Samsung P120S inte alls tyst

Permalänk

Samsung P120S inte alls tyst

Köpte en Samsung P120S förra veckan. En sak de skyltar med är ju hur tyst den ska vara, att den knappt hörs när den arbetar. Det kan jag absolut inte hålla med om, min dator är inte alls tyst i sig, men man hör klart och tydligt när disken jobbar, tuggar som bara den. Förstår inte alls varför det är så! Det är inget fel på disken annars, det går fort att packa upp filer och den verkar inte krångla annars. Bara ljudnivån som är mycket högre än vad jag hade väntat mig.

Nån som hört talas om detta och vet om det eventuellt finns någon lösning?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Så du gick på den enkla...;) Häng upp disken i gummiband alt stoppa in den i en vattenkylt hårddiskkabinett tex ett sådant här:

http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1902

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Vadå gick på den enkla?
Joo för man köper ju jättegärna nån dansk grej för 530 DKK när man köpt hårddisken för 750 SEK...

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ja, men då kan du ju välja alternativ 1 och ordna nån snitsig upphängning. Kostar inte mycket. Jag har samma hårddisk som du och blev med problemet på det viset.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt man har hemma som funkar bra att hänga upp hårddiskar i? En gammal cykelslang?

Permalänk

just därför kör man seagate... vissa hör lite lika bra som andra så Xd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Ja, men då kan du ju välja alternativ 1 och ordna nån snitsig upphängning. Kostar inte mycket. Jag har samma hårddisk som du och blev med problemet på det viset.

Okej! Känns skönt att veta att du haft samma problem i alla fall och att du blev av med det! Ska pröva att fixa till nån snitsig lösning nån gång

Förresten, hur tror ni att en sån härn presterar att kyla 3 stycken hårddiskar?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072149

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Samsung P120S skall vara väldigt tyst. Speciellt om du har Nidec motor. De kan du se på disken. (Vet dock inte om alla Samsung diskar har Nidec nuförtiden..)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Okej! Känns skönt att veta att du haft samma problem i alla fall och att du blev av med det! Ska pröva att fixa till nån snitsig lösning nån gång

Förresten, hur tror ni att en sån härn presterar att kyla 3 stycken hårddiskar?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072149

Allvarligt... Att du ens funderar på en sådan får mig att tro att ditt första inlägg i denna tråden inte var allvarligt menat...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Allvarligt... Att du ens funderar på en sådan får mig att tro att ditt första inlägg i denna tråden inte var allvarligt menat...

Varför skulle jag inte kunna vara allvarlig med det jag skrev? Om jag gör en hemmagjord upphängningslösning och sedan köper en sån där grej eftersom att jag har 3 hårddiskar? Borde det inte bli svalare och tystare eftersom jag i nuläget inte har någon upphängning eller kylning på mina hårddiskar..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och hur monteras hårddiskarna i det?
Den troligaste anledningen till dina problem är att hårddiskarna monteras helt stumt. Om du kan trycka in en gummiring mellan skruv/chassi och hårddisk/chassi så gör det nog underverk.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Vad har du för chassi och hur monteras hårddiskarna i det?
Den troligaste anledningen till dina problem är att hårddiskarna monteras helt stumt. Om du kan trycka in en gummiring mellan skruv/chassi och hårddisk/chassi så gör det nog underverk.

Okej! Tack för tipset! Det måste jag pröva!

EDIT: För att svara på din fråga om vad jag har för chassi så har jag ett asgammal fult 300 kr chassi där nätagg ingick när jag köpte det för cirka 4-5 år sen. Hårddiskarna monteras i ett 3,5" fack under 5.25" facken. Det finns plats för 3 stycken 3,5" enheter så just nu har jag 2 stycken enheter där och den tredje ligger löst på en moderkortsmanual vid 5,25" facken

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p