Jumpra om sata 2 --> sata 1 utan problem?

Permalänk
Medlem

Jumpra om sata 2 --> sata 1 utan problem?

Tjena, har precis fått hem volvos hem-pc paket från HP med bla 2 st samsung spinpoint 250gb sata-2 diskar, dock så har jag flyttat in min raptor sata-1 disk och kör os:et från den och vill även få in min Maxtor 300gb sata-1 disk nu, det är nu problemen börjar yttra sig.

Allt fungerar prima med sata-2 diskarna och raptorn men så fort jag kopplar in Maxtorn (sata-1)så segar sig bios nåt så djävulusikt, måste välja "boot menu" och manuellt välja raptorn, därefter bootar xp men det tar ca 3 minuter för laddningen innan själva os:et visar skrivbordet. Varken i bios eller i xp visar att Maxtorn är inkopplad!

Jag har läst lite trådar att sata 1 och 2 kan ha konflikter i bios och det kan jag då förstå när bios segar sig kraftigt, läste då att man kan "jumpra" om sata-2 diskarna till sata-1, nu till min undran:

Hur jumprar jag om till sata-1 på två st samsung spinpoint 250gb och kan jag i och med jumpringen få några problem med att få tag i datan på de diskarna?

Tack på förhand //Corpze

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Jumpers är små kontakter som man kopplar ihop olika poler baktill på I/O enheter och därigenom slå av och på olika funktioner. Här är en bild: http://www.thg.ru/howto/20051125/images/hdd_jumper_ma.jpg

Ibland sitter det med en jumper som fyller någon funktion (se manualen, alt. illustrationen på hårddisken) eller sitter i ett neutralläge så att man skall ha en lös jumper till hands om man behöver slå på något. Det går oftast bra att flytta jumpers för hand men en pincett kan komma till användning om du har tjocka fingrar.

Troligtvis sitter det en klisterlapp ovanpå själva diskarna som illustrerar hur jumpern skall sitta. Om det inte finns någon sådan så letar du helt enkelt upp din disks manual på PDF på Samsungs hemsida.

http://www.samsung.com/support/index.asp

Att jumpra om till Sata1 äventyrar inte någon data som eventuellt finns på diskarna.

Permalänk
Medlem

jo jag vet hur man jumprar och hur de ser ut men jag menade om det kan innebära komplikationer för att nå datan, mammaplankan köra ju sata 2 eller är det bakåtkompatibelt, ska man ställa in nåt i bios, detta är ju hp´s egna bräda =(

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Har då inte sett en sata kontroller som inte är bakåtkomptabil. är väl bara att testa. Fugnerar det inte så fugnerar det inte så får du välj jumpra tebaks te sata 2 igen då. Disken lär ju inte Detonera i en gigantisk supernova i alla fall... ganska harmlös sak...

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk
Medlem

har nu prövat att jumpra om de två sata -2 diskarna till sata -1 och även ändrat på "sata 1 - controller" och "sata 2 - controller" (enable/disable) i bios men utan positiva resultat, varför hittas inte maxtor - sata 1 disken medans raptor - sata 1 disken hittas?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation