Tickande hårddisk

Permalänk
Medlem

Tickande hårddisk

Tja
Jag har en hd på 80 gb som har totalt krashat. När jag sätter på datorn med den hårddisken inkopplat så hör man ett tickande ljud ur den och datorn läser inte av den. Jag har kört med diverse recovery program men utan resultat, dom hittar inte hd. Jag undrar finns det någon möjlighet att man kan komma åt den data som finns på den eller är det helt kört?

Permalänk
Medlem

Är det en hårddisk med SATA-anslutning så bör du prova med en annan SATA-kabel (eller ta bort den och sätta dit den igen). Jag och många andra har råkat ut för glapp i den anslutningen.

Permalänk

Så lät min köra 60gigare som agerade OS disk också... Den ligger i min soptunna nu.. Din hårddisk har troligtvis gjort precis som min, gjort sitt...

Permalänk
Medlem

Min hd är inte sata, det går med IDE kabel.. Jag börjar tro att det finns ingen utväg utan slänga den i soptunnan... Fan så går det när man inte tar backup.

Permalänk
Avstängd

Låter helt klart som att du har en ny pryl att hänga i julgranen, för som hårddisk har den med största säkerhet spelat ut sin roll.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

du kan väl alltid testa typ getdataback, men går inte nåt sånt så är de nog julgransprydnad som sagt vadöö

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Du kan ju skicka in den till en firma som kan återställa informationen på den, dock kostar det ett par tusenlappar, så rekommenderas bara om det är väääldigt viktig information på den. Annars skulle jag säga att den gjort sitt.
Som sagt Backup e ett måste på viktig information.

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med Erd commander, Getdataback osv.. Det är helt enkelt kört.. Men jag har undrat över om man kan hitta en likadan hd, och sen typ lägga över skivan från den trasiga, är det möjligt? Är det på hd skivan som information lagras på? Är det så dom firmor gör som fixar trasiga hd? bara ren tanke...

Permalänk
Medlem

Dom görtyvärr inte på det viset, och skulle vara tveksam till att det skulle funka. inte värt att förstöra 2 hårddiskar enligt min mening. =/

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk

Ibas kan få liv i många hårddiskar som ser ut att vara totalt förstörda.
http://www.ibas.se/ ta en titt på deras sida, intressant läsning.
De lär kunna få igång din utan problem. Men som sagt det kostar en hel del!

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg....

Permalänk

om detta inte hjälper så hjälper inte mcyket...

lägg den i frysen över natten
banka den på långsidan där läsarmens fäste sitter ( den kanske har harkat upp sig i ett läge )

dock så fort du får igång den ta back upp men ta fil efter fil och inte hela mappar.. jag har gjort på detta viset och det funkade några gånger men tillslut skar den mer o mer så den slängdes ..

dock så kan du ju göra en klocka av den

Visa signatur

I am Extrazz.