga program "Folder Size v3.2"
http://www.freewareweb.com/cgi-bin/archive.cgi?download=1&ID=...

Efter installation så har du fått ett litet verktyg som hjälper dig att söka efter allokerat utrymme på din hårddisk.

Markera C: partitionen -> Mus höger klick -> properties

Där har du nu fått en ny tab "size".

Tryck på den och den skannar igenom din C: partition och visar hur mycket varje folder har allokerat.

Min "WINDOWS" folder ligger på 1.66 GB, så din bör vara lika stor.

Men i folder "Dokuments and Settings" (D&S), så hoppas jag att du kommer att hitta problemet.
Min D&S är på ca 63 MB.
Sen är det bara att öppna foldrarna tills du hittar problemet.

Totalt har jag ca 4 GB på min C: partition.

Om detta inte hjälper så återkomm.

Edit,
Normalt så brukar jag installera OS'et på en 15-20 GB partition.
Det hjälper vid defragg mm,
Men 10 GB skall funka det också.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ditt svar!

Det där programmet var jäkligt bra faktist Jag hittade ett problem och det var MSN versionen som följer med windows. Den mappen var av någon anledning många Gb. Men jag tog bara bort den mappen för jag använder den ändå inte.

Det stämmer fortfarande inte tycker jag! Det står att det är 4.64Gb använt men om man räknar ihop vad det står på mapparna så blir det sammanlagt 2.64Gb(?). Esso du sa att du hade ca 4Gb på din C: så det kanske inte är nått fel på min nu heller? Här är iaf en till bild:

Tack så mycket för din hjälp esso!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB