Ultra133 xt2 controller problem

Permalänk
Medlem

Ultra133 xt2 controller problem

Jo.
Jag har försökt få en tredje 250GB hd installerad genom ett "Promise Ultra133 xt2" kontrollkort. Windows XP & bios kan inte hitta hd´n. Jag har kollat alla sladdar & strömtillförsel & att hd´n funkar, men inget kan hittas nånstans (diskhantering m.m.).
Nu kopplade jag in den nya med en av de äldre diskarnas sladdar och voilá, nya disken hittades direkt & det var bara att börja formatera.
Då antar jag att jag missat nånting när det gäller Ultrakortet.
Nån som har erfarenhet av detta? Kortet funkar felfritt enligt windows & uppdatering av drivrutiner ska heller inte behövas tydligen.

EDIT: Nu när jag kollar närmare så börjar jag undra om "intel[R} 82801DB ultra ata storage controller" som visas i enhetshanteraren verkligen mitt nya Ultrakort? Kan det vara så att jag sitter & uppdaterar fel hårdvara?
Jag har hämtat drivrutiner från promise´ hemsida nu, men hur installerar jag dessa?

?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett annat (nyare, för Sata) promise-kort och det identifierar sig med eget namn i enhetshanteraren.
jag tror du pysslar med fel sak.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har ett Promise Ultra133 TX2-kort. Det presenterar sig under "device manager" (enhetshanteraren) som "Promise Ultra133 TX2 (tm) IDE Controller", men ligger under fliken "SCSI and RAID-controllers".

Kanske behöver du ladda ner drivrutinerna direkt från Promise sida snarare än windows update?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Kanske behöver du ladda ner drivrutinerna direkt från Promise sida snarare än windows update? [/B]

Det har jag gjort nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Det fanns ingen installations-fil eller instruktioner med i zip-filen. Ska man bara flytta över dem till windows-mappen eller dylikt?
Sen ska man tydligen uppdatera bios för ultra kortet också, så jag försökte med det men jag kom inte särskilt långt innan det kom ett meddelande om "No controller to be found" (ja, ungefär så stod det).

?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bass1
Det har jag gjort nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Det fanns ingen installations-fil eller instruktioner med i zip-filen. Ska man bara flytta över dem till windows-mappen eller dylikt?
Sen ska man tydligen uppdatera bios för ultra kortet också, så jag försökte med det men jag kom inte särskilt långt innan det kom ett meddelande om "No controller to be found" (ja, ungefär så stod det).

?

Provat att välja controllerkortet och sedan "Update driver" från "Device manager".

Att kopiera in i Windowskatalogen verkar vanskligt.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att det inte finns något kontrollerkort (promise) under "SCSI and RAID-controllers"?
Om det gör det så är det nog bara att följa Milky Way.
Är du säker på att kontrollerkortet är fungerande?
En vild rövare är att kolla i drivrutinerna du laddade ner, är det olika mappar för olika windows går du in i rätt version och tittar efter någon .inf-fil. Högerklicka och välj installera. Då lägger den in lite så windows *kanske* kommer se kortet då. Egentligen är det vad som görs när man väljer att uppdatera drivrutinen i enhetshanteraren.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu har allt kommit på plats till slut.
Jag vet inte riktigt vad som hände, men när jag startade datorn idag så visades en ny kontrollenhet under "problemenheter" i enhetshanteraren. Valde "uppdatera drivrutiner" & hänvisade till mappen där jag laddat från promise.com & så var allt klart.
Tidigare hade inget visats under "problemenheter", så jag vet nada om vad som har hänt.
Några förslag? Kan vara bra att veta inför kommande problem (som jag vet kommer att uppstå..... )

?