Problem med boot sekvens med sata diskar

Permalänk

Problem med boot sekvens med sata diskar

Problemet är enkelt att förstå svårt (för mig) att lösa. Jag har 2 sata diskar sedan tidigare och det va lite krux med att få den att boota på min gamla disk när jag köpte till en sata disk då. NU behöver jag en tredje disk och har därför köpt ett kontroller kort med 2 till sata platser. Det är bara det att datorn vägrar boota från rätt disk. ÄN hur jag ställer in boot sekvensen så verkar det inte få den att starta.

Lite om mitt system:
Asus A7N8X-E Deluxe (nyaste bios)
Western digital 180Gb sata 1
Samsung 250 Gb sata 1
Samsung 400 gb sata 2
Serial ata-150 controller

Båda kontrollerkortet, alltså det nya och det intergrerade bygger på silicon image sil 3112A.

Systemet bootar enkelt om jag kopplar ur dom andra diskarna och har bara kvar den med windows. Det blir ingen skillnad om jag kopplar denna disken till kontrollerkortet eller till moderkortets kontrollerkort.

Someone HELP!

Permalänk
Medlem

jag har typ samma problem,

någon som haft detta och löst det på något smidigt sätt?

snälla svara!

Permalänk

"löste" problemet

Problemet ligger i att varje separat sata styrenhet skapar varsin Master hdd... Den hdd som sitter på första kabeln i styrenheten blir master. OCh när man då har två enheter så får man två masters som KROCKAR. Dvs det blir som att köra IDE med båda hdd med jumpers på master. Det går inte alls!

Enda lösningen är att byta moderkort med mer Sata portar eller köpa ett kontrollerkort med mer portar och stänga av den inbyggda sata kontrollenheten. TÄNK OM en extra gång iaf du tänker köpa till ett större kontrollerkort. 4 Sata enheter på en pci port resulterar i stor prestanda förlust. Så det är bättre att byta moderkort.

Sanningen svider.