Hittar inte Sata-1 men sata 2 och raptor

Permalänk
Medlem

Hittar inte Sata-1 men sata 2 och raptor

Har ett litet konstigt problem, har nämligen flyttat över två vanliga sata-1 diskar till min nye dator som har två st sata-2 diskar installerade från början.

Raptordisken som hittas av bios innehåller ny xp och har inga som helst problem, inte heller de två st sata-2 diskarna men den sistnämda disken (seagate 300gb sata-1) vägrar att hittas, efter några sökningar här på swec så lästa jag till mig att man kan va tvungen att jumpra om sata-2 diskarna till sata-1 vilket jag gjorde, jag "disablade" även sata-2 kontrollern i bios och då fick jag bort ytterligare ett problem (kan nu boota öht med alla diskar inkopplade) men då hittar den inte ena sata 2 disken !?!?!?

för att förtydliga så har jag gjort en lista lr vad man ska kalla det

Disk 1 = WD Raptor 74g Sata-1
Disk 2 = Samsung spinnpoint 250g SATA-2
Disk 3 = Samsung spinnpoint 250g SATA-2
Disk 4 = Maxtor DM10 300g SATA-1

Alla sata-2 diskar är byglade till sata-1

När jag kopplar in alla diskar och har både sata-1 och 2 kontrollerna "enablade" så bootar inte xp öht, då måste jag koppla bort disk 4 för att den ska boota, då hittar jag alla diskar (förutom den bortkopplade disk 4 då

När jag har alla diskar inkopplade och har disablat sata-2 kontrollern kan jag boota men då hittar inte bios lr xp disk 3 och 4

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation