ny hårddisk får datorn att hänga sig

Permalänk
Medlem

ny hårddisk får datorn att hänga sig

hejsan

jag köpte häromdagen en ny disk för att ha som extra lagringsutrymme. En Seagate ST3200820AS
www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096565

Det var inga problem att installera och formatera den, trots att BIOS inte hittade den först.
I datorhantering står det att den är felfri och formateringen med XP funkar bra. Ska jag formatera om den med Seagates egna Diskwizard hänger sig datorn.
Om jag försöker kopiera en fil ifrån min gamla disk (en Seagate det också men äldre modell, ST3200822AS) så hänger sig datorn innan progress-fönstret kommer upp.
Jag kan köra HD Tach och får ungefär samma värden som för min andra disk.

Vad kan vara problemet? Tacksam för hjälp! Dator som i sign.

Visa signatur

| P4 2.4 @ 3 GHz | P4P800-X | 1024 Mb PC3200 | Leadtek 6800LE | Seagate 200 Gb S-ATA |

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med en seagate hdd och jag skickade tillbaka den till datorbutiken.com som jag köpte den ifrån och fick tillbaka den efter 1 månad och 3st telefon samtal. länk med mer info: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

men har fortfarande inte löst det.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Båda är sata diskar vad jag kan se å din sign etc? Bios hittar fortfarande itne din nya disk? kombinera sata oh sata 2 diskar verkar ge skumma problem i en del fall om man itne jumprar om sata 2 disken till sata. Sata 300 är sata 2 för att förtydliga så.

Kolla på disken eller bruksanvisnigen som kom med och jumpra om den till sata. Antar att du nämligen itne har sata 2 kontrollerkort specielt inte om du använder sata stödet på moderkortet.

Permalänk
Medlem

BIOS har hittat disken nu, men det gjorde ingen skillnad.
Jag har testat jumpra den till både SATA och SATA2. Även testat att koppla ur alla andra diskar och försöka installera XP på den. Men det går inte. Efter 65% av filkopiering meddelar installationsprogrammet att det inte går att kopiera filen. Inte nästa fil heller. Eller nästa...
Ringde Dustinhome där jag köpt den men de hänvisade mig till Seagates support. Har mailat dit men inte fått svar än.
Till skillnad från ditt problem, DeadC, så återhämtar inte mitt system sig utan att man trycker på resetknappen. Men det låter ju som nåt liknande.

Visa signatur

| P4 2.4 @ 3 GHz | P4P800-X | 1024 Mb PC3200 | Leadtek 6800LE | Seagate 200 Gb S-ATA |

Permalänk
Medlem

Trasig windows skiva någon? betydligt vanligare än kass disk. har du inte sata 2 kontroller ska du jumpra till sata iget annat.

Kontroller sedan att skivan är ricktig.

Hjäper itne det kör DFT på disken, fins på hitahis hemmsida.

Permalänk
Medlem

samma XP-skiva som jag använt att installera det XP som jag kör nu i skrivande stund. på min andra seagate SATA-disk.
har provat för övrigt provat med disken jumprad till både SATA och SATA2.

nu har jag fått svar från seagate supporten också. efter lite mailväxling med problem- och symptombeskrivning så svara de:

"Considering all the symptoms that you described it looks to me like we are
dealing with hardware failure. I regret to inform you that the only option
we have in these types of cases is a hard drive replacement."

har dock inte hunnit prova DFT än...

EDIT:
har nu skickat tillbaka disken till dustin och fått en ny. den fungerade inte heller så bra. gick inte att formatera överhuvudtaget. ska skicka tillbaka den också och får pengarna tillbaka.
väldigt osannolikt att båda diskarna är trasiga, men var felet ligger kommer nog förbli ett mysterium...

Visa signatur

| P4 2.4 @ 3 GHz | P4P800-X | 1024 Mb PC3200 | Leadtek 6800LE | Seagate 200 Gb S-ATA |