Powerbooks och 1TB externa hårddiskar - funkar?

Permalänk
Medlem

Powerbooks och 1TB externa hårddiskar - funkar?

Hejsan,

Funderar på att köpa en bärbar Powerbook (äldre versionen av Mac's nya MacBook Pro serie).
Eftersom jag tänker sälja min stationära dator, så tänkte jag köpa en extern hårddisk, dra över allt från stationära datorn och sen plugga in i den bärbara powerbooken.

Men jag är inte säker på att det funkar riktigt, eftersom jag har tittat på linux (vet inte om det är relevant förstås), och enligt många kan linux inte använda nfts diskar på samma sätt som Windows kan.
Är det samma sak om man nu ska köra med MAC OS X eller vad det nu heter?

Känns rätt dumt att köpa en stooor extern hårddisk som man inte kan skriva till, utan bara läsa från!

Så, är det någon som kan svara på den här frågan lite snabbt?

Vänligen,
Christer Fredholm

Permalänk
Medlem

nej, linux kan vanligtvis inte skriva till ntfs-partitioner, däremot kan du köra något linux-filsystem på dem istället.

Sen så finns de ju inga riktiga 1tb diskar

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det är en sån här disk jag funderar på att använda tillsammans med en Powerbook:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=47606

Det står ju längst ner att den har *stöd* för MAC OS, men gäller det BARA läsa, eller skriva med?

Som sagt, jag vill kunna skriva till disken med!
Måste man använda linux filsystem även för MAC OS X, eller är det inte en *speciell* version av linux?

Permalänk
Medlem

satan vad dyrt!
Det där är ju bara 2st 500gb-diskar som sitter tillsammans, köper du lösa diskar så skulle dom ju kosta runt 2000kr styck.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ntfs-3g finns och ska vara snabbt och stabilt och ger alltså NTFS-skriv och lässtöd i Linux.

Prova det först och utvärdera är mitt tips.

Annars kan du ju partitionera om diskarna till något annat filsystem bara.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mjaha ja,

Så den disken jag har länkat till kommer alltså fungera, bara man partitionerar den med rätt filsystem.
Vilket jag tar förgivet att det finns *med* eller *inkluderat* i datorn? ^^

Fasen, man blir nästan osäker när man går in på djupet såhär!

Permalänk
Vila i frid

Om du bara ska använda den till powerbooken så kan du ju bara formatera den i HFS+ så är saken biff.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Tar för givet att man kör samma procedur när man ska formatera i HFS+ under MAC OS X som i vanliga NFTS diskar i Windows?
Känns bättre att fråga innan man gör något... drastiskt

Permalänk

Det är bara att öppna skivverktyg och formatera med Mac Os Extended som filsystem så funkar det utmärkt. Om du vill dela den mellan mac och windows burkar kan du köra fat32, det kan båda läsa och skriva.

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Medlem

Hmm, planen var ju att dra ner allt från min PC och koppla in i den bärbara.
Men men, hur är det med fat32 egentligen?
Om jag nu tänkte köpa 1TB extern hårddisk så är det väl 2x500 diskar i den antar jag.
Men kan man verkligen använda fat32 och fortfarande få ut *allt* av diskarna?
Jag hade för mig att fat32 bara användes för mindre diskar <8GB eller nått sånt?

Permalänk

Fat 32 stödjer upp till 2TB men det är inte är inte bra eller stabilt. Ett alternativ är att köra ext2&3 som går att köra under windows med en patch.

Men fat32 fungerar som lagringsehet utan större problem, så kör på det.

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Vila i frid

Eller så kör du Macdrive på windows datorn och formaterar disken i HFS+ på en gång. Och skippa den där FAT32 skiten

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Bijan: Det där var nog det bästa förslaget jag hört hittils, tackar!
Antar att Macdrive blir den bästa lösningen här, så jag ska prova det först och främst innan jag börjar leka med andra format och upplägg.

Vill tacka ALLA som tagit sin tid för att skriva svar i den här tråden!