Långsam uppackning vid större filer.

Permalänk

Långsam uppackning vid större filer.

När man packar upp större filer ~500 mb och uppåt tar det mycket längre tid än vad det gör att packa upp mindre filer. En fil på 350 mb tar ibland 5-6 sekunder, medan en annan på 700 mb tar cirka 30 sekunder. Borde det inte ta bara dubbelt så lång tid som 350 mb filen eftersom den är dubbelt så stor?

Det är semesterfilmer som är packade i flera små .rar filer jag snackar om!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Beror antagligen på att det är olika komprimeringsgrad på de olika filerna, ju hårdare komprimering, desto längre tid att packa upp...

Permalänk
Medlem

kan ockås va att disken måste sprida ut filen på större område.. lagra rar-filerna på en disk och packa upp till en annan så kommer du få prestanda. givetvis får ingen av dem vara din systemdisk.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Beror antagligen på att det är olika komprimeringsgrad på de olika filerna, ju hårdare komprimering, desto längre tid att packa upp...

Där sa du nåt, eftersom att vissa lika stora .rar filer tar olika lång tid att packa upp så..

Och att lagra .rar filerna på en annan och packa upp på en annan är ingen bra idé eftersom jag har 2 asgamla PATA diskar och en ny SATA disk.. Satadisken kör jag en partition som system och en som lagring..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Det är betydligt snabbare att packa upp till systemdisken än till lagringsdisken hur som.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här