Problem med SATA disk

Permalänk
Medlem

Problem med SATA disk

Jag har en sata disk på 160 Gb. Och sen så har min dator varit lite konstig den senaste tiden. Den har fryst ibland flera gånger om dagen och ibland inte på några dagar. Så jag har fått installera windows på 3 diskar. För att viktiga filer blivit förstörda. Och nu har jag fått tag på en extern hdd så jag kunde lägga över allt. Så nu tänkte jag att allt var frid och fröjd bara formatera SATA disken och sen köra. Men problemet är att windows inte hittar hddn :S varken med eller utan drivrutiner till. När jag startar står det ID 1 Stripe osv. Så moderkortet hittar disken. Men jag har för mig att det inte stog så för länge sen då när jag köpte datorn och hårddisken. Windows hittar disken när det väl är uppstartat. Men inte installationen :/ Några tips idéer

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

har du installerat Sata drivrutinerna menar du? det som man gör när man trycker ned F6 i början på installationen? Annars ladda ner ett diagnostic program från hårddisktillverkarens hemsida det kontrollerar fel på hårddisken och kan även i vissa fall laga det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Aaa precis. Okej jonazz ska kolla det =).

EDIT: Nu har jag kollat hela hårddisken med något diagnos test från tillverkaren. Den var okej. Men nu har jag upptäckt en sak. Att om jag har på Raid mode så kan jag se hårddisken. Men icke om jag tar bort Raid mode. Och vad jag kan komma ihåg så tog jag bort det för att den skulle boota fortare. Och jag ska ju inte köra Raid eftersom jag har en disk bara. Några idéer ? (A)

2nd EDIT: Såhär var det att det fanns flera drivare på skivan. Självklart hade jag valt fel av dom som fanns. Men nu såg jag att det fanns fler så jag testade alla och nu fungerar det

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||