Är sata 2 snabbare än ide?

Permalänk
Medlem

Är sata 2 snabbare än ide?

Hej. Jag har tänkt att köpa en ny håddisk och funderar på att köpa en SATA 2, har ide nu. Nu undrar jag om sata 2 är snabbare än ide och om det är bättre att köra med sata 2 när man spelar? Ni får gärna länka till nån test om ni hittar nån.

Här är en test jag hitta men fattar inte ett skit av testerna: http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/interaktiv_jamfor...
Nån som kan förklara vad dom testar? Te.x. vad man ska kolla på om dom är snabba i spel och på uppackning av filer.

MVH Jimmy

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk

Svar: Ja Sata 2 är betydligt snabbare än IDE diskar. Inte för att du kommer uppleva ngn skillnad i spel.

Permalänk

Fel SATA2 är inte snabbare än någon IDE disk. Det är inte själva gränssnitten som är flaskhalsen när det gäller hårddiskar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Alla modärna diskar är IDE-diskar (Intergrated Device Electronics). Två olika protokoll används: ATA och SCSI. ATA-diskar finns med parallellt (PATA) och seriellt (SATA) gränssnitt. PATA och SATA diskar är indentiska förutom gränssnittet. Modärna SCSI-diskar använder LVD-SCSI, SAS eller FC-gränssnitt. SATA-diskar kan anslutas till en SAS-kontroller, men tvärtom går inte.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Alla modärna diskar är IDE-diskar (Intergrated Device Electronics). Två olika protokoll används: ATA och SCSI. ATA-diskar finns med parallellt (PATA) och seriellt (SATA) gränssnitt. PATA och SATA diskar är indentiska förutom gränssnittet. Modärna SCSI-diskar använder LVD-SCSI, SAS eller FC-gränssnitt. SATA-diskar kan anslutas till en SAS-kontroller, men tvärtom går inte.

Okej men när jag säger IDE så menar jag menar hårddiskar som har en stor kontakt. Och SATA 2 menar jag små,smala kontakter (tror det även är orange kabel på dem).

Du kan inte tyda nått av testerna som jag länka till eller?

MVH Jimmy

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Okej men när jag säger IDE så menar jag menar hårddiskar som har en stor kontakt. Och SATA 2 menar jag små,smala kontakter (tror det även är orange kabel på dem).

Du kan inte tyda nått av testerna som jag länka till eller?

MVH Jimmy

De är exakt lika snabba eftersom interfacet inte är den långsammaste delen.

Kör på den disk du tycker passar bäst för dig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

SATA har ju smidigare kablage så det är ju en fördel om man funderar på vilket interface man vill ha

Permalänk
Medlem

P-ATA är på gång bort. Finns ingen anledning att köpa om du inte måste.
Moderkort har färre och färre P-ATA kontakter...tillslut försvinner de helt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

SATA2 är snabbare än SATA som är snabbare än IDE/PATA.
Dock så beror inte diskarnas hastighet på hur den kommunicerar med datorn. Nya diskar är snabbast helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sammanfattning:
Hårddiskar av samma modell: Ingen speciell skillnad mellan SATA/300 (SATA2) och PATA/133.
Gränssnittet är snabbare men hårddiskarna klarar inte att hålla upp en sådan kontinuellig överföringshastighet.

SATA/300 är lite bätte i.o.m. att bussen är snabbare och det går att överföra från cachminnet på hårddisken snabbare än vad PATA/133 och SATA/150 klarar ö.h.t., men kom ihåg att detta inte är så betydande och du märker inte av något i spel pga denna skillnad.

För övrigt måste inte sata-kablar vara orange:a, går i vilken fin färg som helst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

IDE har dock en fördel jämtemot SATA om du överklockar. IDE-bussen berörs inte om du överklockar, det gör dock SATA-bussen (om du inte har en som är låst, oftast är SATA port 3 eller 4 låsta)

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Det jag tänkte på när du pratade om snabb så trodde jag du syftade på överföringshastigheten mellan dem. Sata har ju 300MBps medan ide diskar endast ligger på 100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Det jag tänkte på när du pratade om snabb så trodde jag du syftade på överföringshastigheten mellan dem. Sata har ju 300MBps medan ide diskar endast ligger på 100.

Ja för ju det gör ju jävligt stor skildnad när disken inte klarar av mer än 55meg i sekunden.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Köp en sata-disk du, pata fasas ju ut för fulla muggar nu för tiden.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Ja för ju det gör ju jävligt stor skildnad när disken inte klarar av mer än 55meg i sekunden.

Så det spelar inge roll hur stor överföringshastighet dom har eller?

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk

Nope, det långsammaste gränssnittet för vanliga IDE-diskar är IDE-66 men sådana tillverkas ju inte längre. Men redan det gränssnittet är precis på gränsen till vad dom snabbaste IDE diskarna klarar av att ge i läs och skrivprestanda åtminstonde så länge vi snackar om singeldiskar.

I RAID system är det inga som helst problem att komma upp i 300MB/sek.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Nope, det långsammaste gränssnittet för vanliga IDE-diskar är IDE-66 men sådana tillverkas ju inte längre. Men redan det gränssnittet är precis på gränsen till vad dom snabbaste IDE diskarna klarar av att ge i läs och skrivprestanda åtminstonde så länge vi snackar om singeldiskar.

I RAID system är det inga som helst problem att komma upp i 300MB/sek.

Okej och vad är ett RAID system då? Är det krångligt lr?

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Okej och vad är ett RAID system då? Är det krångligt lr?

Testa och gör en sökning på valfritt ställe!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

För SATA så spelar inte det någon med RAID eftersom diskarna sitter på olika kanaler och har 150 eller 300 (beroende på vilken version) för sig själv.
Med PATA så bör man inte sätta hårddiskar som ska vara i samma array på samma kabel (eller inte ö.h.t. om båda diskarna ska användas flitigt samtidigt).
SCSI U320 har ju delad buss men bättre "samverkan" än PATA som jag förstått det, att plocka på antalet diskar till max som går på kanal lär ju göra bussen till en begränsning i ett RAID-system. SAS har som sata sin egen buss (om vi räknar bort expanders osv).

Men om RAID-kort sagt är det inget du ska ha nu, gå och köp din disk. Det är inget nödvändigt du behöver veta för att välja mellan pata och sata.
Mer information finns på wikipedia och läsa FAQ:n i forumet samt söka.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Här har du de teoretiska överöfringshastigheter för de olika gräsnitten:
ATA 100 = 100MB/s
ATA 133 = 133MB/s
SATA = 150MB/s
SATA 2 = 300MB/s

En vanlig 7200rpm disk har en överöfringshastighet på ungefär 40-60MB/sec så det spelar egentligen ingen roll

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Lite förvirrad Kjelle nu. Är inte det här med NCQ/Native Command Queueing något som är bättre på nyare diskar jämfört med gamla PATA-diskar? Eller finns det där med?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nej det finns inte på gamla hårddiskar och det finns inte ens på alla SATA-hårddiskar (de första generationen ungefär har jag för mig).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Nope, det långsammaste gränssnittet för vanliga IDE-diskar är IDE-66 men sådana tillverkas ju inte längre. Men redan det gränssnittet är precis på gränsen till vad dom snabbaste IDE diskarna klarar av att ge i läs och skrivprestanda åtminstonde så länge vi snackar om singeldiskar.

I RAID system är det inga som helst problem att komma upp i 300MB/sek.

tur då att varje disk har en egen kanal

inte ens cache minnet är speciellt snabbt på hårddiskar, man har inte ödslat tid på att optimera det för hög str, då det är tillräckligt högt ändå.
men rent teoretiskt skulle cacheminnet lätt kunna saturera alla interface.

men det är inte alltid ens data överföring från minnet maxar ut SATA 3Gbps.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Nope, det långsammaste gränssnittet för vanliga IDE-diskar är IDE-66 men sådana tillverkas ju inte längre. Men redan det gränssnittet är precis på gränsen till vad dom snabbaste IDE diskarna klarar av att ge i läs och skrivprestanda åtminstonde så länge vi snackar om singeldiskar.

I RAID system är det inga som helst problem att komma upp i 300MB/sek.

Inte IDE-66, du menar ATA66.
IDE är ett gränssnitt som finnsi både P-ATA och S-ATA diskar.
Att folk aldrig kan lära sig det.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

IDE integrerar viss kontroll logik i hårddiskarna. det ställs inte lika stora krav på kontrollerkorten.

till skillnad från SCSI.

det är synd att vissa misstar IDE för PATA .... när bååde SATA samt PATA används på IDE diskar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej det finns inte på gamla hårddiskar och det finns inte ens på alla SATA-hårddiskar (de första generationen ungefär har jag för mig).

Men då finns det ju ett prestandaskäl till att välja SATA. Rekommendationen ovan var ju att det inte gick ett dyft snabbare eftersom överföringshastigheten inte maxade ut ATA133.

?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare, _nyare_ diskar är snabbare - för att de är nyare = nya landvinningar, inte för att de har visst överföringsprotokoll - dock har ju nyare diskar numera alltid SATA-2 så det är ju inte mycket att fundera över om ens moderkort klarar det ..

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

nu när ni pratar gränssnitt osv så passar jag på att låna tråden en snabbis.
Vad är PIO mode och varför i hela friden gillar windows att ställa om mina sata diskar till pio?
iofs så gjorde den det på mina pata diskar oxå nångång ibland.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Men då finns det ju ett prestandaskäl till att välja SATA. Rekommendationen ovan var ju att det inte gick ett dyft snabbare eftersom överföringshastigheten inte maxade ut ATA133.

?

Det är fel i en vanlig persondator, NCQ gör server arbete snabbare men vanligt arbete i workstations/spelmaskiner så går det faktiskt långsammare med NCQ aktiverat.

Så det är en jättebra funktion om man vill göra en budget server med billiga SATA diskar istället för SCSI.

PIO är en långsam enhetsåtkomst teknik som drar mycket cpu, är på alla sätt sämre än DMA(Direct Memory Access).
En möjlighet till varför datorn ställer om diskarna är att minnet är inte helt ok eller moderkortet, annars vet jag inte förutom att Windows kan vara kasst.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

NCQ är bra om man har många accesser till en hårddisk samtidigt. Tänk DC +torrent +packa upp en DVD + att syrran streamar en xvid Allt från samma fysiska HDD

Visa signatur

Nätverksnörd